freestafel versus bovenfrees

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Ik heb een Bosch 1400 Bovenfrees. Ik zie dat veel mensen een tafelfrees gebruiken dus dacht ik er één te maken waar mijn bovenfrees inpast.
Maar zijn er echt wel voordelen aan een freestafel? Waarom zou ik een freestafel maken?
Misschien kunnen jullie me met jullie ervaring slimmer maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Een tafel kan heel heel eenvoudig zijn. Vlakke plaat gat erin, frees eronder schroeven en een lat als aanslag. Of kijk eens bij incra erg mooi makkelijk maarook prijzig.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Met de freestafel is het eenvoudiger en veiliger werken met smalle werkstukken en als je een geleider ((zoals bijvoorbeeld die van Incra) hebt dan kun je ontzettend nauwkeurig werken. Bovendien hoeft het niet van tweeen een te zijn; als je het een beetje slim aanpakt kun je de bovenfrees eenvoudig in- en uitbouwen uit je freestafel. Kortom: even een weekeinde klussen en dan heb je een freestafel en een bovenfrees: dubbelveel lol van je machine.
 
Laatst bewerkt:

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Ik heb vorige maand bij beqwaam een workshop gevolgd. Hier maak je zelf een freestafel. Heb zelf een bosch pof 1200 deze past er mooi in. Ik moet zeggen sinds ik de freestafel heb gebruik ik deze alleen nog maar en heb de frees er niet meer uitgehaald. Is overigens met zo'n 30 seconden te realiseren. Ik vind het geweldig om mee te werken! :)
 

Paul

Nieuw lid
18 okt 2009
4
0
Hoi, heeft iemand een bouwtekening van een zelf te maken freestafel? Veilig, goedkoop en toch handig? Of moet ik gaan googlen? Ik heb een Bosch 1400 ACE. Dank je alvast voor de reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.