Aangenaam

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Als nieuwkomer op dit forum zal ik me even voorstellen:

Mijn forumnaam is meblisto (Esperanto voor meubelmaker), maar eigenlijk is dat wat misleidend, want dat ben ik (nog) lang niet.
Ik ben niet alleen nieuw op dit forum, maar ook nieuw binnen de kunst van houtbewerking. In het najaar van 2009 heb ik een beginnerscursus (handmatig) houtbewerken gevolgd, met de nadruk op pen-gat verbindingen (en verwante verbindingen zoals halfhoutsverbindingen en slisverbindingen).
Omdat ik heb de smaak goed te pakken heb gekregen ben ik doorgegaan naar de tweede cursus, gericht op zwaluwstaartverbindingen. Deze cursus is nu ongeveer halverwege, dus over een paar weken maak ik de mooiste handgezaagde zwaluwstaarten!
Helaas heb ik (nog?) geen geld of ruimte om een werkplaats in te richten, maar toch besteed ik, naast de wekelijkse cursus, al best veel vrije tijd aan deze nieuwe hobby. Ik lees en kijk veel op internet over het onderwerp (o.a. op dit forum) en mag graag oude edities van 'fine woodworking' lezen.
Ik besteed zelfs uren met rondkijken op sites van gereedschapswinkels (babtist.nl en fine-tools.de) en houthandels (af.nl), zonder concrete koopplannen (kansloos hè?).

Als beginnende houtbewerker zonder ruimte en gereedschap om hout te bewerken verwacht ik niet snel heel actief te worden hier. Advies of antwoorden geven aan anderen zal er voorlopig niet inzitten, misschien wel wat vragen.
Er zijn echter drie onderwerpen waar ik de komende tijd wel graag over zal 'discussiëren' met jullie (hiervoor komen te zijner tijd uiteraard aparte topics):
1. De samenstelling van een basale gereedschapsverzameling.
Ik heb nog (bijna) geen enkel stuk gereedschap. Omdat ik wel van plan ben door te gaan met houtbewerken (i.i.g. hobbymatig) zal ik gereedschap moeten aanschaffen, waarbij ik ongetwijfeld jullie advies nodig zal hebben.

2. Het maken van een werkbank.
Ik wil als eerste project (buiten cursussen om) een werkbank gaan maken. Welk gereedschap te kopen zal bepaald worden door de eisen die dit project stelt.

3. Het tonen van mijn eerste meubelstuk.
Tijdens mijn beginnerscursus houtbewerken heb ik een kleine salontafel gemaakt (die is eigenlijk nog niet helemaal af, maar dat komt snel). Binnen een paar weken mag je van mij dus een post verwachten in het subforum `Foto's van werkstukken, de werkplaats`.

Ik heb met twee van jullie (Jaap en Jan Pranger) al kennisgemaakt in de fysieke wereld, afgelopen zaterdag bij Thomas Lie-Nielsens bezoek aan de Babtist, en hoop met alle andere actieve forumgebruikers snel hier digitaal kennis te maken :!:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hartelijk welkom op het forum, en gefeliciteerd met je hobbykeuze.

Wat betreft het opzetten van een gereedschapverzameling, is de eerste vraag die je moet stellen: "wat wil ik maken?" Een kistjesmaker heeft iets ander gereedschap nodig dan een houtsnijder, om maar wat te noemen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Welkom op het forum. Ik heb al eerder gemerkt dat je als beginner op dit forum zeer goed uit de voeten kan. Vragen die je hier stelt worden altijd snel en volwassen beantwoord. En er hangen hier behoorlijk wat mensen rond met kennis van zaken op veel gebieden.

Ik ben zelf hier ook nog niet zo lang en kan slechts weinig vragen beantwoorden. Maar ik heb dezelfde insteek als jij. Veel lezen, veel filmpjes kijken, her en der wat vragen stellen en heel belangrijk....gewoon proberen. Ik begin zo langzamerhand een aardige verzameling gereedschap te krijgen. Ik kijk wel altijd of ik iets in de nabije toekomst kan gaan gebruiken. Het is zonde om iets te kopen wat je nauwelijks gebruikt. Momenteel richt ik mij nog op "meubels" maken voor mijn eigen woning. Toevallig ben ik nu bezig met een werkbank, omdat ik dat toch een basis vereiste vind. Ik heb overigens de wekbank wekzaamheden gestaakt omdat ik mij eerst verdiep in het slijpen en scherpen van gereedschap. Hiervoor heb ik al wat info over verzameld en uiteraard hulpmiddelen, zoals een slijpmachine (lag nog in de schuur van mijn schoonvader), slijpstenen en enig toebehoren. Helaas zit ik nog wel te wachten op een aantal leveringen, maar beetje bij beetje komen we verder.

In ieder geval veel succes met je nieuwe hobby.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
He Meblisto.
Hartelijk welkom op dit forum: het gilde van de schuurtjes-mannen.
Je treft hier mensen met verstand van zaken of verstandige vragen en soms beide.
B.V. zelf gereedschap maken of oud gereedschap reanimeren.
Het voorbeeld van je werkbank heb je natuurlijk al zien staan bij Baptist, namelijk die van Lie Nielsen - kost wat, maar je kunt er dan ook een olifant op slachten.
We hebben elkaar daar ontmoet - naar je zegt - alleen ik heb beeld en geluid nog niet goed bij elkaar. Misschien treffen we elkaar nog wel eens: mijn oudste dochter woont in Borne.
Veel plezier!
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Meblisto,

welkom, mooi weer een houtfanaat erbij.
Ja hout is een mooi materiaal, zelfs als je niet naar tropisch hardhout kijkt.
Bouw de hobby maar stap voor stap uit. Ondekt maar waar je interesses liggen. In elk geval, geniet ervan.
Bijvoorbeeld bezig zijn met (mooi) gereedschap, prachtige werkstukken maken of... uh .. beide?

Succes, laat binnenkort maar eens wat zien, aarzel niet vragen te stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.