Nieuwe werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het staat vast, ik zit te klein. De onverwarmde loods waarin ik een hoekje had ingericht tot verwarmde hobby werkruimte heb ik dit jaar van mijn ouders overgekocht.
De ruimte waarin ik assemblage werk doe is amper 16m2 al is de loods 600m2, die ruimte is veel te klein voor mijn activiteit, vooral nu in de winter wanneer ik geen meubels buiten dat hok mag zetten ivm vocht. Ook de machines staan hierbuiten en dat wil ik allemaal veranderen.
In het uiteinde van de loods wil ik de laatste 11m isoleren en alles daarin verhuizen.

Ik heb al een idee van hoe ik de wanden wil doen, houtskelet van 184mm sls bedekt met platen en gevuld met stro...
Maar waar ik op stuit is de structuur van het plafond, er zijn overkappingen van 5m en op het plafond komt nog een verdieping boven de assemblage ruimte en de rest is voor opslag van waarschijnlijk stro.
Iemand een idee voor de beste aanpak? liefst werk ik met hout maar hier is het misschien enkel haalbaar met staal? In de machine ruimte kan ik twee palen zetten in de helft.

werkplaats.jpg

Ander suggesties of opmerkingen zijn ook welkom, ik houd graag de machine en assemblage ruimte gescheiden. Deels om het stof, maar ook om door de scheiding twee wanden te winnen aan elke zijde waartegen ik machines of kasten kan zetten.
Ook wil ik een apart afwerkingsruimte waarin ik de atmosfeer kan controleren en om verder te kunnen werken terwijl meubels staan te drogen, maan ook als opslag om ze te beschermen van stof en accidentele beschadigingen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Die overspanning is zeker haalbaar met hout, maar het kan zijn dat je draagbalken wat zwaarder uitgevoerd moeten worden, desnoods gelamineerd? De exacte berekeningen ken ik zelf niet, maar ik veronderstel dat er op het forum genoeg kennis aanwezig is.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Kijk eens naar een entresol vloer (eventueel gebruikt) voor als je weer eens moet wijzigen :rolleyes: het is makkelijk uitnemen of herplaatsen en zelfs als een compleet product weer te verkopen.Voordeel is dat je geen dragende muren hebt en kosten spaart en geen probleem hebt met je opstalverzekering (is inboedel)


Vraag is wat weegt dat stro per mtr2?


Ik denk dat je snel onderdak wilt voor de winter, je kan ook je net geplaatste vloer afbreken en herplaatsen.
Eea afhankelijk van je orderboek en budget.


Zelf altijd hoofdliggers van ipe profiel gebruikt werkt snel, hoofdliggers van hout heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Balken van 75 x 225mm kunnen gemakkelijk 5 meter overspannen.
Ik heb zelfs verbouwingen waarbij de overspanning 6 meter bedroeg, en de ingenieur hier geen bezwaar in ziet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
De overspanning is geen probleem, maar vooral de vloerbelasting is hierin bepalend. Vraag is dus; wat komt er op die vloer te staan?
Hoe gaat de gevelopbouw er trouwens uitzien? Zijn de brede SLS-en hier voor draagkracht of om het stro afdoende dik te krijgen?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een entre-sol vloer is misschien wel een optie, tenminste voor de dragende structuur van het machine gedeelte. Mijn grootste zorg is dat ik later niet bang moet zijn om de bovenkant te laden.
let wel dat er vroeger hier al een tussenvloer was die ruste op twee rijen IPE liggers met 5 en 6m tussen waarop houten liggers lagen van 65x175mm! Die bogen makkelijk 10cm door in het midden maar daarop lag wel minimum 500kg stro/m2. Die IPE liggers heb ik nog liggen dus kan ik mogelijk hergebruiken.

Voor het gedeelte assemblage ruimte zal ik ws gaan voor gewoon liggers van 75x225 hart op hart 600 of 400? Daarboven zal een bureau achtige ruimte komen die de eerste jaren zal dienen als tijdelijke woning. Dus een vloerbelasting voor gewoon gebruik.

De sls van 184 zijn voor de extra isolatie ruimte, de optimale bekleding weet ik nog niet, aan de binnenkant wil ik gipsplaat ivm brandveiligheid, en het stro heeft nogal druk dus een 18-15mm osb ertussen is mogelijk nodig. Maar gezien de oppervlaktes (ongeveer 500m2 wand) moet ik wel letten op de kosten. Zeker ook omdat ik formaldehyde vrije osb wil nemen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Balken: hart op hart tussen 40 en 45cm nemen.

de balken van 75 x 225mm zullen zeker voldoen voor de tijdelijke woning.
Maar ik zou wel een ligger plaatsen boven de wand tussen de assemblage en de machines.

