hout voor speelgoed

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo,

ik ben een half jaartje gelden opa geworden, en kreeg, je raadt het al, van mijn dochter een boekje voor het maken van houten speelgoed, treintjes, vliegtuigen en zo. Weliswaar alles in inch maten, maar dat mag de pret niet drukken.
Alleen op het gebied van houtkeuze vertellen ze in het boek niet veel.

Mijn vraag is nu: wat zou een goede, mooie houtsoort zijn voor het maken van dit soort speelgoed?
Mijn kennis stopt bij beukenhout, maar er zal best meer, mooier hout zijn voor dit doel.

Tweede vraag, wat is een goede, gifvrije verf en vernis voor dit doel.
Joep
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
He joep

Walnoten en amerikaans esdoorn zijn mooie houtsoorten voor speelgoed
Maar beuken is ook zeer geschikt

Gr bas
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Voor babyspeeltjes gebruik ik momenteel beuken, esdoorn, kersen, noten en essen. Ik geloof dat eiken ook geschikt is maar beetje grof van structuur. Ik ben wel benieuwd of er nog meer geschikte houtsoorten zijn die niet al te duur zijn.

Zodra je speelgoed maakt dat niet in de mond gaat kun je meer houtsoorten gebruiken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
gestoomd beuken is geschikt voor kinderspeelgoed. De meeste schadelijke stoffen zijn er al uit door het stomen.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Opgepast met eiken. Er zitten daar looizuren in.
Zijn die looizuren schadelijk voor mensen(kinderen)? Ik ben serieus benieuwd, maar kan er op internet niet zo gek veel over vinden. Volgens wikipedia is tannic acid een toegstaan ingredient in voedsel (het wordt zelfs niet als additief - met E-nummer - gezien).
Misschien ben ik wat naief, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat van de hier gangbare houtsoorten er een is die er slechter afkomt dan het plastic en rubber dat vaak gebruikt wordt voor kinderspeelgoed en speentjes. Daar zitten weekmakers en dergelijke in. Qua hout zou ik me vooral druk maken om hoe erg het splintert.

Voor een naturel afwerking kun je een eetbare olie gebruiken, lijnolie of walnootolie lijken me geschikt. Voor dekkende verf zou ik zelf gewone lak gebruiken. Eenmaal droog gebeurt daar m.i. weinig mee - de echt giftige pigmenten (op basis van lood of cadmium) zijn al lang en breed verboden. Maar er is ook "natuurlijke verf" verkrijgbaar van het merk Auro. Eenmaal droog mag die verf volgens de fabrikant op de composthoop.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zijn die looizuren schadelijk voor mensen(kinderen)? Ik ben serieus benieuwd, maar kan er op internet niet zo gek veel over vinden. Volgens wikipedia is tannic acid een toegstaan ingredient in voedsel (het wordt zelfs niet als additief - met E-nummer - gezien).
Misschien ben ik wat naief, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat van de hier gangbare houtsoorten er een is die er slechter afkomt dan het plastic en rubber dat vaak gebruikt wordt voor kinderspeelgoed en speentjes. Daar zitten weekmakers en dergelijke in. Qua hout zou ik me vooral druk maken om hoe erg het splintert.

Voor een naturel afwerking kun je een eetbare olie gebruiken, lijnolie of walnootolie lijken me geschikt. Voor dekkende verf zou ik zelf gewone lak gebruiken. Eenmaal droog gebeurt daar m.i. weinig mee - de echt giftige pigmenten (op basis van lood of cadmium) zijn al lang en breed verboden. Maar er is ook "natuurlijke verf" verkrijgbaar van het merk Auro. Eenmaal droog mag die verf volgens de fabrikant op de composthoop.

Erik, dit is iets wat bekend van is.
eik.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zijn die looizuren schadelijk voor mensen(kinderen)? Ik ben serieus benieuwd, maar kan er op internet niet zo gek veel over vinden. Volgens wikipedia is tannic acid een toegstaan ingredient in voedsel (het wordt zelfs niet als additief - met E-nummer - gezien).
Misschien ben ik wat naief, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat van de hier gangbare houtsoorten er een is die er slechter afkomt dan het plastic en rubber dat vaak gebruikt wordt voor kinderspeelgoed en speentjes. Daar zitten weekmakers en dergelijke in. Qua hout zou ik me vooral druk maken om hoe erg het splintert.

Voor een naturel afwerking kun je een eetbare olie gebruiken, lijnolie of walnootolie lijken me geschikt. Voor dekkende verf zou ik zelf gewone lak gebruiken. Eenmaal droog gebeurt daar m.i. weinig mee - de echt giftige pigmenten (op basis van lood of cadmium) zijn al lang en breed verboden. Maar er is ook "natuurlijke verf" verkrijgbaar van het merk Auro. Eenmaal droog mag die verf volgens de fabrikant op de composthoop.


Erik,
Als je eikenhout gaat schuren en je bekijkt uw handen achteraf, ze zullen donkers paars tot zwart uitslaan.

Nog een voorbeeld is:
Leg een blokje eik op een natte plaats, en je zal een zwarte vlek hebben op de grond of leg een natte nagel op een droog eikenblokje en je zal weer een donker paarse tot zwarte vlek hebben.

Vochtige eik schaven op een machine geeft ook zo'n donker paarse tot zwarte aanslag op de machine.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ok, dus in grote hoeveelheden is het wel behoorlijk schadelijk. En bij een eik vind je de grootste concentratie looizuur in blad, schors en eikels. Na het opeten van grote hoeveelheden daarvan krijg je hele vervelene bijwerkingen. Ik gun alle kinderen het allerbeste, maar het lijkt mij dus geen reden om eikenhout te laten liggen als het om speelgoed gaat. Daar zit al minder looizuur in, en het komt er niet gemakkelijk uit. Als een kind het er zo uit zou kunnen sabbelen, dan was het immers ook mogelijk om het er zelf uit te spoelen, weken of koken. Maar goed, iedereen moet de afweging zelf maken. Als het hout voor het werkstuk nog gekocht moet worden is het een kleinde moeite om een andere soort te kiezen. Maar speelgoed is vaak een mooie bestemming voor reststukken.

De zwarte kleur is me bekend. Dat is een reactie tussen het looizuur en ijzer. Ik heb mijn werkplaats laatst van buiten bekleed met eiken planken en precies om die reden een kapitaal aan RVS schroeven uitgegeven. Verkleuring op zich zegt me niet zoveel over hoe giftig iets is. Een paar stoofperen verkleurt ook als je ze kookt en die worden er doorgaans juist lekkerder van.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Beuk is de meest gebruikte en geschikte houtsoort voor speelgoed of zaken die in contact komen met voedsel want het is totaal voedselveilig. Het is bacterie dodend, maakt geen splinters en moet niet per se afgewerkt worden. De beste afwerking voor speelgoed is nog steeds geen afwerking.
Wel opletten dat beuk met slaap of bruine-grijze schimmelvlekken giftig is.
Andere houtsoorten zijn minder neutraal maar daarom niet per se gevaarlijk, maar dan moet je er wel een veilige afwerking op zetten. dit dan wel voor erg kleine kinderen die alles in hun mond steken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.