Groot bord met logo

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hert officiële stuk is uitgefreesd en uitgezaagd op afmeting.
PC120745.jpgPC120746.jpgPC120749.jpgPC120748.jpgPC120750.jpgPC120751.jpgPC120752.jpg

Nu moet alles qua tekst ingekleurd worden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier al één exemplaar van de twee die ingekleurd zijn.
De methode is gewone witte verf insmeren en na droging weg schuren.
Het zwarte is gewone potlood.
PC120753.jpgPC120764.jpgPC120770.jpglogo.jpg

Nu moet dit paneeltje nog verlijmd worden naar een breder paneel om te verwerken in een gedraaid bord/schaal of kader hoe je het ook kan noemen.
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Erg mooi. Ik ben benieuwd naar het draaiwerk.

Toen je vertelde wat het ging worden dacht ik in eerste instantie dat het logo naar een 3D versie zou worden omgetoverd. Gezien het niveau van jou draaiwerk moet dat iets heel moois en verrassends kunnen opleveren.
Niets ten nadele van het bord dat straks zal ontstaan. Deze zal vast ook uitzonderlijk mooi zijn...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Erg mooi. Ik ben benieuwd naar het draaiwerk.

Toen je vertelde wat het ging worden dacht ik in eerste instantie dat het logo naar een 3D versie zou worden omgetoverd. Gezien het niveau van jou draaiwerk moet dat iets heel moois en verrassends kunnen opleveren.
Niets ten nadele van het bord dat straks zal ontstaan. Deze zal vast ook uitzonderlijk mooi zijn...

Bedankt Meron.
Het draaien zal binnenkort beginnen.
Ik probeer toch altijd verrassend uit de hoek te komen met mijn projectjes.
Ik hou van spannende uitdagingen die ik nog nooit heb gedaan.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na wat stage opvolgingen van mijn leerlingen heb ik mijn project wat moeten stilleggen.
Door de nationale staking (in België) ben ik het grootste deel van de dag op school bezig geweest zonder leerlingen.
Deze hadden hun kat gestuurd naar school.

Na het inkleuren van de benamingen ben ik gestart met de kleine reeds gemaakte paneeltjes te verlijmen tot een groot paneel.
De keuze van verbredingshout is een latje uit iroko rond het paneeltje van Louro Faia met weer stukken esdoorn erbij.

Hier enkele sfeerbeelden na het schaaf en zaagwerk.
PC150773.jpgPC150771.jpg

Voorbereidende werken om te lijmen.
Er werd gebruik gemaakt door een reststuk uit spaander met melamine op als basis voor de spanschroeven te kunnen plaatsen in de dikte kant. Dit is om het wisselen tegen te houden.
De plaat werd ongeveer een 30-tal mm kleiner gezaagd dan het paneel. dit is om gemakkelijker te kunnen spannen in de breedte en lengte kant.
Op de plaat zelf werd er papier gelegd zodanig dat het grote paneel na uitdroging niet vast hangt aan de melamine plaat.
PC150776.jpgPC150778.jpgPC150779.jpg

Lijm aanbrengen aan ieder kantje dat tegen elkaar komt. De keuzen van de lijm is weer structan kleurloos.
PC150784.jpgPC150785.jpgPC150787.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Spanschroeven opzetten.
Er moest wel opgelet worden dat de aangelijmde stukken in esdoorn en iroko op één lijn komen te liggen tegenover het reeds gemaakte louro faia paneeltje.
PC150790 a.jpg
PC150789.jpg

Hier de twee grote verlijmde panelen.
PC150792.jpgPC150793.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag heb ik de panelen eerst gelost en geschuurd.
Het schuren werd eerst gedaan met de horizontale lange bandschuurmachine om de uitgeschuimde lijm weg te nemen.
De voorkant waarvan de belettering er op staat werd zuiver geschuurd met de horizontale lange bandschuurmachine. Dit heb ik voor het zekerste genomen mocht er iets mis lopen bij de vandikte schuurder.
Er was een beetje te veel werk aan om nu nog breuken tegen te komen.
Vervolgens werden de panelen nog eens geschuurd langs de achterkant via de vandikte/vanbreedte bandschuurmachine.
PC160731.jpgPC160732.jpgPC160734.jpgPC160736.jpgPC160737.jpgPC160738.jpg

Nu zijn de panelen samen gespannen tegen het kromtrekken in afwachting tot een kader/bord/schaal gedraaid is.

