Nieuwe werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Bob, momenteel zij er enkel de buitenmuren en een beton vloer, dus er is niets dat gebruikt kan worden voor dit.

kwestie verwarming gebruik ik nu in mijn 16m2 een elektrische radiator, die ruimte is klein en goed geïsoleerd dus het verbruik is laag.
Maar in de nieuwe plaats weet ik nog niet, ik wil graag mijn afval hout gebruiken, dus misschien een kachel/allesbrander en een elektrische radiator die bijspringt en voor in de nacht.
De verwarming is er niet voor mijn comfort, het stoort mij niet echt om bij -10 te staan zagen en schaven, ben het stilaan gewoon geraakt. Maar als je met hout werkt is het noodzakelijk om altijd kamertemperatuur te hebben, ook in de nacht. Anders heb ik problemen met de stabiliteit van het hout en de afwerking.
Bedankt voor de FJI tip André, ik heb net gemerkt dat een handel hier "Biemar Bois" dit soort projecten voor je berekend en dan alles op maat kan leveren. ik ga daar eens horen wat ze zeggen.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik bedoelde eigenlijk die IPE. Maar hout is natuurlijk mooier.

Ik begrijp dat er eventueel 2 pilaren geplaatst worden.
Idee misschien boomstammen met een diameter van zo'n 300 mm, waar je dan de liggers met een liplas of zoiets laat invallen.
Ik heb dat in mijn werkplaats ook als bergruimte boven mijn werkbanken langs de muur.

Het is wel veiliger om de belasting te laten berekenen, dus dat komt wel goed.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Een houtkachel heb ik ook overwogen. Maar ik wil m'n werkplaats vorstvrij houden ook als ik er langere tijd niet ben. Verzagen en kantenlijmen van beklede spaanderplaten gaat echt niet goed bij vriestemperaturen.

S
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Het staat vast, ik zit te klein. De onverwarmde loods waarin ik een hoekje had ingericht tot verwarmde hobby werkruimte heb ik dit jaar van mijn ouders overgekocht.
De ruimte waarin ik assemblage werk doe is amper 16m2 al is de loods 600m2, die ruimte is veel te klein voor mijn activiteit, vooral nu in de winter wanneer ik geen meubels buiten dat hok mag zetten ivm vocht. Ook de machines staan hierbuiten en dat wil ik allemaal veranderen.
In het uiteinde van de loods wil ik de laatste 11m isoleren en alles daarin verhuizen.

Ik heb al een idee van hoe ik de wanden wil doen, houtskelet van 184mm sls bedekt met platen en gevuld met stro...
Maar waar ik op stuit is de structuur van het plafond, er zijn overkappingen van 5m en op het plafond komt nog een verdieping boven de assemblage ruimte en de rest is voor opslag van waarschijnlijk stro.
Iemand een idee voor de beste aanpak? liefst werk ik met hout maar hier is het misschien enkel haalbaar met staal? In de machine ruimte kan ik twee palen zetten in de helft.

Bekijk bijlage 22465

Ander suggesties of opmerkingen zijn ook welkom, ik houd graag de machine en assemblage ruimte gescheiden. Deels om het stof, maar ook om door de scheiding twee wanden te winnen aan elke zijde waartegen ik machines of kasten kan zetten.
Ook wil ik een apart afwerkingsruimte waarin ik de atmosfeer kan controleren en om verder te kunnen werken terwijl meubels staan te drogen, maan ook als opslag om ze te beschermen van stof en accidentele beschadigingen.
Ik zou de platen (zeker naar buiten toe) wel in een dampopen materiaal nemen. (Makkelijker is om de binnenzijde te bezetten met leem, buitenzijde met trasskalk. Maar dan moet je wel weten waar je skelet zit indien je iets wil bevestigen aan de muren.) Voor de lambdawaarde van stro zit je ergens tussen de 0.045 W/mK en 0.06W/mK. Het belangrijkste is dat de balen goed geperst zijn (maar ik lees dat je ouders boer zijn dus dat loopt wel los)

Ps: mijn woning is een strobalenwoning, mocht je nog vragen hier rond hebben dan probeer ik die graag te beantwoorden


