eerste publicatie van een project, m'n trapleuning.

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het ding hangt er nu inmiddels ruim een jaar en iedere keer als ik 'm gebruik ben ik er eigenlijk stiekum wel trots op.

Het begon een jaar of anderhalf geleden... In het huis waar ik eigenlijk steeds aan het klussen ben vroeg mijn vader van 75 zich af of hij het nog zou meemaken dat er een trapleuning zou komen....:eek:
Op de eoa manier raakte die opmerking me best wel en ook al had het ding voor mij totaal geen prioriteit ben ik er toch over na gaan denken.

Toen ik op verzoek van mijn vader vervolgens niet lang daarna mee ging naar het Louman museum waar echt schitterende auto's staan kreeg ik mijn eureka momentje...
inspiratie.jpg
Dit is een foto van de ladders op een brandweer wagen uit ongeveer 1920-1930... en zou de basis van het idee worden.

Na wat nadenken en schetsen en rekenen kwam het tot de daadwerkelijk bouw.

de bouw.jpg

De twee leggers, zo noem ik ze maar even wilde ik eerst gewoon maken van massief eiken... Ik weet nog dat ik toen opeens midden in de nacht wakker werd en begreep dat me dat niet ging lukken. die vorm van massief hout ... Stomen ? Nog nooit gedaan en even snel op het web kijken leerde me dat dat ws niet de manier was, iig niet zonder stoom ervaring. Vervolgens dus gekozen voor stroken van kwartiers eiken. Per legger 4 stroken van ieder 5mm dik.

Met behulp van de originele leuning, gewoon een stuk, de eerste vorm getekend en omgezet in een MDF mal. Vervolgens op deze manier maar dan wat langer en meer mocht ook de tweede gemaakt. Die mallen heb ik vastgeschroefd op OSB platen, met West Epoxy de stroken in de lijm gezet, folie in de mal zodat het ook weer los zou kunnen :p en daarna stressen met de klemmen om het binnen de tijd strak te hebben.

Tussen de leggers, die 6 cm breed zijn, zitten stukken noten van 3 cm dik. Aan het eind en begin en 2 in het midden. Die noten stukken heb ik zo goed mogelijk uit een plank noten gehaald waarbij ik echt op de draad en tekening heb gelet om zowel visueel als constructief goed uit te komen.

De vormgeving van de noten stukken is tot stand gekomen door de leggers met klemmen te juiste vorm tov elkaar geven. Daarna op het witte A4 dat eronder lag de lijnen van de leggers uitgetekend en na wat stappen die tussen stukken gemaakt. De rondingen in de tussenstukken was lastig. Ik wilde ze zo hebben dat ze heel glooiend uit het eiken zouden komen.

Eerst dacht ik dat wel even te frezen maar dat resulteerde in noten dat door de kamer vloog... logisch... halverwege de ronding veranderd de draad.... Toen maar de lijn getekent, met de decoupeer zo dicht mogelijk tot de lijn ingezaagd en vervolgens schuren. schuren en schuren... puike klus met kops noten kan ik wel zeggen...

Toen de neus,

Die moet een hoge aaibaarheid hebben. Weer goed gekeken naar tekening en uitgezaagd en vervolgens op elkaar gelijmd. De vorm moest een parabool worden. De mal gemaakt en uiteindelijk met een paar mm ruimere marge gemaakt. afwerking zou met schuurlinnen volgens als de neus erop zou zitten.

die neus.jpg

Wat betreft de ophanging had ik wel een eis. Als ik de leuning zou verwijderen moest het een strakke gladde muur blijven. Waar ik ook zocht... niet te vinden en in de betreffende zaken waar ik info vroeg werd me verteld dat het niet kon op mijn manier.... Dit is overigens iets wat je wel vaker treft... Er zijn nog maar weinig zaken waar men echt mee denkt en creatief kan of wil zijn. Het is veel vaker "dit is wat er in onze gids staat dus zeg het maar, A B of C ?

