Paarden hoofd

Even voorstellen één van mijn huidige werkstukken.

Het gaat om een stuk Tulp wat ik ooit bij AF in Arnhem heb gekocht.
20 x20 x5 cm
Ik heb het al meerdere keren in de hand gehad maar nooit iets "uit"gekregen.
Het blok gaf me geen inspiratie, hoewel ik er al eens aan begonnen was te snijden.
Dit was verkeerd op de draad zodat er direct een stuk af brak. Hierna verdween het blok onder de werkbank.
Vorige week bij het opruimen kwam ik het weer tegen. Ik heb er die avond globaal een paardenhoofd op getekend en er grof het silhouette in gebeiteld.

Na verder te hebben gesneden en al wat geschuurd is dit het resultaat tot nu. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een vlakke beitel en een guts. De manen partij heb ik met mijn mes gesneden uit de hand. Het gat tussen keel en borst was het meest lastige omdat ik bang was dat het zou breken. De lok op het voorhoofd heb ik bewust zo dik mogelijk gehouden en zal straks als laatste worden gemodelleerd. Deze is erg kwetsbaar.
Nu pas zie ik hoe mooi de tekening van het hout uitkomt tegen het model. Op de foto nog niet duidelijk maar ik hoop als hij gladder is afgewerkt straks en behandeld je de nerven nog beter gaat zien.

IMG_7860.jpg

IMG_7857.jpg

IMG_7858.jpg

Zodra hij afgewerkt is en nog voor het behandelen zal ik weer een foto bijvoegen
 
Het andere project-je waar ik mee bezig ben.
Schaal uit wortelstuk van kersenboom die ik bij een vriend heb gerooid.
Deze schaal maak ik voor hem, door hem steeds nat te houden hoop ik dat ik heb zo dun mogelijk kan maken zonder dat hij barst.
Het is inderdaad een opoffering voor je gereedschap. Het kost je nogal wat slijp uurtjes omdat je van alles en vooral steentjes tegenkomt in het hout. De midden vergroeiing zit vol met steentjes. deze wil ik eigenlijk niet allemaal verwijderen omdat het straks altijd de herkomst mooi duidelijk maakt....... uut de klei !!.:D
CAM00719.jpg
CAM00715.jpg
CAM00720.jpg
CAM00716.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooie projecten met een heel groot compliment van me.
Proficiat.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Haha, ik had net een reactie getypt, maar de posting kwam (weer eens) niet verder dan mijn eigen pc. Gelukkig bewaar ik mijn tekst dus kan ik het zo weer plakken.

Nu dan, dit was mijn oorspronkelijke melding:
Ik kom ook veel moois hier tegen, en vaak denk ik: "Dat moet ik ook eens gaan doen"

Maar deze kunstwerken..... neen voor mij niet weggelegd, en ik vind het zol ongelovelijk mooi, en ik zou willen dat ik 't kon.
Van mij krijg je een 10 met een griffel!
 
Na langere tijd niets aan het Paardenhoofd te hebben gedaan nu toch besloten om het af te maken.
Het schuren is echt een vak apart. Hoe makkelijk zitten er diepen krassen in het hout en hoe moeilijk krijg je die weer weg.
Het is echt een tijdrovend karwei en elke keer zie je weer een plekje wat nog niet goed is.
Daarbij komt ook nog dat ik redelijk grote handen met dikke vingers heb. Ja probeer daar maar eens iets fragiel's te schuren.hahahah.
Heb je net een stuk mooi glad schiet je vinger of duim van het papier ..... nagel in het hout en weer een groef erbij begint het weer opnieuw.
Filmpje van mijn schuur kunsten. gelukkig is de muziek op de achtergrond goed.

Groet Edwin.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Moet je dat nog schuren? Voor mij was het al klaar geweest. ( alsof ik dat zou kunnen)
Werkelijk een kunstwerk hoor! Dit zijn dingen waar ik echt jaloers op ben.


En die muziek.....ja wel goed, maar deze versie in consevenblik kan ik niet waarderen.:p
 
Bedankt voor jullie reacties. @ Lemen, altijd beter dan wanneer je mij zelf zou horen zingen op de achtergrond ( hahaha)

Vandaag het paarden hoofd af gemaakt. Ik heb een achterkant gemaakt waar op ik het geheel heb kunnen vast lijmen.
Nu kunnen we hem makkelijker ophangen en/of neer zetten. Zonder viel hij voor over.
Ik weet nog niet of ik hem met Danish Öil ga behandelen.

Hij is 20x18x7 cm .

IMG_2395.jpgIMG_2396.jpg

IMG_2397.jpgIMG_2398.jpg

IMG_2401.jpg IMG_2405.jpg

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:
vind dat paardenhoofd zeer mooi. Maar zijn die stenen (stukken klei) dan gewoon vergroeid in eht hout?

Hoi Geneyn,

Stenen zijn inderdaad vergroeid in het hout. Mijn Kennis had deze kers 30 jaar geleden in zijn tuin geplant. In die tijd is hij dus overal om en door heen gegroeid met zijn wortels. Bij de houtzagerij zijn ze dus nooit erg enthousiast on een wortelstuk te moeten zagen.

Gr Edwin.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Heel mooi gesneden en fijn afgewerkt (oordeel van een beginnend houtsnijder, die al weet hoe moeilijk het is om vorm te geven en af te werken).
Ronny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.