Het woongedeelte zal toch wat belasting moeten kunnen verdragen: gewicht van bad of douche, lavabo, toilet, vaatwas, wasmachine, boiler, verwarmingselementen, oven, ... zij allemaal toestellen waarvan je het totaalgewicht niet mag onderschotten. De afstand van de balken onder het woongedeelte zo kort mogelijk houden en voldoende stempeling voorzien.

In principe zou je ook gewone FJI-liggers kunnen gebruiken (samengestelde liggers) waarbij je gemakkelijk tot 12 meter kan overspannen, op voorwaarde dat hier niet teveel gewicht meer op komt.

Ik zou geen risico nemen, en je ruimte opdelen in 3 delen (zoals je plan) met staalstructuur met
deel 1: zone assemblage en afwerking,
deel 2: linkerhelft zone machines
deel 3: rechterhelft zone machines

Tussen de liggers de balken leggen (van links naar rechts)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Paar dingen:
Wat is de isolatiewaarde van 18cm stro ongeveer? Wat ik tot nu toe van stro heb zien bouwen was aanzienlijk dikker.
Zit er een woonfunctie op je stal? Kan anders vervelende problemen geven.
De genoemde balkmaat zal aardig in de richting zijn, denk wel dat hoh 400mm rekentechnisch minimaal nodig is. Je zou ook nog 246mm hoogte kunnen overwegen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Leuk idee, ik denk idd ook dat de isolatiewaarde van stro te gering is.
Misschien is het een idee om met strobalen te bouwen, en dan de binnen zijde met leem afwerken.
Ik heb wel es gezien dat ze op deze manier woningen bouwen.
Nadeel is wel dat er 1m in de lengte en breedte niet meer te gebriuken is.
Ik zou ook even informeren wat je verzekering vind van het isoleren met een brandbaar materiaal.

groet john
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Gezien het hier om een werkplaats gaat (en geen woonfunctie), is het niet nodig om te voldoen aan EPB-eisen. Dus of je isolatie steekt of niet, maakt voor de gemeente weinig uit. Dat doe je enkel voor jezelf.

Maar of 18cm stro kan opwegen tegen 18cm isolatie, dat betwijfel ik toch ook. Dan kan je beter gewone isomo plaatsen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Gaat mij niet of het voldoet aan de eisen, maar of het überhaupt zin heeft om een dergelijke dikke constructie te kiezen terwijl je ook met bijv. een dunnere steenwoldeken kunt volstaan. Als dat ook nog een extra laag beplating uitspaart, zie ik ook geen financieel voordeel. En dan hebben we het nog niet eens over brandrisico e.d., dus misschien betere vraag; wat is de motivatie om voor stro te kiezen?

Voor welke tijdsduur is het woondeel bedacht? Niet om te zeuren, maar mocht iemand dit aankaarten bij de Gemeente en is er geen vergunning/bestemming, dan loop je gerede kans dat er wordt gehandhaafd. In sommige gevallen (precedentwerking) ligt dit nogal gevoelig. Daarbij is er altijd noodzaak te voldoen aan de constructieve regelgeving bij functiewijziging (ook al wordt dit niet getoetst), dus formeel moet je laten rekenen. Leuk hè die regeltjes....
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Mooi Tim, jou plannen zijn bijna identiek aan dezelfde aanpak als ik gedaan heb 30 jaar geleden ;) ik heb zelf toen een bouwunit gemaakt en 3 jaar in de werkplaats gewoond, later heb ik hem opgevijzeld en een wielstel er onder gemaakt en op een camping gezet er nog 2 jaar ingewoond met mijn vrouw ja die was erbij de volle vijf jaar, door de geboorte van mijn zoon naar een gewoon huis gegaan.

de unit / stacaravan later verkocht.

mijn aanpak was destijds 3 osb/underlayment platen breed en 5 platen lang dus 3,66 x 12,20 meter, verder niet belangrijk voor je.
de wanden waren vooraf gemaakt 2 platen osb 9 mm met regels en isolatie ertussen door de osb aan een kant over te steken schuif je ze bij opstellen zo in elkaar (mes en groef functie) de ramen op dezelfde 1,22 maat yep ging snel.

Nu zou ik denk ik kijken naar een bouw of woonunit en die in de loods plaatsen. Die kosten nog maar weinig.

