zwarte hars opvulling groeven eik parket

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
hoi, ik heb onlangs ergens een eiken parket gezien waarvan de groeven, barsten en knopen opgevuld waren met een zwarte hars-achtige substantie. kan iemand mij zeggen wat dit juist is, en hoe ik het moet aanbrengen? ik wil het graag gebruiken voor een eiken tafel.

mvg,

joris
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.053
2.580
Als het een antieke vloer is, heb je goede kans dat het bitumen zijn waar de vloer in gelegd is.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Bij boten heb je soms een houten dek met zwarte strepen, dat is volgens mij (speciale) kit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij modern parket worden voor de laatste behandeling de gaatjes en noesten gevuld met een speciale filler, van b.v. Henkel/Ponal; tenminste bij het parket dat ik heb laten maken. Het rubber bij teak dekken op boten is meestal Sikaflex (een ander merk is b.v. Simson), wat je ook voor de tafel zou kunnen gebruiken. Zwarte polymere kit idem, of b.v. epoxyhars zwart kleuren als het een harder oppervlak moet hebben.
Wat wil je graag voor effect hebben?

jaap
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag Jaap, Bedankt voor de reactie. Ik wil een hard egaal oppervlak bekomen dat ook krasvast is. Ik heb dit bij anderr tafels al in doorschijnende en zwarte vorm gezien. Het gaat over kleine barsten en noesten in het hout.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
vergeet dan de kitten etc en koop een klein setje epoxy hars en wat zwart kleurmiddel. Plak de scheuren en noesten aan de onderkant goed af en draag ook geschikte handschoenen, latex of natril (bij grotere klussen gebruikte ik ook vaak huishoudhandschoenen om de polsen ook te beschermen). Door een beetje te variëren met de hoeveelheid kleurmiddel wordt het resultaat min of meer wat transparant, omdat er geen licht van achter bij komt is de epoxy vulling van nature al donker.
Succes en we zijn benieuwd naar de foto's van het eindresultaat.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.