Hulp bij aanschaf zaagtafel

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Flinke tippel, maar was met de zaagtafel onder mijn arm eenmalig. Hij blijft nu boven staan.
of topic: moet zeggen dat het me soms wel eens tegenvalt het heen en weer lopen om de schuur als ik weer eens ergens een stuk gereedschap moet ophalen. ( of erger...een leesbril)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb ooit ergens voor die groene Bosch zo'n onderstel gezien, kan je zo mee door de deur.

image.jpg
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Nou ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb de zaagtafel, Bosch pts 10, besteld! Mede dankzij de comments van Lemen en Seb en alle andere berichten natuurlijk. Hartelijk dank daarvoor! Ik heb deze besteld omdat ik denk dat deze zaagtafel voor mijn gebruik meer dan voldoende te bieden heeft. Een duurdere variant heb ik echt (nog) niet nodig. Zodra de tafel binnen is zal ik hem eens goed bekijken en er een review over plaatsen met wat foto's. Ik vind de kosten, nu deze in de actie is, ook prima. Hij kost bij de Gamma nu 329 en dan kun je via Bosch nog 20 euro retour vragen. Ik ben erg benieuwd naar de dag dat de bezorgpiet langskomt met mijn Sinterklaascadeau!
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
De eerste klussen staan al op de planning :)

@Lemen: ik gok dat het een oranje piet zal zijn, maar een zwarte piet is ook oké! Haha
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Daar is hij dan! :) heb de machine goed bekeken. Op zich vrij degelijk allemaal. De bodemplaat is alleen een flop. Een slap plaatje plastic. Maar goed, het is de onderkant, zie je toch niet. Wel vrij fors geperforeerd die onderkant, mogelijk een 'verbetering' met voorgaande modellen? Ik zal een nieuw topic starten en een review schrijven over deze machine. Wel alvast wat foto's.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 193
  • image.jpg
    image.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 187

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
WAT ISSIE MOOI!!!!

Ik zie wel al wat verschillen met mijn oude beestje!
1) Je hebt geen afzuig aansluiting op de bescherkap van het blad. ( ga je niet missen ook, want het zaagsel donderd er aan de onderkant uit.
2) Je draaiknop om de lineaal vast te ztten lijkt iets meer naar beneden gericht en is zeker iets dikker als mijn knop. In beide zie ik voordeel.
3) Je hebt een spannend 'ding' op de lineaal. Dat zwarte met rood! Wat is dat?

De plaat aan de onderzijde is bij mij net zo geperforeerd. Ik zou dat even goed in de gaten houden of al het zaagsel eruit valt. Zoniet dan kan je beter de plaat er onderuit halen, want anders komt er teveel zaagsel om de motor die dan te heet kan worden.

Veel plezier met je PTS 10!

EDIT: ik zie nog een verschil, ik heb een kappie over de aan uit schakelaars. Als je 'm aanzet doe je het dekseltje dicht en dan is dat een noodknop om hem uit te zetten.
Jij hebt geen dekseltje, en ik laat 'm altijd open staan :)
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt!

@Lemen; het zaagsel ga ik goed in de gaten houden, ben benieuwd of dat probleem nu is blijven bestaan. Verder stelt die hele bodemplaat geen bal voor dus ik denk dat ik hem er snel onder uit haal.

Het zwart met rode 'ding' is een extra geleider voor de kleinere en smallere stukken hout. Dit voorkomt kennelijk (volgens de beschrijving) dat deze stukjes vast komen te zitten tussen zaagblad en geleider en daardoor wegschieten. Tevens dient het voor het verticale verstek werk. Moet nog even uitvogelen hoe dat precies werkt.

Was vandaag druk met het hele Sinterklaas gebeuren dus hoop morgen even tijd te vinden om even aan de slag te gaan.

Hou jullie op de hoogte.

grtz
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Al je de bodemplaat er onderuit hebt, kan je ook makkelijker bij de boutjes van het mes achter de zaag. Als je gleuven wilt zagen moet ie er namelijk even af.
Heb je geen bescherming meer boven het blad dus een waarschuwing is op zijn plaats.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Al je de bodemplaat er onderuit hebt, kan je ook makkelijker bij de boutjes van het mes achter de zaag. Als je gleuven wilt zagen moet ie er namelijk even af.
Heb je geen bescherming meer boven het blad dus een waarschuwing is op zijn plaats.
@ lemen,
Kun je het spouwmes niet iets modificeren?
Ik bedoel hiermee de ronding bovenaan afplatten/vijlen/zagen

