Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Buitentafel poot verbinding

Ik ben bezig met het maken van een harthouten buitentafel waarvan ik de poten op de korte en langsligger wil verbinden met pen en gat.
    Echter ik wil de pen en gat verbinding niet lijmen maar los laten en de poot aan de liggers vastzetten met tafelpoot hoekverbinding.
    De reden hiervan is dat ik tijdens de winter periode de poten er af kan halen om ruimte te besparen in de winter berging.
    Echter de tafelpoot hoek verbinding die op de markt zijn zijn qua afmeting te gering.
    Wie weet waar ik grotere maten kan kopen of heeft iemand een ander idee.

Dank
    Simontafelpoot hoekverbinding.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    als je de poten met pen en gat aan de liggers monteert kan je toch de poot niet meer eraf halen?
    Je kan de poot dan toch niet uit de twee haakse pen en gat verbingen weghalen?
    Je zal dan de liggers ook uit elkaar moeten halen, of zie ik dat verkeerd?

Athanor
    Guest
    Ik heb daar een andere oplossing voor bedacht, met rampamoeren opgelost, dat kun je in dit topic nalezen.

Fons

Lemen,
    Ik begrijp je vraag maar de pen en gat verbinding ga ik niet lijmen maar laat ze los dus kan ik de liggers na demontage van de poothoekverbinding altijd uit de poten halen.
    De dikte van de poten is 75 mm x 75 mm.

Simon
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door simon; 30-11-14 om 16:26.

Beste Athanor,
    Heb je topic gelezen heeft me wel op een idee gebracht .
    Bedankt.

Simon

Athanor
    Guest
    Ik heb twee liggers met de poten verlijmd, die kun met weinig ruimtebeslag wegzetten, de twee andere liggers zijn dan los, net zoals het blad dat met bladwervels is bevestigd. Mooi demontabele tuintafel krijg je dan.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    quote: Lemen,
    Ik begrijp je vraag maar de pen en gat verbinding ga ik niet lijmen maar laat ze los dus kan ik de liggers na demontage van de poothoekverbinding altijd uit de poten halen.
    einde quote

Dan zijn we het eens, maar uit je eerste posting dacht ik dat je de rechthoek van liggers in takt wilde houden. Ik wist niet dat je een flatpack ging ontwerpen voor de handel

Ziet er goed uit die tafel. Ik moet ook maar eens aan de bak om zoiets te maken, mijn handen beginnen te jeuken. ( maatr mijn klokkie werkt niet mee )

Die hoekverbinders zijn meestal niet geschikt om buiten te gebruiken...
    Ouderwets togen lijkt me een betere oplossing. In het najaar de toogpennen eruit drevelen en je pakt de tafel zo uit elkaar
    http://www.joostdevree.nl/shtmls/toognagel.shtml
    houtactief, ambachtelijke meubelmakerij voor al uw wensen op maat
    www.houtactief.nl

Forum Rechten