Bewerken van hout met slaap.

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo forumleden, ik heb vorig jaar twee flinke berken laten omdoen in mijn tuin, deze waren zeker kaprijp, en dan bedoel ik dat er reeds delen bij zijn met de zogenaamde "slaap". Dit geeft hele mooie tekening in het hout wat zeer geliefd is bij de houtdraaiers.
Nu heb ik zo pas gehoord dat het bewerken van hout met slaap zeeeer ongezond zou zijn? Er werd mij verteld dat degene die dit bewerkt zich moet voorzien van gelaatbescherming (voor oogbeschadiging) en tevens een zeer degelijk masker (voor inademing)
Heeft iemand ervaring of kennis van deze zaak, ik denk altijd maar aan "verzint eer ge begint" en laat u goed informeren alvorens ge met iets wil beginnen, vandaar deze oproep, alle kennis, ervaring en gedachten zijn welkom. Gr. Stefan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gebruik een volgelaatsmasker met P3 filters. Ik heb zelf ooit een keer berken met slaap gedraaid zonder masker en vervolgens 2 weken last gehad van ademhalingsproblemen.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank je wel Pieter voor je antwoord, het is dus toch waar dat het zeer irritant is en gevaarlijk, hebt je ook enig idee waardoor dit komt?
Zijn het de schimmels of door wat anders? Ik zal zeker iets gaan zoeken voor bescherming want dit lijkt me toch wat riskant. Gr.Stefan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.