Wandzaag of formaatzaag tafel ?

Vince-NH

Nieuw lid
30 nov 2014
7
0
www.vsltechniek.nl
Ik neem aan dat sommige mensen hier wat meer ervaring hebben of het fijne er van weten.
Zelf werk ik bijna altijd met een formaat zaag tafel als je dit zo mag noemen, hij staat in ieder geval op de grond en je legt er je platen op.
Merk is Altendorf of iets dergelijks.

Aangezien ik nu de ruimte heb om zelf een machine als deze aan te schaffen en het toch best wat fijner en sneller werkt als met mn festool zaag en geleiders telkens in de weer te zijn,
ben ik aan het speuren op marktplaats onder andere en kom ik zo een wandzaag tegen.
Nu is de werkplaats toch van aardig formaat , maar wil ik zoveel mogelijk ruimte goed kunnen benutten zat ik te denken aan zo een systeem.
Enige waar ik deze machines heb gezien in werking is bij de bouwmarkten vaak.

Wat ik wilde vragen is dus , zijn er veel nadelen ten opzichte van een formaatzaag tafel ?

(plaatje via google gevonden)
$_84.JPG


Of

wandzaag-harwi-2001-2.jpg


De zaagwand neemt natuurlijk het minste ruimte in, maar als ik er straks spijt van krijg aangezien er wat nadelen zijn en het om een best bedrag toch snel gaat zou het zonde zijn natuurlijk.

Alvast bedankt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wandzaag is onnauwkeuriger en voor zo ver ik weet het blad is niet kantelbaar om onder een hoek te zagen. Wandzagen zijn leuk voor leveranciers (incluis bouwmarkt) om de boel grof op maat te zagen voor transport.
 

Vince-NH

Nieuw lid
30 nov 2014
7
0
www.vsltechniek.nl
Hey,
Bedankt voor je reactie.
Dit Is nou waar ik naar zocht, niet de bedoeling dat het minder nauwkeurig Is.
Haaks moet ook haaks zijn.
De prijs Is ook wel in een iets andere klasse voor een tafel systeem dus er moet wel een verschil ergens in zitten lijkt me.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik weet niet of je nu al een zaagtafel hebt, maar misschien dat een wandzaag in combinatie met een kleinere zaagtafel gunstiger uitkomt?

Al kun je dan nog geen deuren, grote panelen etc op maat zagen wat met een formaatzaag wel kan.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik zou een wandzaag zeker afraden. Ze staan er om bekend dat ze gemakkelijk een afwijking krijgen. Ze zagen vaak een beetje hol of bol.
Daarnaast is het gewoon een beperkt systeem wat betreft mogelijkheden. Je kunt geen groeven zagen zoals met een formaatzaag, je kunt geen verstekken zagen, je kunt je plaat niet schuin afzagen. Ik zou zelf nooit voor zo'n systeem kiezen.
 

Vince-NH

Nieuw lid
30 nov 2014
7
0
www.vsltechniek.nl
@jeevanbee, de platen die ik aangeleverd krijg zijn 3000x1500x10 en soms dikker en t gewicht is wel behoorlijk van HDPE.
Het is dus behoorlijk stoeien met zo een plaat als je alleen bent en geen heftruck of iets dergelijks hebt staan.
Zaagtafel heb ik hier thuis staan zo een klein dingetje van Elu maar om daar herhaaldelijk recht te zagen met grotere formaten is een gedoe vind ik persoonlijk.
In ieder geval bedankt voor de suggestie.

@samvg, Ik ben er ook wel uit eigenlijk na dat er iets eerder werd gezegd dat deze niet erg nauwkeurig is want dat is toch wel wat ik belangrijk vind om net te werken.
Groeven had ik nog niet eens over nagedacht maar dat doe ik nog wel eens, kan natuurlijk ook met de festool.

@ Bjorn, Dat ziet er zeker niet verkeerd uit.
Eigenlijk gebruik ik de Festool alleen als ik op klus ben, maar op het moment vind ik die fijner zagen als het zaagtafeltje wat ik thuis heb in de zin van recht.
Toch laat ik deze apparaten liever in de bus liggen, ook aangezien ik afgelopen week in Friesland bezig was met lekbakken lassen van kunststof.
Ik 10 bakken moest maken en best wat uren in totaal aan het zagen ben geweest en meten om alles netjes recht te krijgen , iets wat ik dagelijks doe in een werkplaats waar zo een machine staat en dit binnen een uur gedaan is met deze aantallen.


Topic mag in principe gesloten worden, ik ga opzoek naar een Formaatzaag zoiets dergelijks als de bovenste foto van de groene altendorf machine.

Bedankt allemaal !
de wandzaag valt dus af.
Inderdaad een groef zagen komt nog wel eens voor als ik t kunststof wil buigen en niet over bepaalde hoeken nog nagedacht wat ook wel eens voor komt maar natuurlijk ook wel met de festool kan worden gedaan als de "nood" hoog is.
Ik weet genoeg en ga toch op zoek naar een machine zoiets dergelijks als op de foto hierboven (altendorf machine)

Bedankt voor t filmpje, dit werkt zeker
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.