Nieuwe werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Timothy,

heb je al overwogen om aan de buitenzijde van de hangaar geisoleerde sandwichpanelen aan te brengen zodat de volledige loods is geisoleerd?

Nu werk je een kleine stappen, maar uiteindelijk zal je toch ooit eens het probleem van bij de wortels moeten aanpakken?

Niet echt neen, het volume is gewoon te groot, hier passen in theorie 10 semi-oplegger trucks in en met een nokhoogte van 8m.
Dan zou ik ook het dak, de ramen, de deuren en poorten moeten isoleren en dan nog eens dit volume verwarmen wat makkelijk €1000 per maand zou kosten.
Onhaalbaar, had ik een nieuw gebouw neergezet dan had ik het overwogen alhoewel de stockage ruimte isoleren en verwarmen toch wel echt luxe is en een pak geld kost.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is een beste lading aan hout.

Tussen het warme en het koude ontstaat condens, door aan de binnen zijde van de isolatie dichte folie te plaatsen en aan de buitenkant dampopen/dampremmende folie zal er geen vocht/condens naar binnen gaan maar naar buiten worden afgevoerd door je spouw. Mits deze goed ventileerd.
Denk er hierbij wel om dat je de dampremmende folie wel extra vast zet met verduurzaamde regels met natuurlijk rvs schroeven.

Van hoe ik het begrijp moet de dampremmende folie aan de binnenkant zoals ze mij hadden aangeraden, dus tussen SLS en gipsplaten. Is een regelwerk tussen de folie en gipsplaten aangeraden?
Maar van wat ik begrijp is OSB III aan de buitenkant toch voldoende in mijn specifiek geval omdat er geen water tegen kan komen door de muur?

Meestal bij dit type constructie heb je op de buitenwand nog een regelwerk met beplanking. Dan moet je wel een regen-folie zetten daartussen omdat bij hevige wind enz de kans wel bestaat dat er water door komt. Of heb ik het mis?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Van hoe ik het begrijp moet de dampremmende folie aan de binnenkant zoals ze mij hadden aangeraden, dus tussen SLS en gipsplaten. Is een regelwerk tussen de folie en gipsplaten aangeraden?
Maar van wat ik begrijp is OSB III aan de buitenkant toch voldoende in mijn specifiek geval omdat er geen water tegen kan komen door de muur?

Meestal bij dit type constructie heb je op de buitenwand nog een regelwerk met beplanking. Dan moet je wel een regen-folie zetten daartussen omdat bij hevige wind enz de kans wel bestaat dat er water door komt. Of heb ik het mis?

Klopt, gewoon dampremmer aan de binnenzijde en geen regels achter het gips.

OSB is nogal dampdicht voor de buitenzijde, dus deze ventilerend aanbrengen op regels, vocht moet hier weg kunnen. Je kunt ook voor een meer dampopen materiaal kiezen, in principe is een folie om de isolatie te zekeren genoeg als het niet nat regent en/of mechanisch belast is.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
De dampdichtefolie moet inderdaad tussen het gips en de sls, hier hoeft geen regelwerk tussen.
Ik zou hier eerder de osb platen toepassen, kun je makkelijk iets ophangen.

Bij mijn weten is het niet verstandig om osb aan de buiten(koude) zijde te doen. Het beste is om dampopen folie te doen.
Bij deze folie kan het vocht wel uit de wand maar er kan geen vocht of zelfs water in de wand komen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De dampdichtefolie moet inderdaad tussen het gips en de sls, hier hoeft geen regelwerk tussen.
Ik zou hier eerder de osb platen toepassen, kun je makkelijk iets ophangen.

Ik wou eerst gaan voor Fermacell platen aan de binnenkant, maar ze raadden mij daar Ladura aan. Dat is een gipskartonplaat waar in de kern ook vezels zitten zoals de fermacell. Je kan in een 12.5mm plaat per schroef 50 kg hangen.
OSB aan de binnenkant ziet er niet echt keurig uit, en de gips biedt een hogere brandbescherming.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Als wij met prefab werken, beschieten we de frames met osb aan de binnenkant, dan worden de elementen geplaatst waarna het gips geplaatst wordt.
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Klopt, gewoon dampremmer aan de binnenzijde en geen regels achter het gips.

