Eiken Poort

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Beste Forummers,

Mijn laatste projectje was een houten poort voor mijn oprit.
De vleugels zijn 1.5 m breed en 1.8 m hoog.Alles gemaakt in massief eik ( mijn favoriete houtsoort ;)
De palen heb ik gemaakt uit eiken balken en zijn 20cm op 20 cm en 3 meter lang. Ze zitten dus een meter diep in de grond ( stabilisé)
Ik heb deze poort traditioneel gemaakt met pen en gat verbnding, en houten deuvels ter extra versteviging.
Bovenop het kader heb ik gewerkt met eiken planchetten van 2.5 cm dikte.
De sectie van de poort is 12 op 8 cm.
Als er vragen zijn...
Foto's zeggen meer dan woorden ....
 

Bijlagen

  • foto 1 (2).jpg
    foto 1 (2).jpg
    38,4 KB · Weergaven: 1.429
  • Poortpaal.jpg
    Poortpaal.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 1.429
  • foto 5 (2).JPG
    foto 5 (2).JPG
    39,6 KB · Weergaven: 1.425
  • foto 4 (3).JPG
    foto 4 (3).JPG
    44,9 KB · Weergaven: 1.423
  • foto 4 (2).JPG
    foto 4 (2).JPG
    49,2 KB · Weergaven: 1.422
  • foto 3 (6).JPG
    foto 3 (6).JPG
    46,1 KB · Weergaven: 1.422
  • foto 3 (5).JPG
    foto 3 (5).JPG
    50,6 KB · Weergaven: 1.417
  • foto 3 (4).JPG
    foto 3 (4).JPG
    49,2 KB · Weergaven: 1.418
  • foto 3 (3).JPG
    foto 3 (3).JPG
    53,6 KB · Weergaven: 1.412
  • foto 3 (1).jpg
    foto 3 (1).jpg
    44,3 KB · Weergaven: 1.412
  • foto 2 (7).JPG
    foto 2 (7).JPG
    43,4 KB · Weergaven: 1.414
  • foto 1 (4).JPG
    foto 1 (4).JPG
    42,7 KB · Weergaven: 1.420
  • foto 1 (5).JPG
    foto 1 (5).JPG
    50 KB · Weergaven: 1.417
  • foto 1 (6).JPG
    foto 1 (6).JPG
    54 KB · Weergaven: 1.416
  • foto 1 (7).JPG
    foto 1 (7).JPG
    53,3 KB · Weergaven: 1.415
  • foto 2 (3).jpg
    foto 2 (3).jpg
    42,8 KB · Weergaven: 1.419
  • foto 2 (5).JPG
    foto 2 (5).JPG
    64,1 KB · Weergaven: 1.411
  • foto 2 (6).JPG
    foto 2 (6).JPG
    67,2 KB · Weergaven: 1.415

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tsjonge een knap staaltje werk. Lijkt in ieder geval solide met die pen en gat verbindingen. Heb je ook nog een foto van de gehele poort? Waar ga je hem mee afwerken?
vr.gr. Jan Pranger.
Aussi Jean pour mes amis.
 
Laatst bewerkt:

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
De poort wordt normaal volgende week geplaatst. De poortpalen moesten min 3 weken drogen ( de stabilise eronder) . Ik plaats zeker foto's.
ik weet nog niet hoe en of ik ze zal behandelen. Ik zou heel graag het natuurlijke aspect behouden. Moet ze wel behandeld worden ? Wat raden jullie aan ?
Veel dank voor jullie hulp.
groeten,
jean
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Niemand die weet hoe ik ze het best behandel? Of moet ik een nieuw topic straten in " behandeling" .
Groeten en een fijn weekend
Jean
 

tuoh

Oud hout
Er zijn zat mogelijkheden om je (mooie) poort af te werken. Houtbeitsen zoals die van Linitop, Xyladecor, etc. die merken hebben geschikte (gekleurde) dekkende beitsen in het gamma. Een andere optie is om de poort af te werken met een oliehoudend product zoals Biopin, Owatrol D1 & D2, Epifanes, etc. Een mogelijk nadeel hier, er zit geen of nauwelijks pigment in deze producten, daardoor kan het hout wat gaan vergelen op termijn.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Dank Tuoh voor je antwoord.
Niet behandelen is waarschijnlijk geen optie ?
Eigenlijk vindt ik ze nu erg mooi, maar vrees dat ze buiten zal verkleuren.
 

