Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 47

Onderwerp: V riem vervangen ?

V riem vervangen ?

hoi iedereen mijn draaibank slingert nogal ook als er geen stuk is ingespannen
    tafel staat stabiel motor hang zijdeling aan de draaibank met een zware sharnier
    en met de v riem heb al beetje gelezen op forum maar kan niet echt iets vinden hoop dat jullie meer weten

Het zou natuurlijk kunnen dat je v-snaar niet overal even breed of dik is, maar dat
    moet je toch kunnen zien, of niet? Is het gekomen of altijd zo geweest?

En als je de v-riem van de motor losmaakt, slingert de poelieschijf aan de motor dan?

Zoja, dan is dat de oorzaak

Zonee, dan zou ik eens goed naar je as en de lagering daarvan kijken.
    Zit het poeliewiel op de as met een schroef vast die nu los zit?
    Is je lagering nog ok?
    Is je as nog recht?

nou ik heb de draaibank nog maar een week dus weet niet of het altijd zo geweest is
    ik kan aan de as geen speling opmerken en deze lijkt nog recht ja maar v riem heeft wel veel barsten

Ik weet niks van draaibanken, maar in een auto moet je echt wel de riemen vervangen als ze gaan uitdrogen, barsten of er gewoon slecht uit zien. Een riem kost weinig geld en lijkt me wel de eerste stap om het probleem te gaan zoeken. Kijk ook dat je riem goed gespannen staat, niet te hard maar ook niet te slap.
    Info van auto riemen: http://autorepair.about.com/od/quick...ntine-insp.htm en http://www.cdxetextbook.com/hvac/hea...drivebelt.html

Jurriaan poelieschijf aan de motor lijkt recht te lopen
    en ik heb geen enkele speling op de assen
    Teus de v riem ziet er erg slecht uit ( veel barsten )
    als ik op internet de v snaar op zoek vind ik die niet echt (
    optibelt 13x889 A35 ) moet dit perfect dezelfde nummer zijn of zijn er andere die ik kan bestellen en sorry als ik te veel vraag ma zou niet weten waar anders te vragen ben serius gebeten door de houtdraai microbe lol alvast bedankt voor het meedenken mvg tom

Gewoon met riem naar zaak voor auto onderdelen, industriële toelevering, machinehandel... gaan. Daar zullen je aan een geschikte vervangriem helpen. Veel eenvoudiger dan zelf beginnen op te zoeken.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Zet eens spaties tussen 13 x 889 en er gaat een wereld voor je open
    Als de draaibank onbelast al slingert, zou ik zekerheidshalve wel even controleren hoe de passing van de oude snaar op (in) het profiel van de schijven is; misschien hebben ze er ooit een niet-originele vervanging op gezet en loopt een jonger exemplaar van dit type ook niet lekker.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Als de motor los hangt ??, die wil omhoog klimmen, en begint te oscillate met de 50 cycles van de elektriciteit, zet de motor vast en Ik verwacht dat dit wel veel zal helpen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik heb geen ervaring met deze tent, maar het is een contitech dus dat zit wel snor:
    http://www.klium.nl/contitech-130x88...889-a-35-62550

Leo heeft absoluut een punt, en teus ook als dat ding droogte scheuren heeft: vervangen, om de prijs hoef je het niet te laten.
    Je hebt de draaibank pas een week? Heeft ie bij de verkoper misschien een tijd stil gestaan? Dan kon de V-riem wel eens de vorm hebben van die twee poelies. Dan is ie wat hard en dan komt er om de beurt een grote bocht en een kleine bocht in de riem over de poelie. En die lopen niet mooi over de poelie omdat de snaar oud en hard is.

Je hebt mazzel met de maat riem, want ze zijn een tijdje geleden wat maten gaan herzien. De breedte 9,5 is 10 geworden. Als je 10 gebruikt waar 9,5 op hoort moet je ook een iets langere riem hebben want hij gaat hoger op de poelie lopen.
    Datzelde geld natuurlijk voor 12,5 en 13mm
    Ik weet niet hoe oud jouw bank is en of de riem origineel is, maar je zou eens goed op de poelie kunnen kijken of je dieper dan de snaar nu ligt slijt sporen kan vinden.
    Als je de nieuwe riem in huis hebt moet je even kijken of de hoek van de riem overeenkomt met de hoek van de poelies. Leg hem gewoon losjes op 1 poelie zodat je dat kan bekijken.
    Probleem kan dus zijn dat ze bij een eerdere conversie een te korte riem hebben genomen.

Maar eerst maar gewoon die vervanging kopen, en erop zetten kijken wat de bank doet.

Oh nog even: 13 x 889 lijkt mij wel een maat die in auto's voorkomt. In de mine zit er in iedergeval een van 13x865
    Dus een goede automaterialenzaak kan je vermoedelijk ook wel helpen. ( maar bestaan die nog wel, 't is allemaal brezan tegenwoordig )

iedereen alvast bedankt voor de reacties ik ga maandag kijken voor een nieuwe v snaar en zal de poelies opmeten
    maandag kan ik ook paar fotos make van de bank hopelijk met de nieuwe riem

Forum Rechten