Help, mijn raam valt er uit!!!!

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Zoals de titel het zegt zit ik met een probleem... Onze badkamer is nog maar sinds korte tijd in gebruik (zoals in andere draadjes van me te lezen breng ik alles stuk per stuk in orde) en er is een groot gebrek ontdekt (dat niet opgevallen is bij het schilderen aan de buitenkant). Ik krijg mijn raam niet in kantelstand (het handvat wil niet naar omhoog) en in de stand om het raam gewoon open te doen kantelt die ook, dus maw het raam gaat open en kantelt daarbij ook, wat je de indruk geeft dat je de boel op je hoofd gaat krijgen. Ik heb de scharnieren en zo bekeken, maar ik kan niets mis vinden, enkel zoals te zien op de foto's is er een klein plaatje met 1 schroef afwezig die op de andere ramen wel aanwezig is...
Ik heb al zitten speuren op het net, maar de scharnieren ed vind ik terug, maar niet dat plaatje...
Kan iemand me helpen? Ik weet trouwens niet of het aan dat plaatje ligt, maar gezien die wel aanwezig is op andere ramen en niet op deze ...
IMG_5616.jpg
Hier zie je een foto van het raam, je ziet dat een onderdeel ontbreekt
IMG_5617.jpg
dit is het resultaat als ik mijn raam opendoe, hier hou ik ze nog tegen, anders kantelt die nog veel verder open
IMG_5618.jpg
een foto van een ander raam, hier zit een plaatje met 1 schroef die als het ware een verbinding maakt tussen boven - en middenstuk
IMG_5619.jpg
Type van het beslag

alvast bedankt...
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hallo Seb,

Dat bovendeel en onderdeel grijpen doormiddel van een vertanding inelkaar, als dat plaatje ontbreekt kunnen de delen
t.o.v. elkaar loskomen als er kracht opkomt waardoor de vertanding niet werkt.
Voordat je het plaatje erop schroeft moet je wel kijken of het bovendeel in de goede stand staat.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
http://www.sloteninfo.com/draaikiepraam.html, kijk onder 'Oplossen draaikiep-probleem'

Dat werkt alleen als je het raam niet goed dichtgeduwd hebt en de kruk bediend, waardoor de raampinnen niet in de kozijn kommen
zijn vergrendeld en het raam dus alleen nog aan het onderste en bovenste scharnier hangt, het bovenste scharnier is een uitklap scharnier
waardoor het lijkt alsof het hele raam eruit valt.
Hier mist een verbindingsplaatje die het onderste verlengdeel en het hoekdeel met elkaar verbinden, kan lang goed gaan zo
maar als ze langs elkkaar schuiven wordt het hoekdeel niet meer bediend en dus de bovenzijde ook niet meer.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat werkt alleen als je het raam niet goed dichtgeduwd hebt en de kruk bediend, waardoor de raampinnen niet in de kozijn kommen
zijn vergrendeld en het raam dus alleen nog aan het onderste en bovenste scharnier hangt, het bovenste scharnier is een uitklap scharnier
waardoor het lijkt alsof het hele raam eruit valt.
Hier mist een verbindingsplaatje die het onderste verlengdeel en het hoekdeel met elkaar verbinden, kan lang goed gaan zo
maar als ze langs elkkaar schuiven wordt het hoekdeel niet meer bediend en dus de bovenzijde ook niet meer.

Zoals je zegt, als ik de grendel toch naar boven probeer te duwen (richting kiepstand) komen die 2 delen met tanden helemaal naar buiten (de boel word geforceerd). Dat filmpje had ik eerder ook al gevonden, maar dit is inderdaad geen oplossing voor mijn probleem.

Weet iemand waar ik aan zo'n plaatje kan geraken? Het hele systeem vind ik terug op het internet, er is maar 1 onderdeel dat ik niet terugvind en dit is het plaatje! :mad:
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Raadsma in Leeuwarden is dealer van MACO draaikiep systemen, daar kan je de delen bestellen
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Seb,
informeer eens bij Lecot in Heule.
Daar verkopen ze raamsluitingen.
groetjes Sirjacobs Didier.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
je kan die raamsluiting er ook uitschroeven.,alles netjes op een rij leggen in volgorde. bij de eerste sluiting (pin) beginnen opnieuw monteren, en er op letten in welke stand deze staat (open/dicht) dan alles netjes terug verbinden doormiddel van de getande stukken, en rondom werken stuk per stuk. opletten dat als je in gesloten stand bent begonnen, alles ook in gesloten stand monteert. Dan de kruk er terug op (open of gesloten stand)en dan raam terug plaatsen. Voor je het raam terug plaatst eens los testen of de verbindingen allemaal mooi meescharnieren als je de kruk beweegt;

is niet zo héél moeilijk, klinkt moeilijker dan het is en het wijst zichzelf ook allemaal uit.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo SEB
Je hebt niet alleen problemen met raam. Met je foto's wil het ook niet zo lukken. :eek: sorry maar kon het niet laten.

