verstekzagen met cirkelzaag

loe

Nieuw lid
1 dec 2014
1
0
Met mijn cirkelzaag kan ik prima een plank doorzagen, maar tot max. 45[SUP]o[/SUP].
Nu wil ik een plank dwars doorzagen, maar de hoek moet 60[SUP]o[/SUP] worden.
Is er een manier/truc om dit veilig te doen?
Loe
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zagen kan inderdaad met een latje onder de zool, of eerst op 90 graden zagen, dan op de kopse kant met een hulpstuk onder 30 graden zagen, of aftekenen en schaven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Plank omdraaien en 30 graden zagen?
Nee, werkt niet, dat blijft natuurlijk 60.

Toch wel, je moet alleen vanaf de andere kant zagen
Je moet de plank dus letterlijk een kwartslag draaien

Nu zit hem daar het euvel, je houdt een vrij klein oppervlak over
Dat is wel op te lossen, je moet dus een zaag hulp maken

Ik heb het volgende eens gedaan:
Een stuk mdf (zeg 1 meter lang 3 diep)
Aan de rand/onderzijde een balkje geschroefd van een cm of 8 hoog, samen met het MDF gaf dat een hoogte van 10, voldoende om het werktstuk tegen aan te klemmen
Liniaal op het hulpstuk geschroefd (ik heb er wat gaatjes in gemaakt) op een dusdanige afstand dat ik precies langs de rand van het hulpstuk zaagde
nu de zaag gekanteld op de gewenste hoek (even andersom rekenen want je zaagt nu de andere zijde) en voila....

Helaas geen foto's, ik hoop dat het wel duidelijk is wat ik bedoel
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Schaven als alternatief. Met de handschaaf, even netjes aftekenen aan beide zijden en eventueel al vast wat weghalen met de cirkelzaag. En als je de beschikking hebt op een vlakvandikte schaafmachine met een hulpstukje op de plank op 60 graden te houden. Maar je zult verbaasd staan hoe goed het met de handschaaf gaat met als beloning het mooiste afgewerkte oppervlak.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.