Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 16 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 152

Onderwerp: Gezocht Kettingzaag

Gezocht Kettingzaag

Hallo houtbewerkers,

Ik ben op zoek naar een degelijke kettingzaag(2de hands) met een zwaard van minimaal 35cm
    Ik zou er wel af en toe een boom mee willen vellen, alle info is welkom!

Mvg,
    Rudy

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Alle info is welkom, nou over kettingzagen is heel veel info te vinden en te vertellen......maar het is natuurlijk het belangrijkste wat je met dat ding wilt doen.

Mijn eerste vraag is direct: waarom wil je een zwaard van minimaal 35 cm?

Ik heb 2 kettingzagen, eentje met een zwaard van 30 en eentje met een zwaard van 40.
    Die van 40 gebruik ik in principe op de logosol, maar met een andere ketting kan ik die ook voor kappen gebruiken.
    En dit ga je niet geloven: ik heb dat nog nooit gedaan. Ik doe alles met de kleine kettingzaag. Gewoon omdat ik de grote niet nodig heb.
    Er speelt veel meer mee dan de lengte van het blad.
    Beide zagen zijn bij mij van stihl. De kleine is een MS 392. Wordt in NL verkocht voor boomchirurgen ofzo, nou het zal zijn maar een boom gaat ermee plat hoor.
    Vermogen vs gewicht is van dit dingetje ideaal.
    Als je een zaag hebt met een lang zwaard en te weinig vermogen loopt ie om de haverklap vast.

Vergeet bij een kettingzaag niet de veiligheid. Stihl heeft bv een heel goed terugslagbeveiliging. Dat is bij een B merk wellicht minder goed geregeld.

Er is overigens een stelling: als je nooit het idee hebt dat je een grotere kettingzaag nodig hebt, is je kettingzaag te groot.
    En volgens mij klopt die stelling als een bus.

Maar goed, laat maar eens weten wat je doel is met die zaag dan af en toe een boom vellen.
    Als ie om ligt moeten de takken eraf, en dan is je zaag al snel irritant groot, of zelfs gevaarlijk groot vooral bij een spar, dan zit je zo tegen een andere tak en loop je het risico van een terugslag.

Hallo Lemen,
    Ik ben een leek in de wereld van de kettingzagen maar op aanraden van mijn buurman een zwaarder type met een zwaard van minimum 35cm.(hij beschikt over MS 260)ik zou gaan vr een MS211 maar die vind hij te licht en te kort van zwaard.
    Voor mij gaat het om hout te verzagen(Canada Den en …) en om soms eens een middelmatige boom te vellen .
    Mvg,
    Rudy

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Korte vraag: wat bedoel je met 'verzagen'

Op lengte zagen voor de kliever (stammen en takken)

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    aha voor brandhout dus, ja dat doe ik ook.

Ik heb die twee modellen even bekeken, maar dat zijn inderdaad geen asosiaal grote zagen.
    Ben dat vaak tegen gekomen dat men direct zit te schreeuwen MS660 is het ware.

Feit blijft hoe groter je gaat hoe zwaarder en gevaarlijker de zaag wordt.
    Ik heb 7 jaar geleden advies gekregen in de winkel. Ik had toen nog nooit met een kettingzaag gewerkt en was best wat huiverig. Ik had wel een grotere op het oog, maar de verkoper advisserde deze, en ik heb geen moment spijt gehad.

Doordat ik met deze kleine gewerkt heb durf ik te zeggen dat ik een hoop techniek heb gekregen. Let wel, ik heb hier niemand die me even raad kan geven. Lezen en gezond verstand gebruiken. ( internet helpt natuurlijk)
    Ik ken jou niet, maar ik ben een ventje van 1,70m met een kantoorleven achter de rug. Dus ik ben geen bouwvakker. De MS192 kan ( lees KAN ik doe het NIET!) met 1 hand gebruiken. Kortom met 2 armen heb ik 'm volledig in mijn macht. Mijn tuin is grotendeels vertikaal dus ik sta niet altijd ideaal bij een boom ( eigenlijk nooit). Als jouw bosje mooi vlak is kan je inderdaad een stapje zwaarder beginnen.

Op de site van stihl kan je mooi de vermogens met de gewichten vergelijken. Als je stihl kan betalen zou ik het zeker doen. Een vriend van me heeft pas een husqvarna gehuurd en die mailde met alleen maar vloekwoorden:-)
    Jonsered zou wel eens beter kunnen zijn dan husqvarna, hoewel ze uit dezelfde stal komen. Goedkope merken zou ik vanaf blijven. ( en ik heb hier op het forum regelmatig 'ruzie' omdat er china troep gezegd wordt ik ben niet vies van chinees, maar met een kettingzaag wel)
    Stihl maakt zijn eigen kettingen en die zijn goed.

Vergeet geen broek en laarzen en helmpie erbij te kopen. En bedenk dat een goedkope broek niet ademt en verschrikkelijk zweet. Ik heb een jonsered stretch-broek die was goedkoper dan stihl. Laarzen ok van Jonsered, omdat mijn fiets kuiten niet in de stihl laarzen paste,
    Schoenen zijn tegenwoordig ook niet zo duur meer.

Ik heb maar wat van mijn bevindingen en ervaringen neer gekalkt, hopelijk heb je er wat aan.

