Hulp bij aanschaf zaagtafel

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Hallo,

ik ben al een tijdje op zoek naar een zaagtafel voor hobbymatig werk. Ik heb op het forum al veel gelezen en zie vaak de tip voorbij komen om niet te gaan voor de goedkopere 'budget' zaagtafels. Beter doorsparen voor een wat duurdere en/of een goede tweedehands.

Nu zag ik vandaag een actie van de Gamma.
https://www.gamma.nl/assortiment/bosch-tafelcirkelzaag-pts-10/p/B511287

Nu 25% korting en 20 euro geld terug via Bosch. Op zich een prima aanbieding volgens mij.

Nu is mijn vraag is dit een goede zaagtafel voor hobbymatig werk? Of is dit toch een beetje teveel van het goede?
(Hobbymatig werk: kleine werkstukken voor de kinderen, klussen voor thuis en binnenkort de zolder verbouwen).
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Zelf heb ik (ook voor hobby en klussen thuis) de knoop doorgehakt en voor 500€ een 2dehands Dewalt 744 zaagtafel gekocht en heb er nog geen seconde spijt van.

probleem met de meeste "goedkope" zaagtafels is de geleider die niet stabiel genoeg is en nauwkeurig werken onmogelijk maakt. Ook een krachtige motor is belangrijk en het grotere bereik bij de betere modellen is heel handig.

Mijn advies, ga voor een 2dehands professioneel model of als het budget,het toelaat zelfs een nieuwe.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kijk even naar dit topic. Voordelen zijn makkelijk te verplaatsen en op te bergen, trekfunctie en licht van gewicht. Wordt nog steeds voor een aantrekkelijke prijs aangeboden en volgens mij is seb er tevreden over.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Kijk eens voor een 2e hands Inca Major, kan je tussen de €200 en €400 kopen.
Als je hem vrij compleet kan kopen zit er een langgat/freesbblokken/pennen hulpstuk bij
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het wel een leuk ding voor dat geld.
Het is dan zogenaamd een aanbieding met 25% korting, maar das niet helemaal waar.
Er zit wel korting op, maar geen 25%.

Ik weet de hobby toepassing niet, maar mocht je hem aanschaffen is het wel leuk om te zien wat er mee gemaakt wordt.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Wow! Bedankt voor de reacties! Lastig hoor. Ik vind het belangrijk dat ik er precies mee kan werken. Het moet een goede verhouding zijn tussen prijs en kwaliteit vwb de toepassing. Als deze zaagtafel niet veel verschilt met bijv een einhell dan is het waarschijnlijk niet wat ik zoek...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het ligt er maar aan wat je er mee wilt maken.
Ik weet niet veel van een Einhell zaagtafel, maar ook daar valt mee te werken.
Ik vind dat er altijd zo negatief wordt gedaan over goedkope spullen. Alles heeft zijn prijs en overal valt mee te werken.
Ik kom uit de tijd dat een machine een luxe was.
Ik vind het een uitdaging om met zo'n tafel een hele massieve houten keuken te bouwen. Het zal niet snel,gaan, maar ik denk toch dat het lukt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Er is pas een draadje geweest over zaagtafels, en ook daar heb ik gemeld dat ik de PTS al 8 jaar in bezit heb, en gebruik.
Het is mijn eerste zaagtafel, en ik ben meer dan tevreden. De enige ervaring die ik hiervoor had was met een de Walt, en al kreeg ik geld toe, zou ik dat prustding niet willen hebben!
Enige nadeel van de pts 10 is dat het afzuigen van het zaagsel absoluut beter kan.

De geleider bij de bosch is stabiel, en je kan er heeeeeel nauwkeurig mee werken.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt voor de constructieve reacties! Ik ga me eens beraden wat voor mij nu de beste keuze is. Want ik wil een heleboel maar de ruimte om gereedschap op te bergen moet er ook zijn... Dat is nog een probleempje... :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heb het filmpje gekeken, maar ik herken niet dat de plaat om het blad beweegt. Ik zal (hopelijk) vandaag even gaan kijken, maar volgens mij is dat bij mijn bouwjaar degelijker. Of de man van het filmpje heeft een maandag morgen model, en had beter even gebruik kunnen maken van de giga garantie service van bosch, ipv de zaag erin te zetten.

Zaagsel aan de bovenkant heb ik niet erger dan hij heeft na zijn modificatie.
Het zaagsel probleem bij mij zit aan de onderkant, zoals zovelen melden.

Een heel simpele modificatie is de onderplaat er onderuit te schroeven, Dan valt de zaagsel op de grond en blijft niet grotendeels in de machine zitten.
Kan je het gewoon opvegen ;)

E.e.a. is natuurlijk afhankelijk waar je de machine gerbuikt. Als je in de keuken gaat staan te zagen terwijl moeder de vrouw moet koken, heb je een probleem ja. Ook met een handzaag.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Haha tja of mijn vrouw daar nu zo blij van wordt...? Gok er niet op! :) lemen, ik kan de maten vd tafel niet zo goed terug vinden. Klopt het dat de tafel 66x77 cm is?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zal dat ook even meten.
Als het haast heeft voor je, mag je me een PM sturen om 21,00uur, dan wordt ik ff herinnerd door de melding. Dan hol ik er even heen voor je.
( moet nu eerst even belastingpapieren in mekaar timmeren want troost je: emmigreren naar Noorwegen maakt niet dat de belasting in een keer goed gaat. ik loop nu 2 belastingdiensten achter hun vodde aan omdat ze er een puinhoop van maken :mad: )
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Kijk even naar dit topic. Voordelen zijn makkelijk te verplaatsen en op te bergen, trekfunctie en licht van gewicht. Wordt nog steeds voor een aantrekkelijke prijs aangeboden en volgens mij is seb er tevreden over.

