Eiken

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey allemaal, lang geleden dat ik hier nog wat postte.
Een vraagje : bij het uitsorteren, zagen en schaven van een partij eiken planken ( inlands en Amerikaans ,een allegaartje uit verschillende bossen en 20 jaar geleden gezaagd) viel het me op dat de zogenaamde 'spiegels' -waarvan ik dacht dat ze alleen in inlands eiken voorkomen- ook in amerikaans eiken zitten, of sla ik de soorten eik door elkaar ?
gr,
Danny
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die reflecties op kwartiers hout bedoel je?
Dat hebben alle eiken, alle houtsoorten die ik ken hebben dat maar het is niet altijd zo opvallend als bij eik.
 

tuoh

Oud hout
Jawel hoor, alle houtsoorten, naaldhout incluis, bevatten mergstralen. Spiegels zijn het uiterlijke kenmerk van een langs doorgezaagde mergstraal. Heel kenmerkend bij Eik, bij de meeste andere soorten nauwelijks zichtbaar.
 

tuoh

Oud hout
Vermoedelijk is dat Amerikaans eiken de Amerikaanse rode Eik, de rodere kleur is dan determinerend om deze soort te onderscheiden van de inlandse Eik. Dat kleurverschil is toch redelijk uitgesproken, sorteren zou daardoor een stuk makkelijker moeten verlopen.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
André, de typische 'rode' Amerikaans eik heb ik er al tussenuit gehaald, maar er zijn een flink aantal twijfelgevallen, moesten het honden zijn ipv hout dan zouden het stratjees ( ook wel deurpeliers genoemd , naar hun vindplaats) zijn. Ik heb hier al vernomen dat er tal van soorten eiken zijn, en als de kleur een beetje overeenkomt met de grootste gemene deler zullen ze er bij tussen gaan. Ik ga in de living een plankenvloer leggen, waarschijnlijk in de loop van volgend jaar. Dus schaaf ik de planken nu bijna van dikte , en stapel ze daarna opgelat in de garage. Ik zit nu aan ongeveer 13% vochtigheid en hoop dit naar 11 à 12% te krijgen. Ik weet nog niet juist hoe ik de vloer ga plaatsen, waarschijnlijk een ondervloer in OSB en dan nagelen of/en lijmen.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.