Schaafbeitels Woodworking.nl zijn in productie! En zijn binnen!!!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Was donderdag nog even op bezoek bij "onze" gereedschapsmaker, die ook de prachtige messing en stalen hamerkopjes heeft gemaakt. Hij had het materiaal voor de schaafbeitels binnen; staal 1.2379 (of ook wel D2) rondom geslepen. Voor het gemak had hij ook voor het maken van de keerbeitel hetzelfde staal besteld. Het gemak is voor hem, omdat het prachtig aan de maat geslepen bij hem binnenkomt, maar ook voor ons, omdat het een redelijk hoog chroom gehalte heeft. Het is daardoor nog niet roestvrij, maar wel behoorlijk roestvast. Het staal is eenmaal gehard en getemperd ook aardig ongevoelig voor temperatuur, het houdt tot een temperatuur van 425 graden Celsius zijn uitstekende en harde eigenschappen. Dus bij het machinaal slijpen, hoef je niet zo gauw bang te zijn voor ontlaten, dwz dat het staal zijn hardheid verliest.
We wilden een beetje onze eigen vorm, dus de beitel krijgt niet de hoekige Hock vorm maar meer zoals een Japanse beitel, een deel van een cirkel.

En ik was deze week nog bij Jan Pranger en die had verrassend een hele mooie CBN schijf in de draaibank! Over CBN hebben we hier als eens uitgebreid geschreven, maar het staat voor Cubic Boron Nitride. Boron Nitride is bijna net zo hard als diamant, maar is door de kubieke vorm veel geschikter voor de wat zachtere staalsoorten, zoals wij houtbewerkers die veel gebruiken, als je machinaal slijpt. Diamant doet het dan vooral goed op tungsten carbid snijstaal en glas.

Dus een foto van Jan zijn nieuwe slijpschijf, die hij op een doorn in zijn midi draaibank spant een een filmpje van Ron Hock hoe hij een houten Krenov schaaf maakt. Let vooral ook op het mooie hamertje waarmee de schaaf gesteld wordt, op het eind. Rick is als druk op zoek naar mooie stukken hout voor de schaven makers!

jaap

IMG_0455.JPG

 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De beitels zijn CNC gefreesd en gaan vandaag naar de harderij. De keerbeitels en het schroefje worden de komende dagen gemaakt.
Hier alvast een eerste indruk, na het harden worden de beitels weer geslepen. Mooi he, met Woodworking.nl er op ;)!!

jaap

IMG_2089-1.jpg

IMG_2091-1.jpg

IMG_2090-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik kijk er met belangstelling naar uit. Heb je al maten met name de dikte. Vervanging voor stanley of voor eigenbouw? Durf het bijna niet te vragen (het is zo hollands) maar wat is de prijs?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ze komen kompleet met keerbeitel, D2 staal en nageslepen. De prijs zal niet veel meer zijn als een Hock beitel in O1 kwaliteit. Het wordt een echt mooi kwaliteitsproduct, wat de vergelijking aankan met het beste wat te koop is. En voor de prijsbewuste houtbewerkers, kun je straks b.v. prima een houten zoetschaaf en een rijschaaf maken en dan de beitel (ik zou bijna bijtel schrijven) uitwisselen.

jaap
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dit beloofd wat!
Ik denk dat ik dan ook maar eens een houten schaaf ga maken.
Zou je er ook een goede, houten shootingboard schaaf van kunnen maken?

Grts, Raymond
 
A

Athanor

Guest
Geweldig! Is er al een schaafbouw workshop gepland?


Fons
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Dat ziet er mooi uit jongens! Lijkt me erg leuk om een schaaf te maken met zo'n beitel, als dit forum de intekenlijst is, dan hebben jullie er nu een bestelling bij.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Met zo'n dik mes heb je toch geen keerbeitel meer nodig?

De keerbeitel heeft niets te maken met de dikte van de beitel Henk! De functie van de keerbeitel is in de eerste plaats het beinvloeden van het snij gedrag van de beitel.

Mooi stukje staal. Ik ben al benieuwd naar de eerste schaafjes die de forummers gaan maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ wouter, nee dit is niet de intekenlijst, die komt nog.
@seek, ik hoop er ook 1 van jou te zien ;) .

Hieronder nog een foto van de beitels gereed in pasgemaakte "kisten" zodat ze niet beschadigen in de harderij.

jaap

IMG_2094.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De keerbeitel heeft niets te maken met de dikte van de beitel Henk! De functie van de keerbeitel is in de eerste plaats het beinvloeden van het snij gedrag van de beitel.

Ja, maar. Een secundaire taak van de keerbeitel is het vergoten van de massa/stijfheid van het snijgereedschap - en dat ondervang je ook met een dikke beitel. En de taak van de keerbeitel (het omvormen van de spaan) kan ook door de beitel overgenomen worden - daartoe zou de geometrie van die beitel wellicht anders moeten zijn, maar ik begreep dat een dikkere beitel, wellicht onder een iets andere hoek geslepen, dat ook al (enigszins doet). Wat je dan uiteraard wel mist is de mogelijkheid om, afhankelijk van het gedrag van het hout, de afstand van keerbeitel tot snijkant te variëren.

Voor zover ik weet zijn er schaven die zonder keerbeitel goed werken? En ook bevel-up schaven hebben geen keerbeitel, toch?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Natuurlijk kan je schaven maken zonder keerbeitel. Maar het mooie van een schaaf met dubbele beitel is dat je kan schaven met een snijhoek van 45 graden (of zelfs iets lager) en tegelijk de schaafkrul zo kan ombuigen dat je de problemen van zo'n lage hoek voorkomt, namelijk de neiging tot splinteren bij het tegendraads schaven. Zonder keerbeitel bereik je dat alleen met een hogere snijhoek met alle nadelen van dien (meer weerstand, de beitel wordt uit het hout geduwd in plaats van er in getrokken, slechter slijtgedrag, minder glans van het hout).

Maar eigenlijk is dat een discussie voor een aparte thread en een discussie die al vaak gevoerd is.

Jaap, hoezeer ik dit ook een lovenswaardig initiatief vind, zie ik mezelf nog niet snel zo'n schaafje maken. Ik ben teveel verknocht aan de klassieke modellen met die ellenlange gelamineerde ijzers.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers, heb de beitels eind van de middag opgehaald, wat steekproeven gedaan mbt maatvoering, vlakheid etc. Twee stuks gevlakt op diamant 400, 1000 en dan op een 4000 watersteen. Binnen 5 minuten een scherpe beitel. Ik ben er wel een beetje trots en ik hoop dat jullie er veel plezier aan gaan beleven!
Moet nog even kijken hoe het logistiek gaat, de meesten gaan eerst naar Zwolle naar Rick/Masave.

jaap

DSCF8307.jpg

DSCF8308.jpg

DSCF8309.jpg

DSCF8310.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.