Basisplaat tbv freestafel voor OFE738 (metabo)

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Wie weet waar ik een geschikte basisplaat kan krijgen voor bovengenoemde frees.
Wil graag een eenvoudige freestafel maken waar, heel belangrijk, de frees snel weer van af te
halen is.

Ben al op het net aan het zoeken geweest, maar nog niet echt gevonden...

Is iets dergelijks ook van trespa te maken??
 

WR1944

Oud hout
Hoe je het ook wendt of keert, een "normale" bovenfrees in een tafel in- en uitbouwen is meestal een flink gehannes. Ik zou je aanraden even door te sparen voor een Triton bovenfrees, die voorzieningen heeft voor tafelmontage, bijv. model MOF001. Dit zijn degelijke machines met een verstelling vanaf het grondvlak. Google maar op dit model, dan zie je dat het een verbazend goedkope machine is. Je moet wel opletten dat je spantangen krijgt voor jouw bestaande frezen.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Mooi spul , die Triton tafel en frees. (staat trouwens nog een triton freestafel op MP!!)

Maar ja, ik heb nu even geen budget voor nieuwe aankopen.

Om nog even door te gaan op Trespa, is hier een frees aan vast te maken?

Stel een stukje van 25x25 cm, 6 mm dik. hier de frees op vast maken, vervolgens
in een plaat mdf/betonplex/okoume dikte ca. 25-30 mm. een vierkant uitfrezen van
25x25 cm, 6 mm. dik, en de plaat trespa hier in laten zakken.

Zou iets dergelijks werken??
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Ja, ik heb het topic gezien en er toendertijd zelf ook op gereageerd.
Heb zelf eens een heel simpel tateltje gemaakt, omdat ik een hele stapel latjes van 4 vellingkantjes moest voorzien.
Maar deze ligt inmiddels al weer in de container.
Wil graag een iets degelijker exemplaar maken, zonder al te veel toeters en bellen.

Om te voorkomen dat er nu heel veel eerder besproken dingen herhaald gaan worden, probeer
ik de vraag te beperken tot :
Is het mogelijk de frees op een trespa plaat te monteren?
Waarschijnlijk moet ik dan gaten gaan boren in de zool van de frees.. best wel jammer
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
ericbijsma zei:
Ja, ik heb het topic gezien en er toendertijd zelf ook op gereageerd.
Heb zelf eens een heel simpel tateltje gemaakt, omdat ik een hele stapel latjes van 4 vellingkantjes moest voorzien.
Maar deze ligt inmiddels al weer in de container.
Wil graag een iets degelijker exemplaar maken, zonder al te veel toeters en bellen.

Om te voorkomen dat er nu heel veel eerder besproken dingen herhaald gaan worden, probeer
ik de vraag te beperken tot :
Is het mogelijk de frees op een trespa plaat te monteren?
Waarschijnlijk moet ik dan gaten gaan boren in de zool van de frees.. best wel jammer

Bij mijn bovenfrees (bosch) kan de zwarte plastic voetplaat verwijderd worden van de zool. Dan heb ik in plaat gekocht specifiek voor dit doel

prd_95.jpg


Dit is wel makkelijk werken maar is in wezen gewoon een harde plastic plaat wat je met een beetje handigheid zelf makkelijk kunt maken.

Om verder te gaan op het verhaal, heb dan de schroefgaten waarmee normaal de plastic voetplaat van de frees vaststaat overgezet op deze plaat, doorgeboord, aan de bovenkant de gaten afgeschuind en dan boutjes erdoorheen. Zo hoef je niet te gaan boren in de zool van je freesmachine, ga proberen vanavond wat foto's te plaatsen, want zoiets duidelijk uitleggen is men sterkste kant niet :)
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Joris,

Je bedoeld de gaten waar de pennen van de afstandsgeleider ook doorgaan.
Daar 2 m8 draadeinden doorheen die ook weer door de blokjes heen gaan.
Dat snap ik, alleen hoe krijg je dan de zool mooi vast tegen de trespaplaat aangedrukt?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De afstandhouder, is dat niet deels een losse u vormige pen met afgeronde koppen?

