landenkast projectje

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
edit: Ladenkast, niet landenkast :rolleyes:

In een plaatselijke tweedehandswinkel vond ik tussen al de troep een ladenkastje dat heel leuk leek.Deels uit massief hout gemaakt, leuk ontwerp, voelde erg stevig en degelijk aan. Een schamele 40 euro lichter nam ik het kastje mee naar huis, en bij degelijk licht was het nog mooier dan ik dacht.

Ik zou enkele dingen willen weten ... kan iemand zeggen welke houtsoort dit is, en of je dit kastje degelijk vindt?
Bij mij thuis heb ik enkel houten meubels die licht gekleurd zijn. Dit donkerbruin stuk zou dan nogal uit de toon vallen. Goed idee om het kastje volledig af te schuren, en het dan te behandelen in een lichte kleur? Tijd om te schuren is geen probleem, die heb ik zat. Ik weet wel niet zo welke behandeling hier goed op past.

Fotos:

2014-11-28%2018.04.16.jpg


2014-11-28%2018.35.01.jpg


2014-11-28%2018.35.06.jpg
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De houtsoort zegt mij niet meteen iets, maar je hebt bijna zeker gedeeltelijk te maken met "plaquage" of fineer, een ultra dunne laag kostbaar hout geplakt op minderwaardig hout.
Dat was vroeger een kunst, maar bij het schuren moet je zeer zorgvuldig zijn want je zit er door voordat je het merkt.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
O, inderdaad, de bovenste plaat en de inleg vooraan de schuifjes zijn fineer. Ik zie nergens schade aan de rand van de fineer, dus kan niet schatten hoe dik die is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hout donkerder maken is meestal niet zo moeilijk, maar lichter gewoonlijk wel. En dit is fineer, dus waarschijnlijk een donkere tropische houtsoort.

Ik zou het nemen zoals het is en lekker een mooie eclectische woonkamer samenstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.