V riem vervangen ?

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hoi iedereen mijn draaibank slingert nogal ook als er geen stuk is ingespannen
tafel staat stabiel motor hang zijdeling aan de draaibank met een zware sharnier
en met de v riem heb al beetje gelezen op forum maar kan niet echt iets vinden hoop dat jullie meer weten
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het zou natuurlijk kunnen dat je v-snaar niet overal even breed of dik is, maar dat
moet je toch kunnen zien, of niet? Is het gekomen of altijd zo geweest?

En als je de v-riem van de motor losmaakt, slingert de poelieschijf aan de motor dan?

Zoja, dan is dat de oorzaak

Zonee, dan zou ik eens goed naar je as en de lagering daarvan kijken.
Zit het poeliewiel op de as met een schroef vast die nu los zit?
Is je lagering nog ok?
Is je as nog recht?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Jurriaan poelieschijf aan de motor lijkt recht te lopen
en ik heb geen enkele speling op de assen
Teus de v riem ziet er erg slecht uit ( veel barsten )
als ik op internet de v snaar op zoek vind ik die niet echt (
optibelt 13x889 A35 ) moet dit perfect dezelfde nummer zijn of zijn er andere die ik kan bestellen en sorry als ik te veel vraag ma zou niet weten waar anders te vragen ben serius gebeten door de houtdraai microbe lol alvast bedankt voor het meedenken mvg tom
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Gewoon met riem naar zaak voor auto onderdelen, industriële toelevering, machinehandel... gaan. Daar zullen je aan een geschikte vervangriem helpen. Veel eenvoudiger dan zelf beginnen op te zoeken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
559
Zet eens spaties tussen 13 x 889 en er gaat een wereld voor je open :rolleyes:
Als de draaibank onbelast al slingert, zou ik zekerheidshalve wel even controleren hoe de passing van de oude snaar op (in) het profiel van de schijven is; misschien hebben ze er ooit een niet-originele vervanging op gezet en loopt een jonger exemplaar van dit type ook niet lekker.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb geen ervaring met deze tent, maar het is een contitech dus dat zit wel snor:
http://www.klium.nl/contitech-130x889-13x-889-a-35-62550

Leo heeft absoluut een punt, en teus ook als dat ding droogte scheuren heeft: vervangen, om de prijs hoef je het niet te laten.
Je hebt de draaibank pas een week? Heeft ie bij de verkoper misschien een tijd stil gestaan? Dan kon de V-riem wel eens de vorm hebben van die twee poelies. Dan is ie wat hard en dan komt er om de beurt een grote bocht en een kleine bocht in de riem over de poelie. En die lopen niet mooi over de poelie omdat de snaar oud en hard is.

Je hebt mazzel met de maat riem, want ze zijn een tijdje geleden wat maten gaan herzien. De breedte 9,5 is 10 geworden. Als je 10 gebruikt waar 9,5 op hoort moet je ook een iets langere riem hebben want hij gaat hoger op de poelie lopen.
Datzelde geld natuurlijk voor 12,5 en 13mm
Ik weet niet hoe oud jouw bank is en of de riem origineel is, maar je zou eens goed op de poelie kunnen kijken of je dieper dan de snaar nu ligt slijt sporen kan vinden.
Als je de nieuwe riem in huis hebt moet je even kijken of de hoek van de riem overeenkomt met de hoek van de poelies. Leg hem gewoon losjes op 1 poelie zodat je dat kan bekijken.
Probleem kan dus zijn dat ze bij een eerdere conversie een te korte riem hebben genomen.

Maar eerst maar gewoon die vervanging kopen, en erop zetten kijken wat de bank doet.

Oh nog even: 13 x 889 lijkt mij wel een maat die in auto's voorkomt. In de mine zit er in iedergeval een van 13x865 :)
Dus een goede automaterialenzaak kan je vermoedelijk ook wel helpen. ( maar bestaan die nog wel, 't is allemaal brezan tegenwoordig :()
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou dit was men eerste (draaibank )
juist genoeg om de microbe te paken te krijgen voor ik hier geld in stak heb ik besloten dat dit echt niet ging werken en dus maar geinvesteerd en de
draaibank die ik nu heb op de kop kunnen tiken :)
nu nog een klauw en nieuwe leunspaan en dan heel veel oefenen lol
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja dat is zeker genoeg om het virus te pakken te krijgen.
Enkele weken geleden moest ik een ronde schijf hebben, heb toen een gat van 100 met een gatenzaag in een stuk hout gezaagd, en het afvalstuk uit de gatenzaag gepeuterd. Dit daarna met een bout in het gat in de boorstandaard gezet en heb zo die schijf op maat gedraaid, en geschuurd. En ja dat was genoeg om zeker te weten dat ik een draaibank wil!
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hierbij de foto van de riem en hoe de motor is bevestigd
dit weekende erachter gekomen dat draaibank ongeveer 30 cm te hoog stond dus alles terug los en verlaagd .
Dan had de vorige eigenaar een stukje hout onder de motor bevestigd hierdoor kon die niet ver genoeg zakken en ruste op de tafel ( waardoor v riem niet hard genoeg werd. aangetroken )en heel hard trilde dus gat in eetafel gemaakt motor hangt vrij nu . Dan ontdekt dat mijn tegecenter bijna 3 cm uit het center stond ( ging ervan uit dat vorige eigenaar dit goed had staan dom dom dom )
vervolgens al de roest verwijderd van de geileidingsbalken . Morgen nieuwe v snaar halen maar voel nu all enorm verschil na deze aanpassingen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 78

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zou inderdaad eerst even een nieuwe snaar proberen en dan verder kijken.

Kan je het scharnieer niet strak draaien? In mijn ogen is het niet goed dat het gewicht van de motor de spanning bepaald van de snaar.
Als dat niet kan zou ik een voorziening maken dat je die motor vast kan zetten. Gewoon zoiets als (vroeger) een autodynamo gesteld werd.
Moet je wel even rekening houden met een vrij grote slag ivm de andere poelie op de draaias.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nee geen mogelijkheid om de sharnier strakker te draaien . Dit lijkt orgineel zo te moeten . Op de foto zie je een grote 6 kant bout door de sharnier zitten deze zit aan de andere kant gezekerd met een borgpen . als jullie denken dat het beter is om de motor te ondersteunen dan moet ik eens goed gaan na denken hoe dit te doen aangezien ik regelmatig van snelheid moet wisselen en de motor dan moet kunnen zakken / stijgen in elk geval morgen komt er een nieuwe v snaar op ben benieuwd naar het resultaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.