Volgens mij als je de blokjes 0,5 mm minder dik maakt dan de hoogte van je zool+ waar je afstandhouder doorheen loopt, dan moet je volgens mij je zool strak op de plaat geklemd kunnen krijgen. Die blokjes zou ik dan trouwens van een harde kunststof (laten) maken.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Ja, dat klopt, zo'n U-vormig model.

Dan wordt het als volgt:
Trespa plaat, met centraal gat, ca 40 mm.
Daarop gemonteerd, op juiste afstand, 4 blokjes met 8 mm. gaten.
Hier de frees tussen plaatsen en de pennen er doorheen maken.

Ik kan het eens proberen...
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
De afgelopen jaren heb ik 2 freestafels gemaakt:

De 1e keer heel simpel hobby-bob ding van betonplex waar ik de bovenfrees had onder hangen. Dat was geen succes.

De 2e keer een watervast verlijmde multiplex plaat met een aluminium bovenblad van 3mm dik erop gelijmd. Bij het frezen van hardhout komen er in het aluminium allemaal krassen/veuren dus dat is nog te zacht. Tot overmaat van ramp is deze winter het geheel een paar mm krom getrokken; er is dus niet meer nauwkeurig mee te werken.

Ik wil nu weer een nieuwe gaan maken aan de hand van deze 2 teleurstellingen. Dan denk ik aan een basis van 10mm aluminium met een RVS topblad en inderdaad ook een losse inlegplaat van rvs die ik aan de bovenfrees monteer. Evt. kan ik dan ook nog een inlegplaatje maken voor de cirkelzaag. Maar met de kennis die ik nu heb zou ik zeker geen gebruik meer maken van hout plaatmaterial/trespa/kunstof en als toplaag ook geen aluminium meer. Je bent dan misschien wel 150 euro kwijt aan plaatmateriaal maar dan heb je ook iets voor je leven wat stevig is.

Als je een origineel koopt van cmt, festool, trend ben je een hoop geld meer kwijt. En of je daar lang plezier van gaat hebben weet ik niet...
 

WR1944

Oud hout
Voor nood heb ik een Festool OF1400 onder een klein houten tafeltje gehangen. Ik heb een precies passend gat gefreesd voor de voet. De frees heb ik aan de onderkant bevestigd met de twee stangen van de zijgeleider. Die vallen in groeven, die zo diep zijn dat de voetplaat gelijk komt met de bovenkant van het tafeltje. Met twee balkjes en lijmtangen kon ik geheel aan de werkbank klemmen.

Attached files
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
David80 zei:
De afgelopen jaren heb ik 2 freestafels gemaakt:

De 1e keer heel simpel hobby-bob ding van betonplex waar ik de bovenfrees had onder hangen. Dat was geen succes.

De 2e keer een watervast verlijmde multiplex plaat met een aluminium bovenblad van 3mm dik erop gelijmd. Bij het frezen van hardhout komen er in het aluminium allemaal krassen/veuren dus dat is nog te zacht. Tot overmaat van ramp is deze winter het geheel een paar mm krom getrokken; er is dus niet meer nauwkeurig mee te werken.

Ik wil nu weer een nieuwe gaan maken aan de hand van deze 2 teleurstellingen. Dan denk ik aan een basis van 10mm aluminium met een RVS topblad en inderdaad ook een losse inlegplaat van rvs die ik aan de bovenfrees monteer. Evt. kan ik dan ook nog een inlegplaatje maken voor de cirkelzaag. Maar met de kennis die ik nu heb zou ik zeker geen gebruik meer maken van hout plaatmaterial/trespa/kunstof en als toplaag ook geen aluminium meer. Je bent dan misschien wel 150 euro kwijt aan plaatmateriaal maar dan heb je ook iets voor je leven wat stevig is.

