Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Autoban schommelstoel

Ik zou een soortgelijke schommelstoel willen maken, een eerste versie uit rubberwood van 33mm dik. Welke soort verbinding(en) raden jullie aan?
    autoban-sleepy-rocking-chair_svm6.jpg

Bedankt!
    Bram

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Iemand?

Pen en gat.

Pen en gat is een mogelijkheid maar je zou hem ook uit drie lagen van b.v. 6 mm kunnen maken met overlappende verbindingen. Een freesmal uit mdf en dan met de kopieerfrees de uiteindelijke vorm maken. Er zit overigens nog een lastig dingetje in, nl. de rugleuning lijkt gebogen. Het is een leuke technische stoel.

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Een mdf-mal heb ik al gemaakt. Hoe ga ik precies te werk om zo'n pen-gat verbinding relatief snel te kunnen maken, hebben jullie tips? Kan je het grovere werk eerst doen met een frees bvb?

Jaap: zou die zitting/rugleuning met buigmultiplex kunnen gemaakt worden?
    Bedankt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram Bekijk Berichten
    Een mdf-mal heb ik al gemaakt. Hoe ga ik precies te werk om zo'n pen-gat verbinding relatief snel te kunnen maken, hebben jullie tips? Kan je het grovere werk eerst doen met een frees bvb?

Jaap: zou die zitting/rugleuning met buigmultiplex kunnen gemaakt worden?
    Bedankt!
    Het lijkt er op dat de grote verticale stijl en rugleuning 1 stuk is. Als je alles in hetzelfde hout wil hebben, dan kan je stomen en dan buigen om een mal, of dunne stroken om een mal verlijmen tot 1 geheel.
    Uit buigtriples kan natuurlijk, maar ook dan voor de stijfheid een aantal stroken op elkaar verlijmen en je krijgt verschil in hout met de rest. Je kunt ook een andere (eigen) oplossing voor de rugleuning bedenken, eentje die wat beter past bij de mogelijkheden van je gereedschap; als er een kussen tegenaan komt hoeft dat niet direct tot een slechter ontwerp te leiden.

Ben benieuwd hoe je het gaat doen!

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 04-12-14 om 12:45.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Voor de pen-gatverbinding nog advies? Of bestaan hier goede posts over? Ik heb nog maar 2 keer pen gat verbindingen gemaakt...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    een rechte frees in de freestafel, en frezen maar De pen kan je op deze manier in 10 seconden tijd maken.

De groef daarintegen zaag ik liever met de hand uit, en daarna uitbeitelen.
    Of je kan hem met de tafelzaag maken (een paar keer heen en weer naast elkaar)

Forum Rechten