lagerkeuze

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zie nu de reacties pas... Hele mooie draaibank Juriaan!
Wat is de reden dat je aan de voorzijde voor een dubbel gelagerde kogel lager en achter voor een rollager kiest? Zelf ook een draaibank gebouwd en weet dat ik heel lang bezig geweest ben met lager keuze, van daar.
Zo te zien zit er ook een loopwagen op de draaibank, kan erg handig zijn.
Zou je een keer foto's willen posten als je helemaal klaar bent met het aanpassen van je Jonsered?

Rik, draaibanklagers zijn er om 2 soorten krachten op te vangen: radiaal (loodrecht op de richting van de as) en axiaal (in de richting van de as).
Een goede lagering vangt beide krachten op. Een gewoon kogellager is primair voor radiale krachten. Een hoekkogellager is van allebei een beetje, maar slechts in 1 axiale richting. Sommige draaibanken, zoals Geiger, hebben voor 2 hoekkogellagers. Achter, waar de as minder belast wordt, is dan een gewoon kogellager gemonteerd.

Bij de Jonsered had de as 2 normale kogellagers (voor 100x55 mm, achter 100x55 mm). Omdat de schroefdraad van de as (M48) niet niet beviel, wilde ik een andere schroefdraad. Ik had al toebehoren voor M45x4.5 schroefdraad. Bij die schroefdraad hoort ook een as van minimaal 68 mm doorsnede. Dan ligt 70 mm voor de hand. Ik wilde dus kogellagers met een binnendiameter van 70 mm. Aangezien achter in de behuizing de buitendiameter van het lager vast lag, kon ik kiezen uit 2 hoogprecisie hoekkogellagers van 70x100 (maar die zijn gevoelig en echt heel duur) of een cylinderlager, dus zonder kogels maar met staafjes.
Zo'n cylinderlager kan heel veel radiale krachten opnemen, maar geen enkele axiale.Voorin moest dus een kogellager komen dat zowel radiale als axiale krachten op kan nemen. De behuizing had ruimte voor 150 mm buitendiameter, maar omdat er alleen een gat in het huis zat en dus geen mogelijkheid om het lager axiaal vast te zetten, is er een speciale behuizing gedraaid met een binnendiameter van 130 mm. Daarin is een kogellager type 3212/5212 gekomen. Dat is een dubbelhoekkogellager, dus 2 hoekkogellagers gecombineerd, wat zowel axiale als radiale krachten kan opnemen.

Ik heb dat niet alleen uitgedacht!

Op dit moment ben ik bezig de afzuiging te (her)installeren, de ruimte waar deze eerst stond is nu ingenomen door de langere draaibank en ik wil er ook een Dust Deputy cycloon tussen hebben. Daardoor was de aanzuigopening onderin nogal onhandig, dus het kost wat moeite om e.e.a. in orde te krijgen. Het feit dat de werkplaats vol staat met bovenmaatse draaibanken helpt ook niet echt :-(
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als ik dit verhaal lees dan denk ik, waarom niet de bestaande as oplassen en de m45 erop snijden? Dan kan je voor de rest de bestaande situatie handhaven. De originele kogellagers hebben grote kogels en kunnen dus ook zijdelings redelijke krachten opnemen en ze zijn relatief goedkoop. Mijn gok is dat de fabrikant daarom voor deze oplossing heeft gekozen. Mijn tweede vraag is, waarom je voor een kleinere draad een dikkere as nodig hebt. Zie mijn opmerkingen niet als kritiek, ik ben gewoon benieuwd waarom er voor deze oplossing is gekozen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de as aan beide kanten oplast tot 67 mm (zoals volgens DIN 800 noodzakelijk bij M45, en ook zoals gewenst i.v.m. mijn bestaande hulpstukken, waaronder een vierklauw van 160 mm) kun je nooit meer kogellagers wisselen. http://www.gpsystem.com/rohm/product3/pic17.htm

Dus dat leek me niet echt een optie. Verder kan ik me voorstellen dat de fabrikant wellicht interoperabiliteit minder waardeert dan ikzelf - ik vind het fijn als er een standaard draad op zit. M48 heb ik verder nog nooit ergens gezien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik begrijp nu je beweegredenen. Maar je had de ring van 67 mm ook gewoon als losse pasring op de as kunnen zetten. Dan had je verder alles kunnen laten zoals het was en had het je wat muntjes in je zak gehouden.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Erg duidelijk, zoiets vermoede ik al, maar het leuk om te horen hoe het allemaal precies werkt, en hoe je tot je keuze gekomen bent.
Het probleem met niet passend schroefdraad klinkt ook bekend.
Heel veel draaiplezier met je nieuwe monster, en succes met de verkoop van de geiger.

Rik Blaauw
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.