Bij mijn verkochte metabo uk290 kon je het spouwmes laten zitten als je gleuven wilde zagen.
De bovenkant van het spouwmes zat net iets lager dan de bovenkant van het zaagblad.
En de bescherm/afzuigkap kon er daarna gewoon weer op.
Mvg.:)

p.s. @koekie 1982, mooie tafel veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@ lemen,
Kun je het spouwmes niet iets modificeren?
Ik bedoel hiermee de ronding bovenaan afplatten/vijlen/zagen

Bij mijn verkochte metabo uk290 kon je het spouwmes laten zitten als je gleuven wilde zagen.
De bovenkant van het spouwmes zat net iets lager dan de bovenkant van het zaagblad.
En de bescherm/afzuigkap kon er daarna gewoon weer op.
Mvg.:)

p.s. @koekie 1982, mooie tafel veel plezier ermee.




Modificeren zal niet gaan want de beschermkap zit eraan. Ik gok dat als je het spouwmes afslijpt van boven dat je dan het gaatje mist waar ie vast zit.
De beschermkap eraf halen bij mij is een duivels klus: boutje/moertje M6 eruithalen. Dat is het scharnierpunt van de kap. Maar aan het plastik zit een busje gegoten wat in het spouwmes valt dus je moet 5 ( of 6) parkers losdraaien. Die zitten in plastik getapt, dus is niet slim daar een gewonte van te maken. Kan je beter spouwmes en kap in een keer weghalen. Sneller en je werkt met 2 boutjes in die in een aangelaste moer schroeven, Dat is een degelijke constructie die eindeloos te los en vast te schroeven is.
MAAARRRR het zou bij koekie1982 wel simpeler kunnen zijn, want zijn kap heeft een andere vorm. Misschien het spouwmes ook wel.

Laatste keer dat ik het deed, kreeg ik eigenlijk sterk de neiging een deurtje in de kast te maken dan kan je er nog makkelijker bij. Maar dat heb ik nog niet serieus bekeken. ( ben wel al 90% zeker dat dat kan)
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Ik heb gisteren het spouwmes gemonteerd, erg eenvoudig. Zaagblad omhoog, afdekplaatje eruit wippen en een m6 boutje losdraaien. Afdekplaatje weer op zijn plek klikken, stekker inpluggen en klaar. Dus dat is op zich nog best te doen. Net even verder gegaan met een projectje (schuurtje voor de speelgoedtractoren van mijn zoon, zie ander topic). Moest de dakplaten nog verzagen. Gaat als een warm mes door de boter en ik krijg strakkere zaaglijnen als bij de bouwmarkt! Tot nu toe erg tevreden. Snap alleen de maatverdeling op de verlengtafel nog niet helemaal. Zal een nog even moeten stellen denk ik.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De verlenging, ja is even 3x kijken voor het duppie valt.

Die omgezette plaat op de verlenging kan je vlak met de tafel monteren, dan doet ie niks.
Je kan heb ook iets omhoog monteren en vastzetten. Dat kan op twee manieren.
Je kan hem naar het vaste bord toe richten of er vanaf. Dan heb je op de geleiders twee maatverdelingen, je kan aan het tekeningetje op de 'omgezette plaat' zien welke verdeling je kijken moet. ( geel of groen vermoedelijk )
edit: als je hem naar het vaste blad richt heb je een korter bereik, en er vanaf een groter, maar je mist dan (dacht ik) in centimeters aansluiting bij de normale lineaal, vandaar de tussenoplossing.


je moet met die maatverdeling wel even zorgen dat je recht erop kijkt en niet onder een hoek, omdat de schaal en het blad niet erg dicht bij elkaar zitten, je kan dus een afwijking krijgen door je kijkhoek.
Als je recht van boven kijkt is het akelig nauwkeurig.
 
Er zijn voor dit soort zaagtafels losse spouwmessen in de handel zonder de bevestigingsmogelijkheid van de beschermkap.
Die kun je onder de bovenkant van de zaag stellen zodat er ook sponningen gezaagt kunnen worden.
Het gebruik van een spouwmes is nl om te voorkomen dat als het hout gaat klemmen het door de zaag terug geslagen wordt naar de zager toe.
Erg pijnlijk zoals onlangs bij een kennis van mij is gebleken.
Belangrijk bij het toepassen van een ander spouwmes is wel dat er op een andere manier een beschermkap boven de zaag komt.
Het voorkomt het verlies van vingers bij onverhoopt struikelen etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.