Welke opleiding?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
hallo, ik ben Paulo en ik ben nu 17 jaar. Ik zit nu in 5 HAVO dus mijn examenjaar.
Nu moet ik een keuze gaan maken voor mijn vervolg studie maar ik ben erg aan het twijfelen.
Ik ben graag bezig met m'n handen dus vind het leuk om mooie dingen te maken met hout.
nu twijfel ik heel erg tussen een hbo opleiding of een mbo opleiding.
bij hbo zou ik dan voor bouwkunde kiezen maar ik krijg het idee dat dat meer het ontwerpen en berekenen, en dus kantoor werk.
Terwijl ik het liefst ook zelf dingen maak.
maar bij mbo denk ik toch aan een lager niveau en dus een lager salaris.
bij mbo twijfel ik dan ook nog erg tussen timmerman of meubelmaker.
hebben jullie misschien nog adviezen met betrekking op mijn vervolgopleiding?
andere suggesties zijn ook erg welkom!

alvast bedankt!

gr. Paulo
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Eeuwen geleden heb ik na de mavo gekozen voor de mts, omdat ik wat met mijn handen wilde doen.
Daar ben ik flink van een kouwe kermis terug gekomen. Het zijn maar een paar uurtjes praktijk en verder is het veel theorie. En van die uurtjes praktijk moet je ook nog een verslag maken. Oh en nog tijd verdoen in een gymnastiek lokaal.
let wel: ik zeg niet dat die theorie nutteloos is, het is absoluut nuttig! Als je later de theorie achter de dingen kent heb je een grote voorsprong als je met je handen aan de gang wil.
Zoals jezelf zegt: je kan dan ontwerpen en berekenen. Zonder theorie is het vaak try & error. ( hoewel logisch nadenken een hoop error kan tegengaan)

Ik zou dus zeggen, als je hbo aankan, doe dat dan en ga in je vrije uurtjes knutselen.

Nogmaals ik zat eeuwen geleden in dat pakket dus e.e.a. kan veranderd zijn in die tijd.
( ik heb de eeuwen even geteld en het is ruim 35 jaar geleden )
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ongeveer 5 jaar geleden stond ik ook voor deze keuze, zat toen op kader. 16 uur praktijk in de week.
Heb toen gekozen voor mbo niv 4 bouwkunde. Omdat ik ook niet wist wat ik moest kiezen heb ik hier ook voor gekozen.
En je kan makkelijker naar beneden dan omhoog in niveau.
En als je weet hoe je iets moet maken zal het op kantoor veel makkelijker gaan.
Een bedrijf zal dit later ook vernemen, was bij mij ook het geval. Na 1 week stage (heb 20 week gelopen) kreeg ik al een baan aangeboden. Heb uiteindelijk een jaar contract gekregen en inmiddels een vast contract.
Dit is toch echt een voordeel.

wens je veel succes met de keuze
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik zou je aanraden om naar het hbo te gaan. Studeren is iets anders dan werken en het werk dat je doet hoeft niet per se iets te maken te hebben met de studie die je hebt gedaan.
Een HBO studie kan je veel meer verdieping geven dan een MBO studie. En ook na en HBO studie bouwkunde kun je meubelmaker worden, of iets andere met je handen doen. De meubelmakers van Kopshout (uit Nijmegen) hebben allemaal een academische opleiding (sociologie en psychologie, dacht ik).
Als je 17 bent dan is de land groot dat je niet kan voorspellen welk werk je over twintig jaar hebt, dus je kunt maar beter je studie-potentieel zo veel mogelijk benutten.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
HBO bouwkunde. Daarna kan je altijd nog een avond cursus volgen om het meubelmakers vak te leren.


Ga wel op je eigen gevoel af wat je wilt doen. Maak de keuzen niet alleen op ons advies. Tevens bezoek van diverse opleidingen de open dagen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heel zwart wit maar kies voor het geld, de betere opleiding dus
Dat geeft je later veel meer ruimte om leuke dingen te doen en bijv. met hout bezig te zijn omdat het leuk is
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Tiens in Belgie zijn de opleidingen heel anders me dunkt :)

Ik zou zeggen, leer werken met je handen. Hier in Belgie lopen meer mensen rond die het op papier mooi kunnen uitleggen maar het omzetten in praktijk is andere koek.
"Stielmannen betalen ze later met GOUD" is een uitspraak die ik van veel klanten hoor en kan bevestigen.

Het theorie gedeelte leer je naar eigen ervaring al doende en door voldoende interesse te hebben buiten je werkuren.

Groeten

Bert
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb zelf ook voor een dergelijke keuze gestaan; HTS werktuigbouwkunde of MBO meubelmaker. Uiteindelijk toch voor de HTS gekozen met het achterliggende idee dat het makkelijker is om achteraf als HTS'er naar MBO meubelmaker te gaan dan andersom. Puur opleidingstechnisch bekeken tenminste. Tijdens de opleiding zelf heb ik nog wel getwijfeld, nu ik aan het werk ben als HTS'er heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Nu heb ik het hout er als hobby bij voor de vrije uren. Een combi die goed bevalt.
Verder kan ik de adviezen van de anderen van harte onderschrijven.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik zou HBO kiezen, naderhand heb je veel meer mogelijkheden.
ondertussen kan je je bekwamen in werk dat uit je handen komt, en dat je leuk vindt.
Je kunt je stages / afstuderen in een richting sturen die raakvlakken hebben met de zaken die je nu leuk vindt.

succes
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goed verstand is een gift, maar een paar goede handen ook. Soms moet je je in je keuze niet alleen laten leiden wat voor jou het beste is, maar ook wat je voor anderen zou kunnen betekenen. Veel plezier met je verdere studie.

jaap
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Tja, ik ben destijds van het mbo naar het hbo gegaan. De overgang van havo naar hbo was in 1988 niet goed, het percentage uitvallers was hoog. Geen idee hoe dit tegenwoordig aansluit.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik zit zelf in het 2de jaar van de opleiding ontwerpend meubelmaker bol4 als je wilt ontwerpen en echt het meubel zelf wilt maken dan is dat de perfecte opleiding. als je alleen wilt maken kan je beter kiezen denk ik voor meubelmaker opleiding. als je meer vragen over de opleiding heb kan je me gerust een pb sturen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wij zitten nu in de fase dat onze kinderen aan het kijken zijn voor een nieuwe stap in hun leven: de vervolgopleiding. Dus diverse instellingen en studierichtingen al bezocht. Tijdens een van de presentaties werd het advies gegeven om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen. Een stap terug kan altijd nog. In jouw geval HBO dus.
Zelf heb ik dezelfde ervaring als Ronald L. hierboven. Heb later alsnog in de avonduren en weekeinden het HTI in Amsterdam gevolgd. Aardige omweg gemaakt dus, die jij kunt omzeilen.
Wellicht is het ook interessant om naast bouwkunde eens bij industriële vormgeving te buurten.....

Maar goed, alle adviezen ten spijt zul je zelf een keuze moeten maken. Kies met verstand de richting waar je je hart in kwijt kunt!
Succes met je keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.