OSB is nogal dampdicht voor de buitenzijde, dus deze ventilerend aanbrengen op regels, vocht moet hier weg kunnen. Je kunt ook voor een meer dampopen materiaal kiezen, in principe is een folie om de isolatie te zekeren genoeg als het niet nat regent en/of mechanisch belast is.
Ik zou wel een regelwerk achter de gipsplaten doen. Hij heeft het over de mogelijkheid om schroeven in het gips te kunnen vastzetten. Als het dampscherm tegen de gipsplaten zit wordt dit dan iedere keer geperforeerd. Dan moet je de kosten niet doen om dat te hangen want heeft het geen zin.
En nogmaals, osb aan de buitenzijde is te dampdicht. Zeker als je met een natuurlijk materiaal als stro gaat werken om te isoleren (waar hoogstwaarschijnlijk nog een beetje vocht in zit bij plaatsing) zou ik echt wel opteren om de buitenkant met een dampopen plaat/folie af te dichten.
Van binnen naar buiten lijkt me dit een betere opbouw: Gipsplaat, regelwerk als spouw om je dampscherm te beschermen, damprem folie (of eventueel die osb afgetaped met bv tescon vana), isolatie, onderdakfolie of onderdakplaten(celit, hofatex ud,...)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik herhaal het nog maar een keer; het is een dampremmer, het hoeft niet luchtdicht te zijn, die paar gaatjes halen geen bal uit. Er gaan ook schroeven doorheen door het bevestigen van de beplating en de folie zelf.

Verder helemaal eens met bovenstaand verhaal (m.u.v. de spouw achter de gipsplaten dus)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wel dit bracht mij aan het denken, een jaar of 6 geleden toen ik mijn huidige werkruimte had ingericht had ik een "tijdelijke" deur gemaakt die 3m50 breed is, die enkel moest dienen in de winter, maar die er uiteindelijk permanent blijft.
Gemaakt van een dennen kaderwerk van 10cm brede planken bedekt met 8mm osb aan beide kanten, en gevuld met... stro! Geen enkele folie.
Nu zou ik zo iets nooit meer durven, maar ben verplicht toe te geven dat het bijzonder goed werkt, ondanks de grote maten is ze licht en met bijna 12cm dik helpt ze de ruimte uitstekend te isoleren. Ik wou namelijk geen zwak punt creëren in de isolatie, dus had ze even dik gemaakt als de wanden.

P1000372.jpg

Met dat hele condensatie en vocht gedoe heb ik vandaag gewoon een gat geboord in de deur om vast te stellen hoe het geëvolueerd is.
Aan één kant van de deur was er ongeveer 3 graden, en aan de binnenkant 19 op dat moment.
Het stro en de binnenwanden van de OSB zijn kurkdroog, en het stro voelt en ruikt als vers stro alsof het de dag ervoor was ingestoken.

P1000373.jpg

Het "buiten" gedeelte van mijn werkplaats heeft sommige dagen per jaar last van zware condensatie wanneer er een snelle overgang is van koude nacht naar zachte regenachtige dag, alle koude materialen zoals staal, beton of glas zijn dan kletsnat alsof er een emmer water over is gegooid. Maaaar het hout of stro dat opgeslagen is kan niet condenseren omdat het volgens mij "warme" materialen zijn waarvan de buitenlaag zich onmiddellijk aanpast aan de veranderende omgevingstemperatuur. Zo heb je nooit een schok van warm-koud, en dus geen condensatie.

