Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Help, mijn raam valt er uit!!!!

Zoals de titel het zegt zit ik met een probleem... Onze badkamer is nog maar sinds korte tijd in gebruik (zoals in andere draadjes van me te lezen breng ik alles stuk per stuk in orde) en er is een groot gebrek ontdekt (dat niet opgevallen is bij het schilderen aan de buitenkant). Ik krijg mijn raam niet in kantelstand (het handvat wil niet naar omhoog) en in de stand om het raam gewoon open te doen kantelt die ook, dus maw het raam gaat open en kantelt daarbij ook, wat je de indruk geeft dat je de boel op je hoofd gaat krijgen. Ik heb de scharnieren en zo bekeken, maar ik kan niets mis vinden, enkel zoals te zien op de foto's is er een klein plaatje met 1 schroef afwezig die op de andere ramen wel aanwezig is...
    Ik heb al zitten speuren op het net, maar de scharnieren ed vind ik terug, maar niet dat plaatje...
    Kan iemand me helpen? Ik weet trouwens niet of het aan dat plaatje ligt, maar gezien die wel aanwezig is op andere ramen en niet op deze ...
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_5616.jpg
Bekeken:   445
Grootte:   40,2 KB
ID:        22558
    Hier zie je een foto van het raam, je ziet dat een onderdeel ontbreekt

Naam:      IMG_5617.jpg
Bekeken:   443
Grootte:   61,0 KB
ID:        22559
    dit is het resultaat als ik mijn raam opendoe, hier hou ik ze nog tegen, anders kantelt die nog veel verder open

Naam:      IMG_5618.jpg
Bekeken:   442
Grootte:   41,8 KB
ID:        22560
    een foto van een ander raam, hier zit een plaatje met 1 schroef die als het ware een verbinding maakt tussen boven - en middenstuk

Naam:      IMG_5619.jpg
Bekeken:   443
Grootte:   55,7 KB
ID:        22561
    Type van het beslag

alvast bedankt...
    mvg, seb

Hallo Seb,

Dat bovendeel en onderdeel grijpen doormiddel van een vertanding inelkaar, als dat plaatje ontbreekt kunnen de delen
    t.o.v. elkaar loskomen als er kracht opkomt waardoor de vertanding niet werkt.
    Voordat je het plaatje erop schroeft moet je wel kijken of het bovendeel in de goede stand staat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herb1965 Bekijk Berichten
    http://www.sloteninfo.com/draaikiepraam.html, kijk onder 'Oplossen draaikiep-probleem'
    Dat werkt alleen als je het raam niet goed dichtgeduwd hebt en de kruk bediend, waardoor de raampinnen niet in de kozijn kommen
    zijn vergrendeld en het raam dus alleen nog aan het onderste en bovenste scharnier hangt, het bovenste scharnier is een uitklap scharnier
    waardoor het lijkt alsof het hele raam eruit valt.
    Hier mist een verbindingsplaatje die het onderste verlengdeel en het hoekdeel met elkaar verbinden, kan lang goed gaan zo
    maar als ze langs elkkaar schuiven wordt het hoekdeel niet meer bediend en dus de bovenzijde ook niet meer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woodworkpro Bekijk Berichten
    Dat werkt alleen als je het raam niet goed dichtgeduwd hebt en de kruk bediend, waardoor de raampinnen niet in de kozijn kommen
    zijn vergrendeld en het raam dus alleen nog aan het onderste en bovenste scharnier hangt, het bovenste scharnier is een uitklap scharnier
    waardoor het lijkt alsof het hele raam eruit valt.
    Hier mist een verbindingsplaatje die het onderste verlengdeel en het hoekdeel met elkaar verbinden, kan lang goed gaan zo
    maar als ze langs elkkaar schuiven wordt het hoekdeel niet meer bediend en dus de bovenzijde ook niet meer.
    Zoals je zegt, als ik de grendel toch naar boven probeer te duwen (richting kiepstand) komen die 2 delen met tanden helemaal naar buiten (de boel word geforceerd). Dat filmpje had ik eerder ook al gevonden, maar dit is inderdaad geen oplossing voor mijn probleem.

Weet iemand waar ik aan zo'n plaatje kan geraken? Het hele systeem vind ik terug op het internet, er is maar 1 onderdeel dat ik niet terugvind en dit is het plaatje!
    mvg, seb

Raadsma in Leeuwarden is dealer van MACO draaikiep systemen, daar kan je de delen bestellen

Seb,
    informeer eens bij Lecot in Heule.
    Daar verkopen ze raamsluitingen.
    groetjes Sirjacobs Didier.

je kan die raamsluiting er ook uitschroeven.,alles netjes op een rij leggen in volgorde. bij de eerste sluiting (pin) beginnen opnieuw monteren, en er op letten in welke stand deze staat (open/dicht) dan alles netjes terug verbinden doormiddel van de getande stukken, en rondom werken stuk per stuk. opletten dat als je in gesloten stand bent begonnen, alles ook in gesloten stand monteert. Dan de kruk er terug op (open of gesloten stand)en dan raam terug plaatsen. Voor je het raam terug plaatst eens los testen of de verbindingen allemaal mooi meescharnieren als je de kruk beweegt;

is niet zo héél moeilijk, klinkt moeilijker dan het is en het wijst zichzelf ook allemaal uit.

Hallo SEB
    Je hebt niet alleen problemen met raam. Met je foto's wil het ook niet zo lukken. sorry maar kon het niet laten.

Als ik het goed lees zit je pas een jaar in dit huis. Heb je geen GARANTIE, of van de verkoper of van de bouwer?
    Is zeker een vraag waard.
    hartelijke groet Hugo

Hallo seb

Wij hebben kunststof ramen en hebben dit probleem ook wel eens, bij ons is dit erg eenvoudig op te lossen, gewoon het raam "helemaal "sluiten en dan de hendel gewoon naar boven draaien.
    Hierna werkt het raam weer normaal.
    Er zit namelijk een klein lipje in het raam die dit dan weer allemaal goed zet.

Succes, en we horen het wel weer.

Groetjes van Gerry

Forum Rechten