Hout werkt

WR1944

Oud hout
Al struinende over het Internet kwam ik bij toeval op een website waar iemand een simpele stoommachine uit hout had gemaakt. De stoom was vervangen door het vacuum van een stofzuiger en het werkte nog ook. M'n grootvader was hoofdmachinist van een stoomwasserij, een oom was bedrijfsleider van een andere stoomwasserij en een andere oom was nog één van de weinige in de regio Den Haag die nog stoominstallaties in bedrijf kon houden. Stoom was me dus niet vreemd. Dus het plan was snel gemaakt, ik ga dat ook proberen.

Met een stapel restjes, het meest multiplex, ging ik aan de slag. Ik had nog een rondhout van 1" die mooi als zuigerstang kon dienen. Dan doet de 1" Forstnerboor ook weer eens dienst. Even over de duim een paar kernmaten op papier gezet en zagen maar. De zuiger is 100 vierkant en maakt een slag van 120. De binnenmaat in lengte van de cilinder is 150. De zaak zonder lijmen in elkaar geschroefd en met wat schuren aan de zuiger liep het lekker soepel. Aan één kant van de cilinder kwamen twee gaten aan de uiteinden voor de lucht in- en uitblaas.

De regeling van de lucht in- en uitblaas gaat met een schuif. Op de schuifkast zitten twee aansluitingen voor de stofzuigerslang. De schuif wordt heen en weer bewogen door een exentriek op de krukas. Het hele verhaal zit op een bodemplaat gemonteerd. Om het af te maken zit er ook nog een vliegwiel op.

Het geheel werkt ook nog. Ik heb geen foto's van het proces gemaakt maar als er belangstelling is voor bepaalde details is het een kleine moeite wat los te schroeven en wat helderheid te verschaffen.

P1010087q.jpg

P1010086q.jpg

P1010088q.jpg

Nu is de slogan van dit forum: Geen foto's, dan is het niet gebeurd. Maar met iets dat moet bewegen kom je met foto's alleen natuurlijk niet weg.

https://www.youtube.com/watch?v=64UbEpXvguo&feature=youtu.be
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een leuk plan, en mooi gemaakt.
Dit lijkt me ook wel iets om met kinderen in elkaar te knutselen.
Wel wat oudere kinderen 12 tot 16 jaar ofzo.

Grts, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Mooi project, dit is voor herhaling vatbaar:D Hoeveel PK's levert de motor? Kunnen we misschien machines gaan bouwen aangedreven door houten motoren:D:D:D Die stofzuiger moffelen we dan wel weg achter het decor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een gaaf ding!! Houten en vierkante zuigers, zo ongeveer alles wat in metaal voor onmogelijk werd gehouden. Honda heeft ooit een paar motoren met ovale zuigers gemaakt, maar dit is het helemaal, vierkant. Mooi leerproject ook om te laten zien hoe het werkt. Als je nou blaas kant van de stofzuiger op de inlaat van de motor aansluit, gaat het rendement ook aardig omhoog. Prachtig, echt en dank voor het delen van een oude familietraditie nu in hout uitgevoerd.

jaap

ps er wordt veel experimenteert met auto's die lopen op compressed air. Nu is jouw ontwerp misschien niet direct baanbrekend, maar wel weer een stap in de goede richting!

 

WR1944

Oud hout
Met de houten stoommachines kunnen m'n hamsters eindelijk met pensioen maar er komt niet veel meer vermogen los dan van die hamstermolen. ;)

Dat het geheel werkt is natuurlijk de eerste stap. Ik laat het verhaal even rusten maar m'n denkkamertje gaat waarschijnlijk wel op de achtergrond aan verbeteringen denken. Niet voor niets is één van m'n stelregels: Niets is perfect.

Het meeste van het project is min of meer organisch gegroeid. Op gevoel stelde ik wat maten op en maakte de cilinder. De zuiger moest met wat schuren soepel door de cilinder kunnen bewegen. Met de slag van de zuiger kon ik ook het drijfstangoog bepalen. Door m'n interesse in stoom heb ik ook een paar boeken uit de jaren 20 en 30 zodat ik wat globale verhoudingen van tekeningen af kon schatten. Met de plaats van de gaten in de schuif heb ik wel wat moeten puzzelen want in het echt werkt het wat anders. Maar met wat stroken papier kwam ik er uiteindelijk wel uit. De stand van het exentriek t.o.v. de kruk heb ik voorlopig 90 graden gezet maar ik ga hier in de toekomst wat mee experimenteren om de snelheid op te voeren. En met wat kaarsvet hier en daar ging het lekker soepel lopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.