In mijn gipsplaten kan ik schroeven zetten, maar dat was ik niet van plan. Ik wou stevige platen om de druk van het stro te weerstaan.
Een regelwerk zetten tussen folie en gips heeft weinig zin want de druk van de isolatie gaat de folie toch tegen de gips duwen tenzij ik regels et om de 10 cm!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een aantal jaren geleden heb ik de zoldervloer bijgeisoleerd met 20 cm Isofloc. Aan de binnenzijde zit er geen damprem, aan de buitenzijde is een onverwarmde zolder. Volgens de plaatser van de Isofloc (celluose isolatie) hoefde ik me geen zorgen te maken over eventuele condens omdat de zolder warm genoeg is om condens te vermijden. Dus in het geval van gebouw in gebouw zoals hierboven zal je die redenering ook wel mogen volgen. Belangrijk is wel dat het de constructie voldoende dampopen is om in de zomer eventueel vocht toch terug te laten verdampen. Voor het gedeelte dak dat is geïsoleerd heb ik daarom Intello van Pro Clima als dampscherm gebruikt. Dit dampscherm is dampopen naar binnen en dampdicht naar buiten. Hierdoor krijgt de isolatie in de zomer de kans om terug uit te drogen.
Het dampscherm dat voor deze constructie voorzien is (Pro Clima DB+) heeft gelijkaardige eigenschappen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor de verwarming neig ik naar een pelletkachel, dan heb je in de winter een constante verversing van de lucht door de schouw. In de warme periode laat ik momenteel de deur overdag open. Er gaat ook een afwerkingsruimte zijn, dus daar moet ik ofwel de lucht filteren of naar buiten ventileren.
Mijn huidige ruimte is bijna luchtdicht, als ik de deur dicht doe moet ik nogal hard duwen. Maar als ik vergeet dat er een raam open staat en dezelfde kracht gebruik dan vlamt ze met veel geweld toe. Vaak vliegt het kipraam dan ook weer toe door de luchtverplaating!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zo groot is het luchtverbruik van een verwarmingstoestel nu ook weer niet. Je mag rekenen op 1 m3 lucht per Kw vermogen. Bovendien kan je dan het beste een kachel met externe luchttoevoer plaatsen. Ondanks alle voorzorgen gaat er toch wel wat stof in de ruimte terecht komen. Dat stof komt dan uiteindelijk in je kachel terecht. Stof en verwarmingstoestellen zijn geen goede combinatie en zal op termijn storingen in de kachel geven.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
waarom geen houtkachel? ben je direct van je afvalhout af

Dat geef ik nu aan mijn ouders en het lijkt mij niet handig om die constant in de gaten te moeten houden en bij te vullen, ook moet er een constante temperatuur zijn dag, nacht, weekend enz...
Ik kan natuurlijk ook elektrische radiatoren zetten die bijspringen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Benchworks,

Wellicht is een houtvergasser een optie. Met name in Duitsland worden deze veel toegepast.
Hoog rendement en volledig te automatiseren. Je hebt veel keuze in brandstoffen, in nederland en duitsland zijn houtsnippers erg goedkoop. Het voordeel is dat een vergasser ook met vochtiger (30-40%) overweg kan.

Je hebt wel een voorraadbunker nodig die flink wat ruimte kost maar je kunt die buiten je werkplaat zetten wellicht.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Benchworks : indien je RL160 dagelijks vol zit hang je er een Felder pellet pers achter en voer je direct uit naar je Pelletkachel :cool:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kleine update, de afgelopen twee maanden aan en uit eraan gewerkt.
De oude muur afgebroken en een nieuwe gezet met openingen voor de ramen en deur waar het hoort, en dan deze week de palen gezandstraald en in het anti-roest gezet.

P1000419.jpg

Daarna de structuur gezet voor de beplanking, rechtsboven laat ik openingen voor ramen op de verdieping.

IMG_20150217_174604.jpg

Samen met m'n vriendin de beplanking gezet, wel ik plaatste ze en zij zaagde ze op maat en verplaatste de heftruck want ze heeft ernstige hoogtevrees!
Het is douglas want ik wou absoluut inlands hout, om eerlijk te zijn komt dit wel uit een Duits bos. Al zijn we geen gigantische fans van vergrijsd hout, willen we het niet behandelen want er is nog ongeveer 5x zo veel te doen in oppervlakte voor later op hetzelfde gebouw. En dit om de 4 jaar opnieuw behandelen is onbegonnen werk.
Vastgezet met rvs schroeven.

IMG_20150218_150828.jpg

De ramen zaag ik er later uit wanneer ik aan de bovenverdieping werk. Tot voor kort had ik gewoon een pallet voor de deur geleund tegen indringers. Maar deze week is er 's nachts iemand komen rondneuzen binnen zonder blijkbaar iets weg te nemen. Dus nu heb ik alles dichtgezet met houtstapels, en binnen loopt er nog een verrassing rond!
IMG_20150218_174743.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20150216_171914.jpg
    IMG_20150216_171914.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 947

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.