Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

lintzaag : afstelling en restauratie

Beste,

Hier wat foto's van mijn lintzaag die niet zo fijn zaagt. Het grootste probleem is dat ze niet 100% recht wil zagen (ook met nieuwe zaag).
    Enig idee welke punten ik prioriteit moet geven om in orde te zetten : zoals : vulkanisatie van de loopwielen - zaagblad geleiders ,...?

Erik

IMG_0023.jpgIMG_0024.jpgIMG_0025.jpgIMG_0033.jpgIMG_0031.jpgIMG_0028.jpg

Das een beste lintzaag. Recht zagen bedoel je haaks of in de lengte?

In de lengte (dus bij het schulpen) verloopt het hout weg van mijn parallel aanslag.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Eerst zou ik zien of de langsgeleider in lijn zetten met de zaaglijn niet help.
    Dan de geleiding van het lint los doen en zien of het dan erger of beter is, is het erger of onveranderd dan komt het van de wielen, de lagers of rubber versleten.
    Als het beter gaat zonder geleiding dan komt het daarvan.

De fenomeen wordt meestal veroorzaakt door "blade drift" als je dit in typt bij youtube kom je veel videos en uitleg tegen.
    Elke lintzaag heeft hier last van. meestal wordt het veroorzaakt door de zetting op de tanden. Als de tanden iets verder naar lings of naar rechts gezet zijn, zal de zaag het werk naar de kant willen trekken waar de zaag het meest agressief zaagt.
    Andere oorzaken kunnen idd de een van de geleiders, (boven onder of langs) kunnen zijn.
    Daarna komen zaagspanning, slijtage aan loopvlakken en lagers aan de beurt en als laatste kun je kijken naar de oriëntatie van de wielen ten opzicht van elkaar. (hier zou ik persoonlijk vanaf blijven tenzij het niet anders kan.)
    succes!

Je moet er niet van uit gaan dat een nieuw zaaglint altijd recht zaagt. Het kan best iets te veel setting hebben aan 1 kant. Even een slijpsteen tegen het draaiende lint houden aan de zijde met te veel setting kan veel oplossen. Maar het onderstaande filmpje is ook een oplossing.

jaap

ps, iedereen is snel vandaag, met al deze antwoorden moet je wat kunnen.
    Laatst gewijzigd door jaap; 25-11-14 om 13:49.

Beste Erik,

W.s heb je inderdaad last van bladedrift en zoals in andere reacties is daar wat aan te doen (zie youtube). Hier staat echter ook een video over het afstellen van lintzagen waaruit blijkt dat het meestal aan de afstelling ligt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU. (bandsawclinic with alex snodgrass)

succes ermee

Maarten

De meeste antwoorden zijn al gegeven. Bij mij was de oplossing nieuw lint van tuffsaws. Gooi deze naam maar even in de zoekmachine.

Tuffsaws schelen inderdaad wel drie slokken op een borrel (kan ik uit eigen ervaring melden). Maar hou er ook rekening mee dat lintzagen bij het schulpen ook gewoon met de nerf van het hout mee willen lopen. Dus zelfs een goed afgestelde zaag met een perfect lint zal nooit precies strak recht zagen.

Forum Rechten