tuoh

Oud hout
Niet echt nee, Eik onbehandeld buiten in alle weer en wind, die trekt alle kanten op. Het hout word ook zwart inplaats van mooi te vergrijzen, daar is tegenwoordig de luchtpollutie debet aan. Je hebt de constructie al goed uitgevoerd (doorlopende bovenregels) maar ik zou toch adviseren om er ook nog een loden slab bovenop te leggen, zo kunnen de koppen van de planchetten niet inwateren. Dit komt de levensduur van zowel poort als afwerkproduct ten goede.
 
A

Athanor

Guest
Mooie om je vorderingen te zien, wordt een fraai eindresultaat! Goed gedocumenteerd.


Succes! Fons
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Mooie poort !!
Ik heb mijn eiken poort al een jaar of vijf onbehandeld. Hij is niet krom getrokken, wel zijn in de palen (die in de grond staan) droogtescheuren ontstaan. Ze waren bij plaatsen blijkbaar toch nog te nat.
Het hout is wel vergrijst, maar inderdaad wel tegen het zwarte/matte aan. Had ik wat mooier verwacht.
Is er nog een mogelijkheid om de kleur te herstellen? Lak wil ik er liever niet op, dan blijf ik bezig :)
 

tuoh

Oud hout
Elk jaar de poort eens afschrobben met water en groene zeep en je hout is opnieuw mooi zilvergrijs, jammer genoeg word het hout na een paar maanden opnieuw zwartgrijs. Het is kiezen tussen cholera en pest, niks aan doen en na een paar maanden ziet het er niet meer uit, of behandelen en deze bewerking om de X- aantal maanden of jaren herhalen om de poort in nieuwstaat te houden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb Biopin gebruikt, maar dit produkt maakt eik wel tamelijk geel. Dat kan natuurlijk verholpen worden door eerst te beitsen.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Bedankt iedereen voor de toffe reacties.de bovenste ligger heb ik inderdaad doorlopend gemaakt omwille van vocht. Bovenaan komt er nog een eiken plank, waarin ik de dikte van de poort uitfrees en zo der overschuift. Zal wel een naam hebben zoiets.
iemand ervaring met eik en owatral d1? Ik zou liever niet hebben dat ze geler wordt.
groeten,
jean
 

tuoh

Oud hout
Eén van onze schepen is verleden winter volledig kaal gehaald en daarna behandeld met een paar lagen D1 & D2, na één vaarseizoen ziet de boot er nog aanvaardbaar uit. Op het water heeft het product wel de neiging om op termijn af te bleken, volgend voorjaar zal er daarom een nieuwe laag D2 opgesmeerd worden. Dat afbleken kan tegengegaan worden door het hout eerst wat te kleuren, maar dat is dan weer lastig bij retoucheren, zo is het altijd wat.
Kwalitatief is Biopin beter maar ook een stuk duurder dan Owatrol, als je heel wat m2 moet vol kliederen loopt de teller aardig op, daarom toch de keuze voor een "minder" product in dit geval.

Eik & Owatrol in beeld, een plaatje van ons vlaggeschip:p

PI77.jpg
 

gertman

Nieuw lid
17 jun 2012
5
0
Sigma gori opzetten. Wanneer ik thuis ben zal ik eens zien welke nummer van gori. Dit is de enige transparante beits die ik ken welke goed is.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Goedemorgen Wanddecoratie ;)

De punt op de paal heb ik gewoon met een handcirkelzaag gemaakt. Goed aftekenen en en dan zo mooi mogelijk zagen. Omdat mijn zaagblad niet groot genoeg was, heb ik het laatste stukje van de punt met de handzaag gedaan. Nadien goed schuren en de punt was mooi haaks.
Groeten,
Jean
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Poort

De 2 weken werden maanden.
Sinds vorige week hangt de poort en is de automatisatie klaar. Ik ben tevreden met het resultaat.
Enkel heb ik ze nog steeds niet behandeld...foto 1 (14).jpgBekijk bijlage 29560
 

Bijlagen

  • foto 2 (14).jpg
    foto 2 (14).jpg
    60,5 KB · Weergaven: 599

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.