zijn dit de krullen die je moet krijgen bij snijdend draaien ?

Niets Tom maar hij lijkt me een beetje moeilijk in het gebruik aangezien je de beitel eigenlijk alleen maar 90 graden tegen het werkstuk kan duwen en geen andere hoeken met de beitel kan maken waardoor het snijdend draaien juist makkelijker gaat
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
oke wat voor leunspaan zouden jullie dan aanraden ?

nou ben even aan het rondkijken geweest maar ben al snel 50€ kwijt aan een andere leunspaan en voor een tientje meer heb ik dan een klauwplaat bij HBM dus denk dat ik eerst toch verder moet met deze
wel zijn tips over wat voor type leunspaan en lengte die meest gebruikt word zeer welkom
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
oke wat voor leunspaan zouden jullie dan aanraden ?

nou ben even aan het rondkijken geweest maar ben al snel 50€ kwijt aan een andere leunspaan en voor een tientje meer heb ik dan een klauwplaat bij HBM dus denk dat ik eerst toch verder moet met deze
wel zijn tips over wat voor type leunspaan en lengte die meest gebruikt word zeer welkom

zelf even lassen?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
ja ga het morgen nog paar keer proberen mijn printer besloot vandaag de geest te geven
dus ben denk ik toch wel 50 keer teruggelopen naar de pc om de maten na te kijken lol
en een gewone shuifmaat werkt ook al niet zo goed bij het draaien heb ik ondevonden lol
 
Mijn compliment, nog niet voor het eind resultaat, maar wel voor de moedige poging om aan deze 7 vormen te beginnen.
Deze oefening heb ik al vaak uitgedeeld aan draaiers, maar jij bent de eerste die het ook laat zien. Het is geen eenvoudige
opdracht en heel wat moeilijker als een paddestoel of tolletje.
Je kan ook eens proberen deze vormen apart te draaien, b.v. een aantal holletjes, dan een aantal bollen, spitsen enz.
Dan krijg je ook een ritme.
Ik hoop wel dat je snel een andere leunspaan kan laten maken. Met 2 stukje rondstaal kom je al een eind.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou tot ik bij een echte draaien kan gaan kijken is het vooral een beetje uitzoeken hoe de verschilende beitels te gebruiken
en maar oefenen denk dat ik nu op een weekje toch al bijna 15 uur gedraaid heb
veel was gewoon blanco cilinders maken om te kunnen oefenen
vind trouwens dat elke draaibank moet verkocht worden met waarchuwing OPLETTEN KAN ZEER VERSLAVEND ZIJN
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.