Als ik het goed lees zit je pas een jaar in dit huis. Heb je geen GARANTIE, of van de verkoper of van de bouwer?
Is zeker een vraag waard.
hartelijke groet Hugo
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo seb

Wij hebben kunststof ramen en hebben dit probleem ook wel eens, bij ons is dit erg eenvoudig op te lossen, gewoon het raam "helemaal "sluiten en dan de hendel gewoon naar boven draaien.
Hierna werkt het raam weer normaal.
Er zit namelijk een klein lipje in het raam die dit dan weer allemaal goed zet.

Succes, en we horen het wel weer.

Groetjes van Gerry
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo SEB
Je hebt niet alleen problemen met raam. Met je foto's wil het ook niet zo lukken. :eek: sorry maar kon het niet laten.

Als ik het goed lees zit je pas een jaar in dit huis. Heb je geen GARANTIE, of van de verkoper of van de bouwer?
Is zeker een vraag waard.
hartelijke groet Hugo

Wel, eigenlijk wonen we al langer in het huis, maar een voorlopige douchecel deed tot kort dienst als badkamer. Wel een goeie grap, dat van naar de fabrikant te gaan... Toen ze mijn ramen plaatsten hadden ze geen rekening gehouden dat er rolluiken waren, maw de dorpels waren te kort. Die mannen hebben gewoon alles geplaatst zonder te vermelden dat ze de verkeerde maat van dorpels doorgegeven hadden. Het resultaat was dat bij hevige regen het water langs het raam naar beneden liep en dan mooi tussen dorpel en raam naar binnen liep. Ik heb die mannen 1 keer kunnen doen terugkeren, ze hebben wat silicone gespoten en de boel was gered, ik heb mijn vloeren geplaatst, de boel werd geplakt, en je hoor, niets was opgelost! Die mannen meerdere keren gebeld, afspraken gemaakt op bepaalde dagen, waar ze nooit kwamen opdagen, dan zelfs naar de architect gestapt, die heeft ook verschillende maal afspraken gemaakt, ook nooit nageleefd (bij nakijken door de architect was zijn opmerking dat het niet volgens de regels der kunst gedaan was...)
Uiteindelijk gezien de weken en maanden die verstreken toch maar overal het plakwerk weggekapt en stroken blauwsteen bijgeplakt aan de vensterbanken, op de gelijkvloers over de gehele lengte van de living 2 rijen tegels uitgekapt, de dorpels bij de steenkapper gebracht om te verlengen en 's avonds alles er weer in... (de natuursteen tegels waren al aan het verkleuren van het vocht, het plakwerk was al aant rotten rond de vensterbanken...
Vorig jaar toen bijna alle kruisjes van mijn ramen los kwamen in een kwaaie bui aan de deur van de ramenbouwer gaan staan, rara, bedrijf failliet en ze woonden er niet meer! In alle eerlijkheid, moest ik het nu tegenkomen zou ik naar de rechtbank stappen, dit zijn in mijn ogen geen aannemers maar prutsers, maar was toen een jaar of 24 en nog wat te goedgelovig...
Ik heb mijn hele woning zelf gebouwd, van fundering tot vloeren over plakwerk, sanitair, maar moest ik het moeten overdoen, dan zou ik mij een goeie combinatiemachine kopen en ook mijn ramen zelf maken!!!
Sorry, ik ben aan het afwijken, maar mijn bloed begint te koken als ik er aan denk!!! En dan ben je nog een budget kwijt van zo'n 22000euro!!
Zoals ik al zei, ik ben aant afwijken... garantie is dus geen optie...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb,
informeer eens bij Lecot in Heule.
Daar verkopen ze raamsluitingen.
groetjes Sirjacobs Didier.

Ik vergeet soms dat wij niet zo ver van elkaar wonen... Aan lecot had ik nog niet gedacht, zal het type eens opschrijven en tot daar gaan int weekend. Bedankt voor de tip!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo seb

Wij hebben kunststof ramen en hebben dit probleem ook wel eens, bij ons is dit erg eenvoudig op te lossen, gewoon het raam "helemaal "sluiten en dan de hendel gewoon naar boven draaien.
Hierna werkt het raam weer normaal.
Er zit namelijk een klein lipje in het raam die dit dan weer allemaal goed zet.


Succes, en we horen het wel weer.

Groetjes van Gerry

Dank voor de tip, maar dat lukt niet, als ik de hendel naar boven doe komt de boel naar buiten waar dat plaatje ontbreekt. Volgens mij moet dit plaatje dienen als een soort verbinding tussen bovenstuk en middenstuk, zonder duw ik de hele boel er uit.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Zag in mijn onderdelen doos nog van die hopeloze plaatjes los liggen:D
IMG_6577.jpg

Als ik je ermee kan helpen stuur maar een PB
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat is heel zeker waar!!!! Ik ben al meerdere forumleden heel erg dankbaar!!!! In dezer tijden verwacht je eigenlijk niet meer dat mensen nog zo vriendelijk kunnen zijn... ik vind het een fantastisch forum! Vaak willen mensen ook niet echt uitleggen hoe ze iets doen of maken, omdat je het dan ook zou weten, ze zien je eerder als een soort van "concurrentie", hier op dit forum is dit totaal niet het geval, iedereen is vriendelijk en bereid anderen te helpen, uitleg en tips te geven, heel heel leuk!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.