Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: Eiken Poort

Eiken Poort

Beste Forummers,

Mijn laatste projectje was een houten poort voor mijn oprit.
    De vleugels zijn 1.5 m breed en 1.8 m hoog.Alles gemaakt in massief eik ( mijn favoriete houtsoort
    De palen heb ik gemaakt uit eiken balken en zijn 20cm op 20 cm en 3 meter lang. Ze zitten dus een meter diep in de grond ( stabilisé)
    Ik heb deze poort traditioneel gemaakt met pen en gat verbnding, en houten deuvels ter extra versteviging.
    Bovenop het kader heb ik gewerkt met eiken planchetten van 2.5 cm dikte.
    De sectie van de poort is 12 op 8 cm.
    Als er vragen zijn...
    Foto's zeggen meer dan woorden ....
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Tsjonge een knap staaltje werk. Lijkt in ieder geval solide met die pen en gat verbindingen. Heb je ook nog een foto van de gehele poort? Waar ga je hem mee afwerken?
    vr.gr. Jan Pranger.
    Aussi Jean pour mes amis.
    Laatst gewijzigd door jan pranger; 27-11-14 om 17:12.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

De poort wordt normaal volgende week geplaatst. De poortpalen moesten min 3 weken drogen ( de stabilise eronder) . Ik plaats zeker foto's.
    ik weet nog niet hoe en of ik ze zal behandelen. Ik zou heel graag het natuurlijke aspect behouden. Moet ze wel behandeld worden ? Wat raden jullie aan ?
    Veel dank voor jullie hulp.
    groeten,
    jean

Niemand die weet hoe ik ze het best behandel? Of moet ik een nieuw topic straten in " behandeling" .
    Groeten en een fijn weekend
    Jean

Er zijn zat mogelijkheden om je (mooie) poort af te werken. Houtbeitsen zoals die van Linitop, Xyladecor, etc. die merken hebben geschikte (gekleurde) dekkende beitsen in het gamma. Een andere optie is om de poort af te werken met een oliehoudend product zoals Biopin, Owatrol D1 & D2, Epifanes, etc. Een mogelijk nadeel hier, er zit geen of nauwelijks pigment in deze producten, daardoor kan het hout wat gaan vergelen op termijn.

Dank Tuoh voor je antwoord.
    Niet behandelen is waarschijnlijk geen optie ?
    Eigenlijk vindt ik ze nu erg mooi, maar vrees dat ze buiten zal verkleuren.

Niet echt nee, Eik onbehandeld buiten in alle weer en wind, die trekt alle kanten op. Het hout word ook zwart inplaats van mooi te vergrijzen, daar is tegenwoordig de luchtpollutie debet aan. Je hebt de constructie al goed uitgevoerd (doorlopende bovenregels) maar ik zou toch adviseren om er ook nog een loden slab bovenop te leggen, zo kunnen de koppen van de planchetten niet inwateren. Dit komt de levensduur van zowel poort als afwerkproduct ten goede.

Athanor
    Guest
    Mooie om je vorderingen te zien, wordt een fraai eindresultaat! Goed gedocumenteerd.

Succes! Fons

Mooie poort !!
    Ik heb mijn eiken poort al een jaar of vijf onbehandeld. Hij is niet krom getrokken, wel zijn in de palen (die in de grond staan) droogtescheuren ontstaan. Ze waren bij plaatsen blijkbaar toch nog te nat.
    Het hout is wel vergrijst, maar inderdaad wel tegen het zwarte/matte aan. Had ik wat mooier verwacht.
    Is er nog een mogelijkheid om de kleur te herstellen? Lak wil ik er liever niet op, dan blijf ik bezig :-)

Elk jaar de poort eens afschrobben met water en groene zeep en je hout is opnieuw mooi zilvergrijs, jammer genoeg word het hout na een paar maanden opnieuw zwartgrijs. Het is kiezen tussen cholera en pest, niks aan doen en na een paar maanden ziet het er niet meer uit, of behandelen en deze bewerking om de X- aantal maanden of jaren herhalen om de poort in nieuwstaat te houden.

Forum Rechten