maar goed... ikkuh is eigenwijs, wilde het echt op die manier en als de berg niet naar mij komt dan maar op naar een vriendje die met metaal speelt. Die heeft 8 mm draad getapt in M14 draad. Vervolgens heb ik 2 gaten in de muur geboord en

de ophanging.jpg
hier fischer chemische pasta in gespoten en daarna dat geprepareerde M14 draad erin gedaan.
De klossen heeft Joost de draaier voor me gemaakt. Hij heeft exact in het midden een M8 gat geboord. Door die klossen gaat gehard M8 draadeind dat in de muur is gedraaid, en vervolgens exact in het midden van de middelste 2 noten stukken naar buiten komt. Dopmuur erop en vast.

met als resultaat..
foto(10).jpg

foto(9).jpg

Uiteraard moest er ook nog een een klein broertje komen. Niet alleen door de vorm van de trap maar ook om te voorkomen dat pa anders niet geheel tevreden zou zijn :rolleyes: Die is op de zelfde manier zo'n beetje gemaakt met enkel een ander ophang punt door het kleinere ontwerp. Ook zijn de klossen iets anders. Bij de grote leuning heb ik soort garenklosvorm zoals op een eerdere foto te zien is. De klossen voor de kleine leuning konden niet op die manier. De ruimte tussen de leggers was daarvoor te krap en ze mochten de leggers niet raken. Joost heeft hiervoor een soort pion gedraaid waarbij de laatste cm ook een kleinere diameter heeft. Die kleinere diameter matcht met een een voorgeboord gat met die cm diepte waardoor de klos zich naast het draad eind ook zelf klemt in de leuning.

foto(5).JPG

foto(8).jpg
foto(7).jpg

De neuzen zijn vastgezet met een domino omdat kops hout op kopshout te zwak is. Vervolgens de leuning op schoot genomen en met schuurlinnen de laatste mm parabool op maat geschuurd.

Afwerking is uiteindelijk gedaan met terpentijn wax.

Is het eindresultaat gelijk aan het ontwerp ?

Nee, niet helemaal. Oorspronkelijk wilde ik de grote leuning op 4 punten vastzetten. Daar was echter geen ruimte voor. De klossen zouden strak op de leggers zitten en dat pakt niet fijn met je handen. Ook wilde ik eigenlijk dat de vorm van de leggers aan de binnenkant door zou lopen in de neuzen. Dat heb ik niet aangedurft... was bang dat ik dan teveel wilde met mijn kunnen op dat moment en de boel zou verknallen.
Ook wlde ik geen dopmoeren gebruiken maar schroeven, met een vernikkelde gezaagde kop. Die waren er echter niet met zulk lang schroef draad. Maximaal op papier was 80 mm draad te bestellen. In theorie... in praktijk was dat niet te doen. Zou speciale order zijn en per 200 stuks moeten...

Ondanks dat de grote leuning op slechts 2 punten vastzit aan de muur ipv 4 is het toch een zeer stevig geheel geworden. Door de vorm van de leggers zit er spanning in het geheel dat daardoor stijfheid heeft gekregen. Het voordeel van die spanning en stijfheid leverde me echter ook een klein probleempje op na een paar weken gebruik. Het bovenste noten tussenstuk begon bij de ronding los te komen van de onderste legger. Die heb ik opgelost door 2 eiken pennen te nemen van 10mm doorsnede elk. Vervolgens aan de onderkant met dichtgeknepen billen twee gaten te boren waarvan er een zo dicht mogelijk bij de ronding zit van dat stuk noten. Epoxy erin en heel rustig de pennen erin laten zakken en afwerken.

Hoe dicht ik bij de ronding zat bleek vervolgens wel met de epoxy. Die kwam op er enigzins doorheen zweten:eek: op het kopse hout daar. Je ziet verder niets van die reparatie tenzij je aan de onderkant van de leuning specifiek gaat kijken. Boel is er nu stevig genoeg door. Zelfs moeders levert geen probleem op en die hangt toch wel aan die leuning als ze naar beneden gaat.

