Autoban schommelstoel

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou een soortgelijke schommelstoel willen maken, een eerste versie uit rubberwood van 33mm dik. Welke soort verbinding(en) raden jullie aan?
autoban-sleepy-rocking-chair_svm6.jpg

Bedankt!
Bram
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Pen en gat is een mogelijkheid maar je zou hem ook uit drie lagen van b.v. 6 mm kunnen maken met overlappende verbindingen. Een freesmal uit mdf en dan met de kopieerfrees de uiteindelijke vorm maken. Er zit overigens nog een lastig dingetje in, nl. de rugleuning lijkt gebogen. Het is een leuke technische stoel.

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Een mdf-mal heb ik al gemaakt. Hoe ga ik precies te werk om zo'n pen-gat verbinding relatief snel te kunnen maken, hebben jullie tips? Kan je het grovere werk eerst doen met een frees bvb?

Jaap: zou die zitting/rugleuning met buigmultiplex kunnen gemaakt worden?
Bedankt!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een mdf-mal heb ik al gemaakt. Hoe ga ik precies te werk om zo'n pen-gat verbinding relatief snel te kunnen maken, hebben jullie tips? Kan je het grovere werk eerst doen met een frees bvb?

Jaap: zou die zitting/rugleuning met buigmultiplex kunnen gemaakt worden?
Bedankt!

Het lijkt er op dat de grote verticale stijl en rugleuning 1 stuk is. Als je alles in hetzelfde hout wil hebben, dan kan je stomen en dan buigen om een mal, of dunne stroken om een mal verlijmen tot 1 geheel.
Uit buigtriples kan natuurlijk, maar ook dan voor de stijfheid een aantal stroken op elkaar verlijmen en je krijgt verschil in hout met de rest. Je kunt ook een andere (eigen) oplossing voor de rugleuning bedenken, eentje die wat beter past bij de mogelijkheden van je gereedschap; als er een kussen tegenaan komt hoeft dat niet direct tot een slechter ontwerp te leiden.

Ben benieuwd hoe je het gaat doen!

jaap
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
een rechte frees in de freestafel, en frezen maar :p De pen kan je op deze manier in 10 seconden tijd maken.

De groef daarintegen zaag ik liever met de hand uit, en daarna uitbeitelen.
Of je kan hem met de tafelzaag maken (een paar keer heen en weer naast elkaar)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.