Edit: ah ja, brandverzekering is geen probleem. Bij ons is dit niet duurder dan voor een andere woning.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor de verwarming van je werkplaats zou ik uitkijken naar een massakachel (betonkachel). Deze zijn niet duur in constructie en gemakkelijk zelf te bouwen. Het grote voordeel is dat je maar kort moet stoken en dan lang een gelijkmatige warmte krijgt, dus 's nachts geen probleem. Op het ecologieforum.nl vindt je hier veel informatie en is er ook een bouwpakket verkrijgbaar door Peter Berg ontwikkeld.
Wat strobalen betreft is er een tijd geleden een studie uitgevoerd over de eigenschappen. Wat ik me er over herinner is dat het belangrijk is dat de balen hard genoeg worden geperst en de halmen in dezelfde richting liggen (dwars op de lengte). In Riemst zou er een boer zijn die hiervoor over een geschikte balenpers beschikt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedankt allemaal, ik zal het eens nazien want ik kende die betonkachel niet.
Het stro heb ik zelf afgelopen zomer geperst, ik had ook geprobeerd balen te maken die maar 20cm lang waren ipv 60-70, dat lukt maar dan zijn ze veel te losjes.
Het was wel handig geweest om die dan in een sls sandwich te steken, nu ben ik van plan de balen open te doen en er schijven van 20cm uit te halen en die in de wanden duwen. Zo blijft het geperst.
Anderen gebruiken volledige balen van 40cm dik voor passieve huizen, maar dat is gewoon omdat dat de standaard maat is. Er bestaan geen persen om die dunner te maken voor zover ik weet. Zouden we die kunnen maken om in een sls van 18 te steken dan zouden we misschien goedkope ecologische isolatie kunnen maken op grote schaal.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik hou wel van het idee van sandwichelementen met hooi of stro.

Wij hebben ook een 2-tal hectare grond die we gebruiken voor het hooi voor de schapen en pony's. Ik zal me deze week eens in mijn EPB-cursus duiken en enkele simulaties maken, es zien welke diktes de beste isolatiewaarde uitkomt ifv de stijlen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Of een leenkachel, geeft hetzelfde effect.
Die dingen pakken alleen veel ruimte weg.
Leem heeft als voordeel tov beton, dat het vocht opneemt en het weer afstaat. Dus iets 'gezonder'.


image.jpg
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Bedankt allemaal, ik zal het eens nazien want ik kende die betonkachel niet.
Het stro heb ik zelf afgelopen zomer geperst, ik had ook geprobeerd balen te maken die maar 20cm lang waren ipv 60-70, dat lukt maar dan zijn ze veel te losjes.
Het was wel handig geweest om die dan in een sls sandwich te steken, nu ben ik van plan de balen open te doen en er schijven van 20cm uit te halen en die in de wanden duwen. Zo blijft het geperst.
Anderen gebruiken volledige balen van 40cm dik voor passieve huizen, maar dat is gewoon omdat dat de standaard maat is. Er bestaan geen persen om die dunner te maken voor zover ik weet. Zouden we die kunnen maken om in een sls van 18 te steken dan zouden we misschien goedkope ecologische isolatie kunnen maken op grote schaal.
Om balen te verkleinen: 2 sergeanten erin kloppen op de gewenste afstand, daar vlak naast een nieuw touw steken om de kleinere baal vast te binden (kan je aan beide uiteinden van de baal doen voor je de originele touwen losmaakt). Werkt redelijk goed en zo ben je zeker dat het stro goed bij mekaar blijft.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Om balen te verkleinen: 2 sergeanten erin kloppen op de gewenste afstand, daar vlak naast een nieuw touw steken om de kleinere baal vast te binden (kan je aan beide uiteinden van de baal doen voor je de originele touwen losmaakt). Werkt redelijk goed en zo ben je zeker dat het stro goed bij mekaar blijft.