Als je een origineel koopt van cmt, festool, trend ben je een hoop geld meer kwijt. En of je daar lang plezier van gaat hebben weet ik niet...

Dit begrijp ik niet, het net staat vol met mensen die 'mezelf incluis' met groot succes houten werkbladen hebben gebruikt, wat veel voorkomt is enkel platen 18mm mdf op mekaar gelijmd of zoals ikzelf heb gedaan een stuk keukentablet van 40mm dik die ik in het containerpark heb gevonden.
Bijkomend, ik vermoed dat het bijna onmogelijk gaat zijn een plaat Alu te kopen van 10mm dik die perfect vlak is, alle machines die ik al ben tegengekomen met een Alu plaat zijn vlakgefreesd.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hout is ongeschikt om machines mee te maken waar je jarenlang tot op de mm nauwkeurig mee wilt werken. Het trekt krom en is te zacht als bovenblad waardoor het zal slijten/krassen. De robuuste machines van vroeger die iedereen graag 2e hands wil kopen wegen niet voor niks 100 kilo per stuk. Dat is allemaal gietijzer, gegoten aluminium, etc.

Je kan wel snel iets in elkaar frotten van MDF or whatever daar heb je dan een paar projecten plezier van en daarna ga je al afwijkingen krijgen. Ik houd niemand tegen om wel een freestafel van hout te maken. Maar ik denk dag je uiteindelijk duurder uit gaat zijn.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
David80 zei:
Hout is ongeschikt om machines mee te maken waar je jarenlang tot op de mm nauwkeurig mee wilt werken. Het trekt krom en is te zacht als bovenblad waardoor het zal slijten/krassen. De robuuste machines van vroeger die iedereen graag 2e hands wil kopen wegen niet voor niks 100 kilo per stuk. Dat is allemaal gietijzer, gegoten aluminium, etc.

Je kan wel snel iets in elkaar frotten van MDF or whatever daar heb je dan een paar projecten plezier van en daarna ga je al afwijkingen krijgen. Ik houd niemand tegen om wel een freestafel van hout te maken. Maar ik denk dag je uiteindelijk duurder uit gaat zijn.


De voorbeelden die jij geeft is idd iets snel in mekaar frotten, maar als je een dikke keukentablet of meerder platen 18mm mdf op mekaar gelijmd met een gladde bovenlaag is niet meer 'iets in mekaar frotten' als dit dan bovenop een stevige kast of onderstel geschroefd wordt, die voldoende ondersteuning geeft zal daar weinig mee gebeuren. Kijk maar naar de vele podcasts (woodwhisperer, thomas macdonald, new yankee workshop) professionele houtbewerkers die allemaal zo'n eigenbouw ding staan hebben al dan niet snel in mekaar 'gefrot'.

Blijft nog het probleem dat een plaat van de grootte die je nodig hebt in alu, nooit vlak zal zijn of blijven. Tenzij er verstevigingsribben opzitten en de plaat achteraf vlakgefreesd is.
 

WR1944

Oud hout
Er bestaan vreselijk veel soorten aluminium, van boterzacht tot keihard. Als je de juiste soort te pakken kan krijgen, is 10 mm met bijvoorbeeld een MDF ondersteuning ruim voldoende. Je kan met dat aluminium zelfs nog iets terug gaan in dikte. Een meer toegepaste uitvoering is MDF met een gladde en krasvaste kunststof bovenlaag. Kijk wat de goede leveranciers doen, dan kan je er niet ver naast zitten.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb mijn tijdelijke zelfbouw zaagtafel gemaakt van multiplex. Om het oppervlak glad te krijgen heb ik hier enige lagen parket lak overheen gedaan en ik moet zeggen dat dit tot op heden erg goed werkt.
Laatst trok ik er per ongeluk een kras in, met een uitstekende schroef, maar weer even een rollertje lak er over en het oppervlak is weer glad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.