Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

freestafel versus bovenfrees

Hallo,
    Ik heb een Bosch 1400 Bovenfrees. Ik zie dat veel mensen een tafelfrees gebruiken dus dacht ik er één te maken waar mijn bovenfrees inpast.
    Maar zijn er echt wel voordelen aan een freestafel? Waarom zou ik een freestafel maken?
    Misschien kunnen jullie me met jullie ervaring slimmer maken.

Heel simpel gezegd, dat wat je niet uit de hand kunt frezen, kun je wel op de tafel. Met een freestafel kun je je werkstuk over de tafel geleiden ipv de frees over het hout, het is een stuk stabieler werken.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Een tafel kan heel heel eenvoudig zijn. Vlakke plaat gat erin, frees eronder schroeven en een lat als aanslag. Of kijk eens bij incra erg mooi makkelijk maarook prijzig.

Met de freestafel is het eenvoudiger en veiliger werken met smalle werkstukken en als je een geleider ((zoals bijvoorbeeld die van Incra) hebt dan kun je ontzettend nauwkeurig werken. Bovendien hoeft het niet van tweeen een te zijn; als je het een beetje slim aanpakt kun je de bovenfrees eenvoudig in- en uitbouwen uit je freestafel. Kortom: even een weekeinde klussen en dan heb je een freestafel en een bovenfrees: dubbelveel lol van je machine.
    Laatst gewijzigd door HoutHans; 27-11-14 om 20:56.

Ik heb vorige maand bij beqwaam een workshop gevolgd. Hier maak je zelf een freestafel. Heb zelf een bosch pof 1200 deze past er mooi in. Ik moet zeggen sinds ik de freestafel heb gebruik ik deze alleen nog maar en heb de frees er niet meer uitgehaald. Is overigens met zo'n 30 seconden te realiseren. Ik vind het geweldig om mee te werken! :-)

Hoi, heeft iemand een bouwtekening van een zelf te maken freestafel? Veilig, goedkoop en toch handig? Of moet ik gaan googlen? Ik heb een Bosch 1400 ACE. Dank je alvast voor de reactie.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk Berichten
    Hoi, heeft iemand een bouwtekening van een zelf te maken freestafel? Veilig, goedkoop en toch handig? Of moet ik gaan googlen? Ik heb een Bosch 1400 ACE. Dank je alvast voor de reactie.
    Zie mijn reactie op uw post: http://www.woodworking.nl/showthread...ing-freestafel

Forum Rechten