Dat doen ze inderdaad bij huizen van stro waar de balen min of meer dienen als bouwblokken, en zo wil ik later mij huis ook bouwen.
maar in dit specifiek geval is dat veel te arbeidsintensief, en bij zulke korte stukken zal je dan een cilinder krijgen als je het touw aanspant.
Ik zal eens een test doen met met twee sls'en en een plexi wand om te zien hoe dat intern reageert, of er tussen de stukken of hoeken geen holtes ontstaan.
De balen zijn van geheugen 38cm hoog, als ik de sls hart op hart 40cm zet heb ik daartussen 36cm ongeveer, dus zouden ze goed geperst zitten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Of een leenkachel, geeft hetzelfde effect.
Die dingen pakken alleen veel ruimte weg.
Leem heeft als voordeel tov beton, dat het vocht opneemt en het weer afstaat. Dus iets 'gezonder'.


Bekijk bijlage 22726
Een vochtregulerende kachel in een een werkplaats voor hout is natuurlijk meegenomen!
Maar eigenlijk heb ik me met de 'betonkachel' slecht uitgedrukt. Beter is het om over een massakachel te spreken. Daar vallen zowel leem, beton, tegel, speksteen... kachels onder.
En iedere kachel heeft zijn voor en nadelen. Ik had een betonkachel aangehaald vanwege zijn eenvoudig en goedkope constructie. Maar leem is hier in de regio uiteraard ook ruim (en gratis) voorhanden en zeker ook een optie.
Het zijn inderdaad lompe dingen, maar dat geeft juist de voordelen tov een stalen kachel. Als ik 15 jaar geleden geweten had wat ik nu wist, had ik in mijn woning ook een massakachel geplaatst. Maar achteraf plaatsen was geen optie, dus staat hier ook een stalen kachel te branden.
 

tuoh

Oud hout
Rudy, er zijn talloze varianten zo blijkt na wat speurwerk, die werken allemaal. De betonnen variant spreekt mij wel aan door de snelle opbouwtijd en de no nonsense aanpak. Voor een werkhuis in aanbouw moet het vooruit gaan, geen tijd om drie maand aan een kachel te metselen en te pleisteren, tenminste zo voel ik het toch aan.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
André, ik moet je gelijk geven maar welke massakachel je ook wilt gebruiken, de warmte is heerlijke!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het materiaal is er, twee vrachtwagens en alles is er nog niet eens bij!

SLS 184 voor de wanden en plafond, de overkappingen bedragen maximaal 3m50 waardoor een sls van 184 om de 400mm voldoende was.
buitenkant 15mm OSB, bovenvloer 18mm OSB allemaal formaldehyde vrij, die handel levert enkel dat type.
vloer 220 m2 parket Frans grenen, gemonteerd op een roosterwerk van 44x44 SLS behandeld.
binnenwanden "Ladura" 12,5mm gipsplaten, maar door en door met vezels waardoor die geen tussenwand nodig hebben en je kan 50kg per schroef hangen in deze platen.

P1000369.jpg

Er zitten rollen dampremmende folie bij "proclima DB+" voor aan de binnenkant tussen sls en gipsplaat, maar aan de buitenkant hoeft niets volgens hen omdat het "binnen" is klopt dit?

Ik ben er nog niet helemaal aan uit, volgende week komen ze een buitenmuur metselen met openingen voor de ramen en deur maar ik weet nog niet exact waar en hoe groot die moeten zijn! Het begint dus te dringen dat ik mijn definitieve plannen maak.
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Als ik het goed begrijp is het van binnen naar buiten: gipsplaat, proclima, stro isolatie, osb 15mm ? Dat is normaal niet de manier van werken. Buitenzijde moet meer dampopen zijn dan binnenkant, en osb lijkt me te dampdicht. Beter een stijve houtwolplaat genre celit, hofatex ud,...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Timothy,

heb je al overwogen om aan de buitenzijde van de hangaar geisoleerde sandwichpanelen aan te brengen zodat de volledige loods is geisoleerd?

Nu werk je een kleine stappen, maar uiteindelijk zal je toch ooit eens het probleem van bij de wortels moeten aanpakken?
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Dat is een beste lading aan hout.

Tussen het warme en het koude ontstaat condens, door aan de binnen zijde van de isolatie dichte folie te plaatsen en aan de buitenkant dampopen/dampremmende folie zal er geen vocht/condens naar binnen gaan maar naar buiten worden afgevoerd door je spouw. Mits deze goed ventileerd.
Denk er hierbij wel om dat je de dampremmende folie wel extra vast zet met verduurzaamde regels met natuurlijk rvs schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.