Stro is anders een prima isolator , voor de leden die dat niet weten Google maar eens op strobalen huis er staan er genoeg online.
en het is aanwezig op de boerderij dus geen grote kosten.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou ook eens kijken naar de producten van 'Finnjoist" die FJI balken zijn eens stuk lichter in gewicht en kunnen meer dragen dan massieve exemplaren. Ook die stalen IPE liggers gebruiken als hoofdliggers is een mogelijkheid, die dingen zijn zeer simpel aan te passen zodat de draagkracht minimaal verdubbeld word:p Doorbuigen is er dan niet meer bij.

Twee IPE hoofdliggers en daartussen houten balken van 58 x 145mm h.o.h 400mm, en idem tussen hoofdliggers en buitenmuren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Fijn verhaal Edjebel, op mijn terrein staat ook een huis maar dat gaan we afbreken. Vandaar de nood naar een tijdelijk woonplaats tijdens de heropbouw die een jaar of 3-4 kan duren.
Dat mag als je het aan de gemeente meldt.
Het plan was eerst om afgelopen lente een "tiny house" in de tuin te bouwen en in december een nieuwe assemblage ruimte, maar ik had gewoon te veel werk dat ik niet kon weigeren.
En nu is er helemaal niets gedaan.

Ik wil een zo gezond mogelijke werkomgeving want ik sta er 10-12 uur per dag in, gewone OSB, glas en steen wol geven dampen af in de ruimte die best ongezond zijn, vooral de eerste 5 jaren. En ander ecologisch isolatie materiaal is belachelijk duur, makkelijk €7-10.000 voor zo'n ruimte, en dan nog in amper 8cm dikte. De isolatie waarde van 18cm geperste stro ken ik niet en het kan mij ook niets schelen, maar het is voor mij gratis. In de nieuwbouw van mijn zuster zetten ze 4cm dikke isolatie platen met hier en daar kieren tussen de platen waardoor je je vingers of meer kan steken, niemand gaat mij doen geloven dat dat beter is.
Een verhoogd brand risico is er niet, als het in gesloten wanden zit kan het niet branden, en zelfs in open lucht is het zeeer moeilijk om stro te branden. Als ik je een baal geef en een gasbrander dan krijg je die gewoonweg niet in brand.
Op de franse tv was een paar maanden terug een experiment, ze hadden zo'n skeletbouw huisje gemaakt met stro isolatie, en het in brand gestoken met gasbranders. Binnen had je bijna 1000 graden door de meubels die waren aan het branden en in de helft van de wand had je 20 graden wat de omgevingstemperatuur was, en aan de buitenkant kon de thermische camera geen enkele bron van warmte vinden. Ze zijn na een tijdje gestopt want het brandde gewoon niet.

Het risico voor de verzekering kan toch niet hoger liggen, het is verzekerd als loods waar stro, diesel en machines opgeslagen zijn en waar gelast en geslepen wordt!
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Hoe ga je de verwarming voorzien?
Ik verwarm voorlopig nog met een kanon aan een gasfles maar ben van plan om tegen de winter een cv ketel te plaatsen met een warmeluchtblazer.

Ik heb een atelier in hsb van 140m2 met 14 cm cls. Hierin zit overal 14 cm zware steenwol achter een dampscherm (geen dampen naar binnen dus). Moet zeggen dat ik dit met een minimale verwarming op temperatuur kan houden. De steenwol werkt ook nog eens goed als geluidsisolatie.

Succes


S.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je kostebesparend wilt werken zou ik gebruik maken van wat er al was en het eventueel aanpassen.

Tja verwarming, lijkt me lastig die gescheiden ruimtes als er geen cv is.

Een mooie Bullerjan of zo?
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
@Silvano kijk eens naar een houtvergasser die verbrand het hout op een temperatuur van circa 1200 graden, hoef je je houtresten niet meer af te voeren kleinere hoeveelheden lijmresten verbranden mee zonder de problematiek waar houtkachels last van hebben(te lage verbrandingstemperatuur) je hebt wat dagelijks onderhoud in de (koudere periode) maar je warmte is gratis.

Eventueel een aantal infrarood stralers op je belangrijkste werkplekken om de ochtendkou een 1/2 uurtje op te vangen.
Een andere interessante techniek is de elektrische verwarmingsmat die leg je op de vloer bij je werkplek of plekken (ideaal voor je knieën) ze worden aangeboden om spiegels vrij van condens te houden in de badkamer maar zijn er ook groter voor bij je werkplek.
Alternatief kan zijn 9mm antislip betonplex op de vloer.

Het gaat om de ervaringstemperatuur in de ochtend, de jas gaat om een uur of 10 toch uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.