Groot bord met logo

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Ik zit al een tijdje met een project in m'n hoofd wat betreft het realiseren van een groot bord met logo in verwerkt.
Dit zal toch enige tijd in beslag nemen om het logo te realiseren omdat er veel verlijmingen inkomen.
Deze keer zal mijn realisatie een combinatie zijn met heel moderne middelen.
De cnc-machine zal hierin een grote rol spelen om het logo voor mekaar te krijgen.
Een tijdje geleden werd het logo getekend via autocad en omgezet in machinetaal.
Hopelijk breng ik voor jullie weer wat ideeën of mogelijkheden rond modern houtdraaien.
Nu zit ik nog met één wrong gevoel.
Maak ik het logo al bekend?
Dit laat ik aan jullie eens over .
Laat ons zeggen, breng uw stem uit en naar gelang de wens van de forumleden, beslis ik dan of ik het erop plaats.

Hopelijk valt alles goed mee, want dit is een pure gok met massief en zeer fijne frezingen via de cnc.
Voor alle zekerheid maak ik twee logo's. Indien ze alle twee geslaagd zijn, maak ik twee borden.

De houtkeuze voor het logo te realiseren is louro faia, wengé en esdoorn.
Welke de bordkeuze zal zijn, ben ik nog niet uit, maar dit komt u wel te weten als je het ganse project weer zal volgen.
PC040511.jpgPC040512.jpgPC040514.jpgPC040515.jpg

De afmeting van het logo is +/- 230 mm x 230 mm x 18 mm.

Hier al enkele sfeerbeelden van vandaag.
Kaliber/mal gemaakt via de cnc om de eerste uitfrezing te doen van de 2 logo's die uit deze verlijmde plank komt.
Via deze kaliber/mal weet ik waar de schroeven mogen ingedraaid worden om de plank vast te maken. Zo kan ik er niet in de schroeven frezen.
het cnc-gebruik zal gebeuren na de uren op mijn school.
PC040517.jpg

Werkstuk vast geschroefd en de eerste frezing is hier gedaan.
PC040518.jpgPC040523.jpgPC040524.jpg


Op dezelfde kaliber/mal werd het negatieve gemaakt om er achteraf weer in te lijmen.
De kaliber/mal ligt nu omgekeerd en er werd een merkteken opgezet welke de negatieve infrezingen worden.
Dit lijkt waarschijnlijk Chinees, maar het zal duidelijker worden na enkel infrezingen.
PC040525.jpg

Plank opgeschroefd voor de negatieve stukken en op de cnc aangetrokken.
PC040526.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De uitgefreesde negatieve stukken.
PC040532.jpg

Nazicht/controle naar juistheid.
PC040534.jpgPC040535.jpg


Alles zag er prima uit.
De twee wengé stukken werden los gezaagd en nogmaals in elkaar gestoken.
PC040538.jpgPC040537.jpg


Na de inpassing werden de stukken met structanlijm aan elkaar gelijmd.
Deze lijmkeuze werd genomen omdat het donkere houtsoorten zijn die tegen elkaar komen waarvan je de lijmdikte niet zal merken.
Door het schuimen van de lijm ben ik 100% zeker dat bij ieder halve mm bij manier van spreken lijm aanwezig is.
Uiteraard zal ik dit niet toepassen waar esdoorn zal aankomen. Dan neem ik de gewone witte lijm.
PC040539.jpgPC040541.jpgPC040542.jpgPC040543.jpgPC040545.jpg

Dit zijn de voorlopige realisaties voor vandaag. Morgen volgen er weer.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jan,
Er kunnen vrij grote stukken gefreesd worden.
Plaatmaterialen met een lengte van 3050 x 1250 mm kunnen gemakkelijk gefreesd worden langs de linker en rechterzijde van de cnc.
Deze machine heeft 4 velden.
Onlangs heb ik met een leerling trapbomen gefreed van 300 mm. Ik denk dat het langste ongeveer 4500 mm zal zijn.
Voor een school is dit ruim voldoende.
Ik heb een 15-tal jaar geleden gewerkt met één van 6 velden waarvan de totale lengte machine +/- 10 meters was.
Dit was toen een machine met de eerste plafondprojectie om vormen op de velden te projecteren zodanig dat je wist waar de aanzuigschoenen geplaatst moest worden.
Jammer genoeg is het bedrijf toen over de kop gegaan, maar ik zat toen al in het onderwijs.
Vandaar mijn pluspunt om te werken met cnc in de hogere jaren van de houtbewerking.

