Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Eiken

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Eiken

Hey allemaal, lang geleden dat ik hier nog wat postte.
    Een vraagje : bij het uitsorteren, zagen en schaven van een partij eiken planken ( inlands en Amerikaans ,een allegaartje uit verschillende bossen en 20 jaar geleden gezaagd) viel het me op dat de zogenaamde 'spiegels' -waarvan ik dacht dat ze alleen in inlands eiken voorkomen- ook in amerikaans eiken zitten, of sla ik de soorten eik door elkaar ?
    gr,
    Danny

In Amerika noemen ze eik oak.
    Meer kan ik je er niet over vertellen.

Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Die reflecties op kwartiers hout bedoel je?
    Dat hebben alle eiken, alle houtsoorten die ik ken hebben dat maar het is niet altijd zo opvallend als bij eik.

Alle loofhoutsoorten, geloof ik - naaldhoutsoorten hebben dat toch niet?

Jawel hoor, alle houtsoorten, naaldhout incluis, bevatten mergstralen. Spiegels zijn het uiterlijke kenmerk van een langs doorgezaagde mergstraal. Heel kenmerkend bij Eik, bij de meeste andere soorten nauwelijks zichtbaar.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Ok, dank allemaal, het sorteren zal er niet makkelijker op worden!
    gr,
    Danny

Vermoedelijk is dat Amerikaans eiken de Amerikaanse rode Eik, de rodere kleur is dan determinerend om deze soort te onderscheiden van de inlandse Eik. Dat kleurverschil is toch redelijk uitgesproken, sorteren zou daardoor een stuk makkelijker moeten verlopen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    André, de typische 'rode' Amerikaans eik heb ik er al tussenuit gehaald, maar er zijn een flink aantal twijfelgevallen, moesten het honden zijn ipv hout dan zouden het stratjees ( ook wel deurpeliers genoemd , naar hun vindplaats) zijn. Ik heb hier al vernomen dat er tal van soorten eiken zijn, en als de kleur een beetje overeenkomt met de grootste gemene deler zullen ze er bij tussen gaan. Ik ga in de living een plankenvloer leggen, waarschijnlijk in de loop van volgend jaar. Dus schaaf ik de planken nu bijna van dikte , en stapel ze daarna opgelat in de garage. Ik zit nu aan ongeveer 13% vochtigheid en hoop dit naar 11 à 12% te krijgen. Ik weet nog niet juist hoe ik de vloer ga plaatsen, waarschijnlijk een ondervloer in OSB en dan nagelen of/en lijmen.
    gr,
    Danny

Forum Rechten