houten leunspaan ??

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hoi ik vroeg me af of een houten leunspaan een heel slecht idee is ?
op de hand en voetaangedreven draaibanken zie ik dit soms ook
ook al heeft rene me een geweldige site gegeven ik zal toch nog een weekje of 2 moeten wachten tot ik nieuwe kan bestellen en ik merk dat mij. leunspaan gewoon veel te breed is lukt me niet om de oefeningen te doen die ik vind op internet dus nu heb ik een kleine leunspaan uit hout gemaakt ik merk onmiddelijk het verschil en kan mijn beitels veel beter in positie krijgen maar heb mijn bedenkingen bij de veiligheid hiervan vandaar dat ik het hier even vraag
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Probleem kan worden dat je deuken in je leunspaan krijgt. Soms heb ik bij mijn leunspaan van jet ook een vijl nodig.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Frank Paine beschreef volgens mij ook nog gewoon houten leunspanen. Ze zijn idd minder 'duurzaam' dan een metalen, maar je kunt ze precies o maken als je wilt, even snel aanpassen als dat nodig is, en snel bijwerken als er slijtage is. Als je een goeie banjo met steel hebt zou ik t gewoon n keer proberen. Beetje harde houtsoort kiezen en gaan...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je draait. Als je op een voet-aangedreven draaibank een kandelaar van 4 cm doorsnede draait, lukt het ook met een vuren leunspaan.
Als je op een 3 pk draaibank een schaal van 60 cm draait, spelen er heel, heel andere krachten. Als dan je leunspaan breekt, gaat dan alleen je beitel naar beneden of klap je zelf ook naar voren?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou ik ben maar een groentje en heb niet eens een klauw dus ik draai nu alleen tusse. de centers
vooral veel oefenen dus voorlopig ga ik niet zo een klapen krijgen op de leunspaan
ik heb nog wa taxus liggen morgen eens kijken of ik daar een mooi T stukje mee kan lijmen
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik zou hier persoonlijk niet (meer) aan beginnen. Zo'n zelfde soort grapje zorgde bij mij voor een verbrijzeld vingerkootje aan mijn wijsvinger waar ik nu, 2 jaar later nog steeds 'plezier' van heb. Dit draaibankje had maar 350 watt aan vermogen maar kan ook tussen de centers best klappen geven bij een goede 'happer'. Wees wijs, bestel een normale leunspaan of als je een beetje kunt lassen, maak er zelf één.

Groeten,
Patrick
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou Patrick dat is nu waar ik shrik voor heb
welke houtsoort had jij gebruikt ?
ik heb nu een taxus met kastanje leunspaan gemaakt
is nu aant drogen maar vraag me inderdaad af of ik dit veilig kan gebruiken heb namelijk geen zin in verwondingen denk dat ik deze leunspaan tot maandag laat uitharden en dan maandag deze opofferen en kijken hoe sterk hij is ( met de hamer ) word vervolgd lol
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wanneer ik dit verhaal lees komt er 1 boodschap in mij op "NIET DOEN " Je hebt nu een mooie hobby gevonden en daar moet je plezier uit halen. Wacht dan even 2 weken op die nieuwe leunspaan en ga dan lekker aan de slag.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
beetje late reactie maar ik was best onder de indruk van de hamer test die ik gedaan heb dw taxus en kastanje houten leunspaan was echt pas kapot te krijgen bij een zeer grote en aanhoudende afstrafing
maar na de wijze raad hier en het feit in acht genomen dat ik nog heel veel te leren heb zie ik voorlopig af van een houten leunspaan
maar blijft toch in mijn achterhoofd opgeslagen voor later als ik meer ervaring heb om me de afgelopen tijd uit de brand te helpen had ik een combie gemaakt van hout en een afgebroken leunspaan nog niet perfect maar gelukig kan ik maandag langstgaan bij mathiue ( forumlid ) die zeer vriendelijk heeft aangeboden om een leunspaantje voor me te lassen ik denk dat het draaien dinsdag een heel stuk beter zal gaan
bedankt allemaal voor het meedenken en ik laat dinsdag zeker weten hoe de leunspaan bevalt
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 273
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tom,
Breng je die leunspaan maandag mee?
Dan zullen we daar een houder uit metaal voor maken.
En ook het gedeelte voor de bevestiging op de draaibank zelf.

Mathieu
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou heb ik me toch een goede leunspaan
mathieu is echt een prachtkerel met een leuke werkplaats
op een paar uurtjes heeft hij mij oude leunspaan van een stalen voet voorzien
en een nieuwe leunspaan gelast van 2 buisjes waar ik heel blij mee ben nogmaals erg bedankt mathieu
WAT een enorm verschil is me dit toch
dit had ik nooit gedacht ben blij dat een heel deel van mijn fouten aan een slechte leunspaan lagen
nu nog proberen mijn beitels echt scherp krijgen
mvg tom
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heel graag gedaan, Tom.
Scherpe beitels zijn nu inderdaad een volgende stap.
Snijdend draaien met een echt scherpe beitel gaat nogmaals een hele verbetering brengen.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Dit is wel een heel aparte manier van draaien. Hij gebruikt gewoon een schraagje als beitelsteun. Maar ook het model van de beitels is nogal apart.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.