Buitentafel poot verbinding

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik ben bezig met het maken van een harthouten buitentafel waarvan ik de poten op de korte en langsligger wil verbinden met pen en gat.
Echter ik wil de pen en gat verbinding niet lijmen maar los laten en de poot aan de liggers vastzetten met tafelpoot hoekverbinding.
De reden hiervan is dat ik tijdens de winter periode de poten er af kan halen om ruimte te besparen in de winter berging.
Echter de tafelpoot hoek verbinding die op de markt zijn zijn qua afmeting te gering.
Wie weet waar ik grotere maten kan kopen of heeft iemand een ander idee.

Dank
Simontafelpoot hoekverbinding.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
als je de poten met pen en gat aan de liggers monteert kan je toch de poot niet meer eraf halen?
Je kan de poot dan toch niet uit de twee haakse pen en gat verbingen weghalen?
Je zal dan de liggers ook uit elkaar moeten halen, of zie ik dat verkeerd?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb daar een andere oplossing voor bedacht, met rampamoeren opgelost, dat kun je in dit topic nalezen.


Fons
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Lemen,
Ik begrijp je vraag maar de pen en gat verbinding ga ik niet lijmen maar laat ze los dus kan ik de liggers na demontage van de poothoekverbinding altijd uit de poten halen.
De dikte van de poten is 75 mm x 75 mm.

Simon
 

Bijlagen

  • 2014-11-30 12.13.57.jpg
    2014-11-30 12.13.57.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 313
  • 2014-11-30 12.21.27.jpg
    2014-11-30 12.21.27.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 311
  • 2014-11-30 12.22.02.jpg
    2014-11-30 12.22.02.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 311
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb twee liggers met de poten verlijmd, die kun met weinig ruimtebeslag wegzetten, de twee andere liggers zijn dan los, net zoals het blad dat met bladwervels is bevestigd. Mooi demontabele tuintafel krijg je dan.

Fons
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
quote: Lemen,
Ik begrijp je vraag maar de pen en gat verbinding ga ik niet lijmen maar laat ze los dus kan ik de liggers na demontage van de poothoekverbinding altijd uit de poten halen.
einde quote

Dan zijn we het eens, maar uit je eerste posting dacht ik dat je de rechthoek van liggers in takt wilde houden. Ik wist niet dat je een flatpack ging ontwerpen voor de handel ;)


Ziet er goed uit die tafel. Ik moet ook maar eens aan de bak om zoiets te maken, mijn handen beginnen te jeuken. ( maatr mijn klokkie werkt niet mee )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.