zelfbouw freestafel (elektra aansluiten)

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik wil zelf een freestafel gaan maken.
Op zich is de constructie niet moeilijk, alleen hoe doen jullie dat met de elektra.

Mijn eenvoudige FERM bovenfrees heeft geen aan/uit knop welke ik vast kan zetten.
Aangezien ik de frees ook los wil gebruiken kan ik de frees dus niet demonteren en de aan/uit knop omzeilen.

Iemand tips ?
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste Bart,

Je kunt het oplossen door met een klem de frees in de "aan-positie" te houden en de stroom via een beveiligde schakelaar te lopen.
Zoiets bijvoorbeeldprod1_7884.jpg

groeten

Blazoen
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is het zo een indruk knop aan het handvat, kan je die niet (tijdelijk) vast zetten met een ty-rap, die is makkelijk te verwijderen
als je dan op je tafel een stopcontact aansluiting maakt met een schakelaar er tussen (lichtschakelaar) dan kun je hem makkelijk aan en uit zetten
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Als ik mijn groene Bosch bovenfrees als freestafel wil gebruiken, zet ik de schakelaar vast met een colsonbandje. Schakelaar is er misschien niet voor gemaakt, maar blijft na al die keren dat ik dit gedaan heb nog perfect werken.

Vastzetten doe ik dmv drie boutjes met vleugelmoeren, welke aan de bovenkant van de plat verzonken liggen. Werkt perfect, alleen af en toe de gaatjes van de moeren uitblazen.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik heb idd een schuifknop op de ferm.

Gewoon maar eens proberen dan met een tie-wrap.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Is het zo een indruk knop aan het handvat, kan je die niet (tijdelijk) vast zetten met een ty-rap, die is makkelijk te verwijderen
als je dan op je tafel een stopcontact aansluiting maakt met een schakelaar er tussen (lichtschakelaar) dan kun je hem makkelijk aan en uit zetten
Voor de veiligheid zou ik toch liever de beveiligde schakelaar van blazoen gebruiken.
In het geval van spanning uitval gaat na herstel daarvan de bovenfrees niet plotseling draaien.
Mvg.:)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de veiligheid zou ik toch liever de beveiligde schakelaar van blazoen gebruiken.
In het geval van spanning uitval gaat na herstel daarvan de bovenfrees niet plotseling draaien.
Mvg.:)

Moet eigenlijk verplicht zijn, neem geen risico met de veiligheid om een paar euro. Ben benieuwd hoe je freestafel er uit komt te zien.

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
True, anderszijds je zelf aanwennen om na een uitval de machine uit te zetten is ook een kleine moeite
Apparaten zijn zo veilig als je er zelf mee om gaat
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
True, anderszijds je zelf aanwennen om na een uitval de machine uit te zetten is ook een kleine moeite
Apparaten zijn zo veilig als je er zelf mee om gaat

Een beetje hulp schaad nooit. Op gekochte freestafels is een nulspanningsschakelaar verplicht. Het eerste wat ik op mijn zelfbouw freestafel monteerde wat deze schakelaar.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Zo'n schakelaar gaat er inderdaad wel komen.
Even kijken of ik een budget vriendelijk exemplaar vind.
meer dan 5 tientjes vind ik echt veel...

Wilde vandaag beginnen met de tafel. Dacht mooi dik stuk trespa te gebruiken als blad, maar dat spul is niet te bewerken met mijn frees helaas.

Denk gewoon aan MDF blad, lekker dik, en dan een dun plaatje metaal erover heen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
ziet er goed uit, je sluit de schakelaar aan met een verlengsnoer, die komt in het stopkontakt (Wcd), verlengsnoeren hebben inderdaad een contrastekker.
Als die firma levert wat ze zeggen, zou ik inderdaad hier voor kiezen

Joep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.