Groot bord met logo

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
MAANDAG..?! Zolang kan ik eigelijk bijna niet wachten! (mompel de mompel) Nou... Het moet dan maar.

Sorry Botte Bijl.
Ik kan een code krijgen, maar het is een ganse romslom en als het alarm dan afgaat kan ik dan niet in sommige lokalen waar ik geen toegang heb zoals een secretariaat bijvoorbeeld.
Vandaar pas maandag.
Blijf volgen is de boodschap zou ik zeggen.
Tof dat je het volgt.
Groetje Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Weer wat uitgefreesd vandaag met de cnc en gelijmd. Kort na de middag weer wat freeswerk en hopelijk vanavond nog een derde maal voor vandaag.
Dit alles hangt een beetje af van de vlugge droogtijd.

Eerst ben ik begonnen met de uitkruipende lijmresten weer weg te schuren.
PC080597.jpg

Freeswerk via cnc.
PC080598.jpgPC080602.jpg

Negatieve gaan frezen via de cnc.
PC080603.jpgPC080604.jpg

De 2 stukken eventjes in elkaar steken ter controle.
PC080605.jpg

Stukken weer aan elkaar lijmen.
PC080607.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De 2de freesfase en verlijmingsfase van het logo via de cnc waarvan het in draaiwerk terecht komt.

Weer gestart met de overtollige lijmresten weg te schuren.
PC080608.jpgPC080609.jpg

Via de cnc een gedeelte uitgefreesd en daarna weer het negatieve gefreesd.
PC080612.jpgPC080615.jpgPC080620.jpg

De gefreesde delen in elkaar passen ter controle.
PC080621.jpg

Lijmen van het geheel.
PC080622.jpg

Deze avond zou ik nog graag een derde fase vandaag willen frezen en lijmen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Er is een forumlid die mij een persoonlijk berichtje heeft gestuurd wat betreft het raden van mijn logo.
Ik moet zeggen dat hij er helemaal raak op zit.
De persoon in kwestie wil het sportief houden en gunt de mede forumleden evenveel genot naar het raden toe.
Toch wil ik de persoon niet onthouden die het geraden heeft en zal vernoemt worden indien er nog iemand het juist raad.
Als het niemand meer raad zal de persoon die het al geraden heeft uiteraard vernoemt worden.
Dus diegene die het nu nog raad is eigenlijk maar de tweede meer. Doe verder aan het raden al is het maar voor de sportiviteit tegenover de eerste rader.
Toch al een proficiat aan de eerste rader waarvan ik het ten zeerste waardeer van zijn sportiviteit.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
AaAhh, blij met je update. Het ziet er super strak uit! Ben waarschijnlijk wel de laatste van het stel die de juiste naam raad ;) No bother though.. Helemaal te gek dat je die machinerie tot je beschikking hebt! Een fatsoenlijke cnc kan voor mij niet uit maar kijk met argus ogen naar die jij tot je beschikking hebt. Geweldig! Dank voor de accurate documentatie. Wordt zeer geapprecieerd!

Succes,
Maurice
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier mijn derde frezing en verlijming voor vandaag.
Het komt er weer op neer dat het dezelfde bewerkingen zijn zoals al de vorige, maar ik wil het jullie zeker niet onthouden hoe het vooruit gaat.

Weer de uitkruipende lijm afschuren.
PC080638.jpg

Een gedeelte uitfrezen met de cnc en weer het negatieve frezen via de cnc.
PC080640.jpgPC080639.jpgPC080642.jpgPC080643.jpgPC080644.jpg

De gefreesde delen in elkaar passen ter controle.
PC080645.jpg

Lijmen van het geheel.
PC080648.jpg

Dit is de stand van zaken voor vandaag en morgen beginnen we weer opnieuw met hopelijk 3 frezingen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
AaAhh, blij met je update. Het ziet er super strak uit! Ben waarschijnlijk wel de laatste van het stel die de juiste naam raad ;) No bother though.. Helemaal te gek dat je die machinerie tot je beschikking hebt! Een fatsoenlijke cnc kan voor mij niet uit maar kijk met argus ogen naar die jij tot je beschikking hebt. Geweldig! Dank voor de accurate documentatie. Wordt zeer geapprecieerd!

Succes,
Maurice


Maurice,
Ik heb het voordeel om les te geven aan laatste jaars houtbewerking (18-19 jarigen) en deze machines moeten ze kennen. Ik heb ze vroeger, 20 jaar geleden, toen de cnc's opkwamen bediend op eigen houtje bij een baas en daarvan draag ik nu de vruchten. Ik ken namelijk alle machines die met houtbewerking te maken hebben op mijn duim. Niets is onbekend voor me. Vijftien jaar heb ik alleen gewerkt bij een baas. Dus ik weet waarover ik spreek.
Het ambachtelijke heb ik ook jaren uitgevoerd. Ik ken het vakgebied houtbewerking door en door. Het is voor mij een enorme ervaring die ik door geef aan de komende jeugd. Het is nu ook al ondertussen 12,5 jaar dat ik les geef.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb vandaag weer wat freeswerk gedaan waarvan ik weer hoop een 3-tal maal te kunnen frezen en lijmen.