Zou ik in het maak proces nu dingen anders doen als ik het nog een keer moest maken ? Yep, ik zou minder gierig zijn met de MDF mal. En die mallen over de hele lengte uit 1 stuk maken ipv meerdere stukken die ik op de OSB plaat heb geschroefd. Als je goed kijkt zie je een knikje in de mal overgang.

Ook zou ik nu voor het plaatsen van de latten voor de leggers in de mallen er een midden lijn op zetten. Nu klopt het ook helemaal maar die middenlijn had het eenvoudiger gemaakt. Nu moest ik echt heel erg op het oog en gevoel vertrouwen...

Maar goed... Het ding hangt, aan al mijn eisen is voldaan en ik ben helemaal tevreden, Pa is er helemaal tevreden mee en ik verwacht niet elders zo'n zelfde exemplaar tegen te komen.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi en origineel!
Is er geen goede foto van de ladderwagen te krijgen? Dan zou je die ingelijst boven aan de trap kunnen hangen, heb je direct het verhaal erbij.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heel bijzonder! Het ziet er heel mooi uit, nu de trap treden er nog bij matchen.
En bedankt voor het uitgebreide verslag, erg leerzaam voor de volgende trapleuning bouwer.

Grts, Raymond
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo Gompy58,

Ik vind dit zeer mooi en prima gedaan!
Ik heb dit +-20jaar geleden in Oostenrijk gezien ,die man had het gemaakt van oude houten ski’s ,ik heb er een foto van getrokken maar ja foto spoorloos natuurlijk.
Heel leuk.
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
wauw echt te gek, ben zelf ook met mijn trapleuning bezig maar dit is toch effe een niveautje hoger (andere koek). Ik had trouwens hetzelfde probleem als jouw wat betreft de ophanging. Ik heb gebruik gemaakt van een stokeind en een schroefbus.
Echt een onwijs mooie trapleuning die je gemaakt hebt
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooie vormen qua handgrepen. Het is iets uniek waar je trots op mag zijn.
Zeker mijn smaak.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hey Gompy,

Dat is een verdraaid creatieve oplossing. Toen wij van de zomer bij Louwman waren, heb ik die ladder ook op de foto gezet met de gedachte dat het ooit weleens van pas zou komen. Ik was namelijk gefascineerd over het feit hoe ingenieus " eenvoudig" die ladders in elkaar staken.
Je hebt een mooi resultaat bereikt!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Gossie zeg :eek: wat een leuke reacties, zo enthousiast had ik het niet verwacht .

Ik kijk er zelf idd nog steeds met plezier naar en weet van elke probleempje dat ik tegenkwam nog hoe ik heb staan peinzen voor een oplossing.
Neem die neuzen nu. Die moesten er op de juiste hoek op komen en dus moesten de leggers op dat punt precies goed en strak worden afgezaagd. Ik heb echter geen lintzaag en heel strak en recht zagen met de hand.... Ik heb toen een mal gemaakt en er inder exact de juiste hoek op geklemd. Toen een lange sleuvenfrees genomen met een lager . OP die manier kon ik het op een halve cm na strak krijgen. Een scherpe beitel deed de rest.

Om die neuzen vervolgens op de lange leuning te lijmen had ik wat klemkracht nodig maar helaas geen klem of spanband die lang genoeg was.

Toen een ingeving gekregen en het zolderluik opengezet en de leuning na het erop zetten van die neus er rechtop gezet. Het eigen gewicht deed de rest :)


Oh ja, wat die traptreden betreft.. die zijn idd wat schraaltjes... Er moet echter ook nog een keuken en een nieuwe klusruimte worden gebouwd en opknappen heeft nu geen zin dus. Uiteindelijk wil ik de treden met noten bekleden maar dat laat dius nog even op zich wachten.
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Hee, die is leuk! Misschien zal ik ze eens een mailtje sturen.

Men neme een oude brandweerwagen, doet hier een snufje inspiratie bij en wat arbeidzweet en voilà :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.