Ik ben er inderdaad heel tevreden over, en bij mij was ook het budget doorslaggevend, voor een Festool had ik het budget niet, maar in mijn ogen toch 95% Festool in huis gehaald aan sterk verminderde prijs. Moest ik het moeten overdoen doe ik het opnieuw!
Ik weet niet van waar je bent koekie, maar je mag gerust even wat plankjes komen zagen om het uit te testen als je wil.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey,

Mijn eerste post hier, spannend :).
Ik heb zelf die bewuste zaagtafel van groene Bosch. Wel een veel ouder model (ik schat zeker al een 6 jaar oud, zitten wel wat verschillen op).
Voor grover werk ben ik hier tevreden van, maar voor precisiewerk laat de zaag (die van mij toch) wel wat te wensen over. Op dit moment bezig met een knikkerbaan-project te maken, waarbij blokken van 4 cm dik over een lengte van 28 cm schuin moeten worden afgezaagd (wel heel scherpe hoek, ongeveer 7°, dus sowieso al wel een uitdaging). De mal die ik hiervoor gemaakt hebt werkt perfect op de betere zaagtafel (mijn vader heeft een felder :)), maar op de groene Bosch zit er te veel beweging in de zaag om dit nauwkeurig in grotere hoeveelheden te kunnen doen. Nu, kanttekening hierbij is natuurlijk dat de zaag 6 cm hoog moet staan (1,8cm van de mal, 4,0 cm van de blok die gezaagd meot worden), wat sowieso de grenzen opzoeken is bij deze machine.
Op mijn model (maar ik zeg het, zeker 6 jaar oud) is de geleiding ook niet echt volledig haaks wat veel meet- en bijstelwerk met zich meebrengt. De glij-tafel werkt behoorlijk, maar de aanslag hierop is dan weer niet precies en durft zelfs wat meegeven na enkele snedes.
Afzuiging is abominabel slecht :), maar ik heb ook de onderkant eruit gevezen...

Zelf begin ik hierdoor toch rond te kijken naar een toch iets preciesere machine...

Hoop dat je er wat mee bent!

Peter
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik kom net terug van zolder:
De plaat om de zaag ( waar de duitser een zero tolerance voor maakte) is bij mij een stuk gegoten aluminium en kan ik inderdaad met mijn duim induwen. Maar daar heb ik een hoop kracht voor nodig. Zoveel gewicht zal een balk daar nooit op uit kunnen oefenen.
Anders gezegd: dat plaatje is berekend op zijn taak.

Maat van de tafel is 640x498 mm. Let wel ik heb het massieve deel gemeten.
In het verlengde van het zaagblad zit een steun die je kan uitschuiven en rechts van het blad idem.
De lengte kan je laten groeien naar 965mm en de breedte naar 845mm

sorry ik heb niet de maat gemeten van de tafel met de extra delen ingeschoven. Dan zal het zo'n 50mm meer zijn. Als je het exact weten wilt, hol ik nog wel even naar zolder.


Zoals eerder gemeld: ik ben meer dan tevreden met het ding maar de mijne is vermoedelijk nog ouder dan die van Yarnev. Ik zou er niet van opkijken als bosch goedkoper is gaan produceren en dat nieuwere modellen slechter zijn.
Dat kan ik niet beoordelen. Als ik er een in een winkel tegen kom zal ik zeker zoeken naar verschillen.



@yarnev: welkom op het forum!
Maar kijk een beetje uit om mijn PST10 af te kraken! Zo kweek je geen vrienden :D



PS :koekie mag bij mij ook wel een paar plankjes komen proberen! En gezien je inlognaam verwacht ik wel dat je gevulde koeken voor me meeneemt, want die mis ik hier.
 
Laatst bewerkt:

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Lijkt me geweldig om 'midden tussen de Noorse sparren' lekker te hobby'en! Jammer dat ik zolang onderweg ben. :-( anders had ik je er aan gehouden. ;-)

Op zich ben ik er wel uit voor wat betreft de prestaties van de Bosch pts10. Voor mijn gebruik is dit prima. Ik zit alleen nog een beetje met het formaat en gewicht. Ik zal hem uit mijn schuurtje moeten halen als ik hem wil gebruiken. Ben bang dat hij daar net wat te groot en log voor is maar ik kan dat vanaf internet niet beoordelen. Zal me eens een winkel in de buurt zoeken die er een heeft staan om dat te bekijken.

@Seb ik kom uit het noord westen van NL dus dat is net even te ver ben ik bang... Wel jammer!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja hij is groot en log :)

Ik kan 'm simpel in mijn eentje verplaatsen. Toevallig ben ik net verhuisd met mijn houtspullen naar de bovenverdieping van de schuur.
Toen ik 'm kocht heb ik hem om een versleten onderstel van een immitatie workmate gezet. Dat geheel is te verplaatsen, maar als je door een deur moet word dat wat lastig.
Ik heb voor de verhuizing 'm even van dat onderstelletje afgeschroefd en ben ermee aan de wandel gegaan. Dat is in mijn geval een afstand van een 30 meter denk ik.
Trappetje van 2 treden af en daarna een loopbrug naar de bovenverdieping. Was goed te doen.
En ik ben maar een knapie van 1,7 meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.