Eerst het geheel schuren, uitholling frezen, negatieve maken en lijmen zijn de nu al bekende stappen.
Hier nog wat foto's.
PC090649.jpgPC090652.jpgPC090659.jpgPC090663.jpg
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Dat wordt erg strak zo! Ik ben ook benieuwd welk logo het uitiendelijk wordt, maar ik ben bang dat ik het merk niet ken. Want je zou zeggen dat er al aardig wat herkenbaars te zien is.

Dat lauro faia, heeft dat altijd zo'n bijzondere tekening, of is dit een speciaal stuk? Ik vind het in elk geval prachtig hout.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Ik denk dat het nu tijd is om het logo bekend te maken aangezien er al een 2-tal raak zitten via privémails die ik gekregen heb.

Dit was de eerste persoon waarvan die gemaild heeft en zijn sportiviteit toonde.
Naamloos.jpg

De tweede persoon is een gekende collega van mij die ik maandelijks ontmoet, namelijk Christophe.
Voor alle duidelijkheid, niemand wist welk project ging beginnen.

Dag Didier,

Ik volg ook jouw project "groot bord met logo" op het nederlands woodforum en ik denk dat ik er ook het logo in herken.
Is dat niet het logo van de vlaamse houtdraaiersgilde?
GRTS Christophe


Ik denk dat het niet langer meer verzwegen kon worden aangezien veel Belgische collega's meekijken als collega's die mij persoonlijk kennen.
Het is nu duidelijker en duidelijker aan het worden aangezien ik nu nog een 3-tal maal een ronding moet frezen en nog de teksten die erin moeten.

Proficiat aan de personen die het geraden hebben.

Blijf volgen het draaiwerk die eraan te pas komt zal ook in beeld gebracht worden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Erik,
Het is een typisch eigenschap denk ik, maar ben er niet 100% zeker van.
Dit is een restje van stoelen dat ik eens heb moeten maken een 10-tal jaar geleden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier mijn voorstudie die ik via autocad heb gemaakt.

Het loge werd afgehaald via google en naar afbeeldingen gegaan.
Dit werd opgeslaan op mijn bureaublad van de pc en ingebracht via autocad.
Daarna moet alles overgetekend worden via polylijnen.

Eenmaal alles klaar met tekenen moest het in een DXF-bestand geplaatst worden om in machinetaal over te zetten van onze cnc op school.
Ons cnc-programma is masterwood.
En zoals je kan zien wat ik gedaan heb tot nu toe is ieder maal een lijn aanvinken met de juiste frees en uitfrezen.

Hier mijn tekening.
Logo houtdraaiergilde.jpg

Hier de overzetting naar de cnc.
003 Logo houtdraaiergilde.jpg002 Logo houtdraaiergilde.jpg001 Logo houtdraaiergilde.jpg

Voor sommigen onder jullie zal dit nu waarschijnlijk Chinees zijn, maar je hebt nu toch een idee wat hier allemaal achter steekt qua voorbereiding om tot iets te kunnen draaien met moderne middelen.
Het ambachtelijke moet nog gebeuren.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Tweede frezing vandaag via de cnc.
Eerst weer de lijmresten weg schuren om daarna het cnc-werk doen.
Hier de foto's ervan.
PC090665.jpgPC090666.jpgPC090667.jpgPC090668.jpgPC090662.jpgPC090671.jpgPC090672.jpg

Vanavond zou ik nog het volgende willen doen volgens het logo hier onder.
Nummer 1 waarvan ik hier boven de foto's geplaatst heb uitfrezen volgens vorm en nummer 2 nog inlijmen om morgen tot vorm te draaien.
Nummer 3 zal morgen volgens vorm gefreesd en ingelijmd moeten worden.
Dan is het logo klaar om de tekst in te frezen.
logo.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Derde uitfrezing voor vandaag via de cnc.
Hier weer wat foto's.
Dit zijn ongeveer de laatste foto's wat betreft de halve cirkelvormige uitfrezingen.
Enkel morgen de laatste en kleinste halve cirkel nog.

PC090674.jpgPC090677.jpgPC090678.jpgPC090679.jpgPC090683.jpgPC090684.jpgPC090685.jpgPC090693.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier de laatste foto's van de halve cirkel infrezingen en verlijming ervan.
PC100696.jpgPC090686.jpgPC100697.jpgPC100699.jpgPC100700.jpgPC100702.jpgPC100703.jpg


Tot nu toe heb je heel veel dezelfde bewerkingen gezien wat betreft het cnc-werk.
Nu moet enkel de tekst nog ingefreesd worden om daarna over te stappen naar het draaiwerk.
Maar, vooraleer het draaiwerk nog te kunnen beginnen, moet het logo nog eerst in een ander stuk hout gebracht worden om tot één geheel te komen, die als bodem moet dienen van het bord.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze morgen een testje gedaan voor de tekst uit te vrezen op een mdf-plaatje van dezelfde dikte als het werkstuk zelf.
PC120729.jpgPC120732.jpg
Hopelijk valt de rest nu ook mee op het officiële werkstuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.