V riem vervangen ?

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou Lemen en andere ik heb vandaag de v snaar vervangen en maakt wel verschil in kracht overbrengen maar het shudden van de motor is er nog steeds
lemen ideeen hebben me aant denken gezet de motor heeft ongeveer 0.5 cm spel in het scharnier hierdoor komen de trillingen ik heb nu langst achter de motor vastgeklemt met een balkje en shudden is veel minder dus nu aant nadenken over het loshalen van de motor van de draaibank en bevestigen aan de tafel maar dit zal waarschijnlijk pas gebeurem als we verhuizen ik hoop dan een werkruimte te hebben voor nu denk ik dat de combie van het balkje en een moer in de sharnier om de motor vaster te krijgen het beste is wat ik voor nu kan doen allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
2x gelijk voor Leo.
En 't voordeel van de getande riemen is dat ze iets minder last hebben van het 'in model blijven staan' na een tijd buiten gebruik. Ze zijn wat soepeler.
Nadeel van getande riemen is ze minder vaak na te stellen zijn.
Hoe dat telt in het geval van TS met de loshangende motor weet ik niet.
Maar als je de getande riem in vaste opstelling gebruikt ( zoals bij een autodynamo) dan is het afstellen en klaar. ( eventueel na korte tijd een keer nastellen)
Krijg je later speling, dan is eigenlijk de riem al op. Als je heb dan nastelt ben je binnen een week weer aan het stellen.
De 'massieve' snaar kan je een aantal keren doeltreffend nastellen. Tot ie breekt of hard wordt.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
even een update
vandaag de bout in de sharnier met de borgpen vervangen door een borgmoer
daarna draaibank aangezet met de motor loshangend zoals orgineel bedoeld is met de nieuwe getande snaar hobelde en sprong de motor
best wel hevig rond nu is deze nieuwe snaar iets korter en geribeld in tegensteling met diegene die er op lag dus ik orgineel er terug op en de motor draaide stabieler nu wil ik de motor vastzeten zoals leo voorstelde maar ik heb geen idee hoe strak de v snaar gespanen mag zijn iemand nog tips hiervoor ? mvg tom
 
Laatst bewerkt:

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Volgens mij is een vuistregel dat je een v-riem ongeveer zo strak spant dat je hem negentig graden kan draaien tussen twee poelies in (of wat dat ding dan ook aandrijft).
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
oke bedankt voor get antwoord dit heb ik geprobeerd met als resultaat dat er kleine stukjes rubber van de tanden komen ??? dit doet me vermoeden dat de snaar toch te strak staat ? of dat de vervang snaar toch te veel afwijkt ?
ik lijk wel op de goede weg te zijn met de motor vast trilt hij veel minder alleen heb ik beetje bang om dingen stuk te makenvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 68
  • image.jpg
    image.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hoi PBT ik ben met de oude riem naar een auto zaak geweest en kreeg dit mee als beste wat ze hadden hij is wel even breed als orgineel maar ik weet ook niet of de v riem die er op lag orgineel is wat het best een beetje moelijker maakt de zijkanten van de v riem lijken me niet zo belangrijk maar ook op de tanden zelf zie je dat ze afgerond raken en zoals op de foto er kleine stukjes loskomen
alvast alemaal bedankt voor het meedenken mvg tom
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Als ik het zo zie, dan heb je een verkeerd model riem. Ik gok dat je een klassieke z riem nodig hebt. Je riem ligt nu te hoog in de groef.
Als je de breedte van de groef opmeet op het breedste gedeelte van de groef en deze maat is 10 mm, dan heb je een klassieke z- riem nodig. Deze riem is ook minder hoog, zodat hij niet op de bodem van de poeli loopt. Een v riem hoort alleen op de flanken te lopen , niet op de bodem.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Rene heeft een goed punt en lekker kort bij daar ga ik maandag een andere v snaar halen :)
Maar de v snaar die er oplag toen ik de draaibank gekocht heb was zonder groeven
de autoverkoper die me deze heeft verkoch beweerde dat het geen verschil zou maken
blijft nog het probleem dat ik dus niet weet of de oude riem 100% oke is en de groef meet op het breedste punt 11.2 mm
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.