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Hou ons maar in spanning.
Ik zou het logo niet verklappen.
Dit wordt weer een interessant project.
Gaan we weer volgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat leuk. Een project dat geen houtdraaiwerk is. Maar het wordt vast weer iets van hoog niveau. Ik ben benieuwd...


Meron,
Voor alle duidelijkheid, er komt wel draaiwerk aan te pas hoor.
Dit zijn nu voorbereidende werken.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hou ons maar in spanning.
Ik zou het logo niet verklappen.
Dit wordt weer een interessant project.
Gaan we weer volgen.

Het zal vast en zeker een spannend project worden zowel voor de forumleden als voor mij, schrijnwerker.
Het draaiwerk moet nog volgen na alle voorbereidingen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben benieuwd, wij kunnen weer een prachtig verslag te gemoed zien!

Waarom mogen we het logo nog niet zien? Zou het een nieuw woodworking.nl logo zijn???
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik merk toch enkele nieuwsgierige forumleden wat het logo zal worden.
Rhynix hokt op "WOOD" omwille van de 2 halve O's.
Voor alle duidelijkheid, dit zijn 2 dezelfde logo's uit één plank die achteraf uitgezaagd worden om eventueel 2 borden te draaien.
Het kan ook zijn dat er één misloopt tijdens het freeswerk. Vandaar dat ik me veilig stel door er twee te maken.
Coko ziet er een log in van "WOODWORKING"
Maar ja, ik vind het wel leuk dat het raden plezierig kan zijn op deze boeiende forum.
Anderen willen zelfs de spanning afwachten tot het ganse traject rond het realiseren van het logo klaar is.
Ik denk dat ik voorlopig jullie laat raden en als je blijft volgen komt het stap voor stap bekend wat het zal worden.
Eenmaal iemand het geraden heeft, zal ik het wel prijs geven en tonen wat het wordt.

!!!!!!!!!!!! rarararararara

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na het lijmen werd de uitkruipende lijm weg geschuurd met de lange bandschuurmachine.
PC050546.jpgPC050547.jpgPC050549.jpg

De eerste ingelijmde halve cirkel ongeveer werd deels uitgefreesd via de cnc.
PC050553.jpgPC050555.jpgPC050560.jpg

Twee andere cirkelvormige delen frezen uit esdoorn via de cnc.
PC050562.jpgPC050565.jpg

Controle doen met de uitgefreesde stukken of alles passend is.
PC050567.jpg

De overtollige delen uit de wengé stukken los zagen met de lintzaag.
PC050569.jpgPC050570.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De esdoorn stukken inlijmen met een kleurloze structan lijm.
De keuze va kleurloze lijm is omdat esdoorn gevoelig is om gekleurde lijm te laten aftekenen na verlijming.
Dit is ook een schuimende lijm waarvan ik weer zeker ben dat iedere halve mm² met lijm voorzien is bij manier van spreken.
PC050001.jpgPC050002.jpgPC050004.jpgPC050006.jpgPC050007.jpgPC050010.jpg

Dit is wat ik deze morgen heb gedaan en om 9u00 was het gelijmd.
Hoogst waarschijnlijk zal ik na 16u00 verder doen waarvan er weer wat foto's bij komen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zoals beloofd heb ik na 16u00 is eer weer een frees en lijmfase geweest.
Hier het resultaat.

De ingelijmde halve esdoorn cirkels effen schuren zodanig dat de overtollige lijmresten weg zijn.
PC050577.jpg

Het geschuurde stuk met halve esdoorn cirkels vast maken aan de kaliber/mal en frezen via de cnc.
PC050579.jpgPC050581.jpg

De loura faia stukken frezen volgens vorm die nu moeten passen in de uitgefreesde esdoorn.
PC050013.jpg

Werkstukken eens controleren naar juistheid.
PC050584.jpgPC050583.jpg

De overtollige restdelen van de esdoorn stukken los zagen via de lintzaag.
PC050591.jpg

De werkstukken nog eens in elkaar passen.
PC050593.jpgPC050594.jpg

De werkstukken aan elkaar lijmen met structan lijm. Weer kleurloze wegens de esdoorn die de kleur van de lijm zou kunnen opnemen.
PC050595.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
PC050596.jpg

Dit is het voorlopige resultaat en pas maandag kan ik maar verder doen omdat ik moeilijk binnen kan op school in het weekend.
Reden is dat er een alarm is.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.