De volgende stap is nu een passend model gaan uitekenen via autocad voor een kader/bord/schaal om de panelen erin te stoppen.
PC160739.jpgPC160741.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi hoor, die panelen. Ik ben benieuwd naar het bord dat zal volgen

Lijkt me ook erg prettig om zo veel apparatuur beschikbaar te hebben.

Meron,
Ik ben voor een grotendeels mijn school dankbaar dat ik deze mag gebruiken na de uren.
De collega's en directie staan dan ook volledig achter me wat ik doe.
Dat is natuurlijk super voor mij.
Wat nu zal volgen is draaien die bij mij thuis zal gebeuren.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hihi, er wordt wel eens geroepen: Je hebt nooit lijmklemmen genoeg.
Hier het bewijs in de praktijk.

Het zijn prachtige borden geworden!
Erg interessant om te volgen.
En het laat ook zien dat je met een CNC machine ook nog goed moet blijven nadenken.

Groeten, Raymond

Raymond,
Het is inderdaad nodig om veel spanschroeven te gebruiken.
Deze moeten zeker op een logische volgorde gaan opspannen worden zodanig dat je de ene voor de andere niet gaat hinderen.
Al je zoveel spanschroeven moet gebruiken, kies je best niet om gewone witte lijm te gebruiken.
Ik ondervind dat je op die manier dan heel vlug zwarte naden krijgt met witte lijm en je kan op een bepaald ogenblik niet meer schuiven met uw werkstukken.
Vandaar mijn keuze kleurloze structan die schuimend is. Deze is dan ook watervast.
Bij cnc-werk moet je inderdaad heel goed nadenken en zeker inzicht hebben om de uitvoeringen te doen.
Daarom heb ik nu eens gekozen om een draaiwerk te combineren met cnc. Dit mag toch ook eens aan bod komen vind ik.
We kunnen maar van elkaar leren op die manier.
Bedankt dat het heel boeiend is om te volgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Tekening/voorstudie gemaakt wat de kader/bord moet worden.
De uiteindelijke buiten diameter zou 660 mm worden en de kader heeft een breedte van 95 mm hout.
De dikte zou 45 mm moeten worden.
Binnenkort ga ik van start.
001.jpg002.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Panelen werden op afmeting gezaagd.
Er werd 130 mm evenwijdig aangezet tegenover de buitenkant van het iroko latje (8 mm latje naast het logo).
Dit werd herhaald op de vier zijden van het paneel om een referentie te hebben bij het verzagen met de paneelzaag.
PC180743.jpgPC180744.jpgPC180742.jpgPC180745.jpg

De totale afmeting nemen om de machine in te stellen.
Zo kan het paneel vierkantig uitgezaagd worden om achteraf gemakkelijk te zijn bij het rond frezen via de cnc.
PC180746.jpgPC180747.jpg

Paneel verzagen.
Eerst 1 kant volgens de lijn perfect zagen.
PC180750.jpg

Een kant haaks zagen perfect volgens de afgetekende lijn.
PC180751.jpg

Dan de lengte en breedte zagen via het langsliniaal.
PC180753.jpgPC180756.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het paneel rond frezen via de cnc.
Vandaar dat het heel belangrijk was om de panelen perfect vierkantig te zagen.
PC180758.jpgPC180761.jpgPC180762.jpg

Nog een filmpje tijdens het rondfrezen.

De twee panelen blijven nu voorlopig samen gespannen om het kromtrekken te vermijden.

De keuze van het hout is genomen om de kader te gaan draaien. De houtsoort zal aframosia worden.
Hier de stukken op zijn ruwe en reeds geschaafd.
PC180763.jpgPC180767.jpg

De kader/bord zal uit 8 segmenten bestaan per kader/bord.
Hier de voorstudie/tekening die via autocad werd gemaakt.
003.jpg

Morgen zaag ik de verstekken aan de werkstukken. De verstekken hebben langs beide kanten een hoek van 22,5 graden.
Er kunnen per geschaafd werkstuk 2 segmenten uitgezaagd worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.