afbraak dak, recuperatie?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij mijn ouders zijn ze een oude schuur aan het afbreken, en de manier waarop het dak gebouwd is is toch wel bezienswaardig!
Gewoon een mikado van boomstammen op elkaar. Zelf hadden we er al een aantal uitgehaald en vervangen door stalen of moderne houten balken om meer doorgang te hebben voor machines. Maar nu gaat alles plat voor een nieuwe loods.
Er zit aardig wat hout in, voornamelijk wat lijkt of stammen naaldhout, maar ook een paar eiken balken. Die laatsten gaan we proberen te redden maar iemand een idee of er wat te doen valt met de rest?

P1000248.jpg

P1000251.jpg

P1000249.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wel mooi zo'n oude constructie, hel lijkt op het eerste gezicht een chaos, maar als je langer kijkt zie je de logica.
Zit er geen worm in het rondhout?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik denk dat je met die grenen palen niet zo veel kunt.
grote kans dat er houtworm ed in zit.
PLus, de diameter zal niet van dien aard zijn dat je er nog planken of iets anders uit kunt halen.
Eventueel kun je ze in het geheel gebruiken als ruw timmerhout voor een brandhout opslag opslag..
Altijd mooi om zulke schuren te zien, heb kennissen in friesland met zo'n grote stolpboerderij, elke keer als ik daar ben verwonder ik me over de constructie.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik maak er speelgoed van ^^

maar in elk geval hangt het ervan af hoeveel moeite je erin wil steken. Dat rondhout kan je in principe vierkant schaven en dan alles aan elkaar lijmen om bvb tafels van te maken... Het is in elk geval dan een object met een extra mooi verhaal ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat rondhout is erg sterk. In mijn woning en die van mijn ouders zijn de gordingen ook uit rondhout. Na 70 jaar zijn deze nog prima staat. In het spint heeft wel houtworm gezeten, maar het kernhout is niet aangetast. Bovendien lijkt het me beter bestand tegen doorbuigen dan gezaagde balken. Bij mijn ouders is er een overspanning van 8 meter die na al die jaren nog kaarsrecht is. De overspanningen in die schuur lijken ook behoorlijk.
Misschien een gedeelte van die spanten (niet het rondhout) recupereren in je nieuw te bouwen woning?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.