Oh nog een millieubenzine Aspen ofzo) scheelt een avond kopppijn :-) Eerst mengde ik zelf, want ik ben gierig.
    Wat slijpen betreft: laat je niet gek maken, gewoon een vijl met een malletje eraan en een platte vijl werkt gewoon goed en kost niet veel.

Hallo Rudy
    Ik heb in het zelfde pakket gezeten. Eerst maar eens een 2e hand opknappertje gekocht, benzine. Meer ellende mee gehad, een nooit gewerkt. Uiteindelijk een tweede hands elektrische Makita gekocht. cm of 30/40 Dit omdat ik een benzine ( die ik ooit geleend had) VEEL te VEEL herrie maakt in een woonwijk. Mijn buren gingen met de hond uit en kwamen niet terug uit de kroeg tot ik ze belde. Ook zat ik met het idee dat je in de natuur/lees Staatsbosbeheer alleen maar met aspen MAG zagen. Ik wilde ooit nog eens zelf een boom omzagen, in het bos natuurlijk. De laatste boom die ik in mijn tuin heb omgezaagd ging gewoon elektrisch. Voor het klein maken gebruik ik de decoupeerzaag tot stammen van 10 cm gaat dat prima en vooral veilig.
    Natuurlijk heeft een echte vent/ Lumbersexual een joekel van een kettingzaag met een zwaard van 50 a 60 cm. Maar de veilige doe het zelver kan ook wel een stapje terug doe.
    succes met de keuze Hugo

Ik heb twee kettingzagen van Husqvarna. Een oude, kleine zaag die bijna 20 jaar oud is en ver versleten. Daarom heb ik enkele jaren geleden een nieuwe gekocht (435 e). De kleine zaag (instapmodel) heeft een berg hout verzaagt (waaronder 40 m3 Amerikaanse eik) en verschillende bomen (ook grotere diameter) neergelegd. Zonder me één ogenblik in de steek te laten. En nu is het nog de zaag die ik altijd gebruik voor snoeiwerken want ze is erg licht. Belangrijk is dat er een goede en scherpe ketting op zit. Ik zou gaan voor een instapmodel of eventueel een 'farmer' van Sthil of Husqvarna. Zeker niet te zwaar want bij kleine werken is de machine veel te vermoeiend. Dikkere stammen zijn voor een kleine machine geen probleem, het duurt alleen wat langer. De keuze tussen Sthil of Husqvarna zou ik laten afhangen van de dealer waar je koopt. En als dealer ga je best bij een kleine zaak in de buurt die zelf zijn machines hersteld. Bij een grote zaak ga je misschien minder betalen bij de aankoop, maar dat wordt bij onderhoud of herstelling dubbel aangerekend.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Rudy,

Mijn schoonvader heeft al 15 jaar een kettingzaag van het merk -echo-.
    Ik heb me laten wijsmaken dat oa het Belgisch leger dit ook gebruikt.
    Zwaardlengte 400mm en meer dan kracht genoeg

Ik gebruikte hem afgelopen zomer om een stuk vergeten eiken af te zagen van diameter 600.
    De stam stond al enkele jaren te drogen, de zaag had er geen problemen mee

Groet

Bert

Husqvarna, Stihl, Dolmar, allemaal goede merken zagen. De Echo zagen ken ik persoonlijk niet.
    Heb je bij jou geen dealer van een of ander merk in de buurt? Dan kun je je eerst eens laten informeren.
    Vaak hebben ze bij de dealers nog wel eens ingeruilde machines liggen. Misschien dat je er dan 1 kunt kopen voor een zacht prijsje.
    Voordeel van een dealer is dat, mocht er wat mis zijn met de machine, je nog een keer terug kunt gaan naar de winkel.
    Via de tweedehands sites is ook veel te koop. Maar dan is het wel lastig om een goede zaag te vinden.
    Als je een tweedehands profesionele zaag koopt die helemaal is opgebruikt zul je er ook weinig plezier aan beleven.

Stihl en husqvarna hebben allebei instapmodellen. Die zou ik maar links laten liggen. (tenzij je maar 1 boom per jaar gaat zagen, maar zelfs dan heb ik er mijn bedenkingen over)
    Dan hebben ze ook nog de semi prof modellen en de prof. modellen.
    Als ik zo hoor wat jij van plan bent zou ik voor een semi prof gaan. En een machine met een inhoud van 40 tot 50 cc, (1,5 tot 2 kW), dan heb je toch al een mooie machine.
    En als je dan kiest voor husqvarna of stijl, dat maakt dan niet uit.

Maar, ook zoals lemen zegt, koop er ook beschermende kleren bij. Zobiezo een zaagbroek/overal en zaagschoenen/laarzen. En als je ook bomen gaat vellen dan ook een helm.
    Voor goedkope beschermkleren (en ook zaagkettingen, bladen, kettingzaagonderelen etc. kijk eens op http://www.kox24.nl
    Ik zie dat je uit belgie komt, ze hebben ook een site voor belgie.

Als je bij mij in de buurt had gewoond had je wel een keer langs mogen komen, maar ik geloof dat er nogal een afstand is tussen ons (woon zelf in winterswijk)

succes met je aankoop, maar bezoek eerst maar even een dealer.... Die hebben ook goede tips..

Forum Rechten