Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Basisplaat tbv freestafel voor OFE738 (metabo)

Wie weet waar ik een geschikte basisplaat kan krijgen voor bovengenoemde frees.
    Wil graag een eenvoudige freestafel maken waar, heel belangrijk, de frees snel weer van af te
    halen is.

Ben al op het net aan het zoeken geweest, maar nog niet echt gevonden...

Is iets dergelijks ook van trespa te maken??

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Basisplaat tbv freestafel voor OFE738 (metabo)

Hoe je het ook wendt of keert, een "normale" bovenfrees in een tafel in- en uitbouwen is meestal een flink gehannes. Ik zou je aanraden even door te sparen voor een Triton bovenfrees, die voorzieningen heeft voor tafelmontage, bijv. model MOF001. Dit zijn degelijke machines met een verstelling vanaf het grondvlak. Google maar op dit model, dan zie je dat het een verbazend goedkope machine is. Je moet wel opletten dat je spantangen krijgt voor jouw bestaande frezen.

Mooi spul , die Triton tafel en frees. (staat trouwens nog een triton freestafel op MP!!)

Maar ja, ik heb nu even geen budget voor nieuwe aankopen.

Om nog even door te gaan op Trespa, is hier een frees aan vast te maken?

Stel een stukje van 25x25 cm, 6 mm dik. hier de frees op vast maken, vervolgens
    in een plaat mdf/betonplex/okoume dikte ca. 25-30 mm. een vierkant uitfrezen van
    25x25 cm, 6 mm. dik, en de plaat trespa hier in laten zakken.

Zou iets dergelijks werken??

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Hoi Eric,

Wellicht overbodig, maar heb je het topic over een zelfbouw tafel gezien?
    viewtopic.php?f=1&t=232&hilit=frees+tafel

Ik wil zelf tzt ook iets gaan maken in mn werkbank, maar dan te gebruiken voor zowel frees als cirkelzaag. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ja, ik heb het topic gezien en er toendertijd zelf ook op gereageerd.
    Heb zelf eens een heel simpel tateltje gemaakt, omdat ik een hele stapel latjes van 4 vellingkantjes moest voorzien.
    Maar deze ligt inmiddels al weer in de container.
    Wil graag een iets degelijker exemplaar maken, zonder al te veel toeters en bellen.

Om te voorkomen dat er nu heel veel eerder besproken dingen herhaald gaan worden, probeer
    ik de vraag te beperken tot :
    Is het mogelijk de frees op een trespa plaat te monteren?
    Waarschijnlijk moet ik dan gaten gaan boren in de zool van de frees.. best wel jammer

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Wellicht kan je op de plaat ook 4 blokjes maken met een rondgat met de zelfde diameter als ook de pen heeft die dwars door je voetplaat gaat.

Klinkt wat krom, maar is het te volgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericbijsma
    Ja, ik heb het topic gezien en er toendertijd zelf ook op gereageerd.
    Heb zelf eens een heel simpel tateltje gemaakt, omdat ik een hele stapel latjes van 4 vellingkantjes moest voorzien.
    Maar deze ligt inmiddels al weer in de container.
    Wil graag een iets degelijker exemplaar maken, zonder al te veel toeters en bellen.

Om te voorkomen dat er nu heel veel eerder besproken dingen herhaald gaan worden, probeer
    ik de vraag te beperken tot :
    Is het mogelijk de frees op een trespa plaat te monteren?
    Waarschijnlijk moet ik dan gaten gaan boren in de zool van de frees.. best wel jammer
    Bij mijn bovenfrees (bosch) kan de zwarte plastic voetplaat verwijderd worden van de zool. Dan heb ik in plaat gekocht specifiek voor dit doel

Dit is wel makkelijk werken maar is in wezen gewoon een harde plastic plaat wat je met een beetje handigheid zelf makkelijk kunt maken.

Om verder te gaan op het verhaal, heb dan de schroefgaten waarmee normaal de plastic voetplaat van de frees vaststaat overgezet op deze plaat, doorgeboord, aan de bovenkant de gaten afgeschuind en dan boutjes erdoorheen. Zo hoef je niet te gaan boren in de zool van je freesmachine, ga proberen vanavond wat foto's te plaatsen, want zoiets duidelijk uitleggen is men sterkste kant niet :-)

Joris,

Je bedoeld de gaten waar de pennen van de afstandsgeleider ook doorgaan.
    Daar 2 m8 draadeinden doorheen die ook weer door de blokjes heen gaan.
    Dat snap ik, alleen hoe krijg je dan de zool mooi vast tegen de trespaplaat aangedrukt?

Ik kan trouwens de zool van de frees niet los halen, zoals dat bij de bosch van Chris wel kan...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

De afstandhouder, is dat niet deels een losse u vormige pen met afgeronde koppen?

Volgens mij als je de blokjes 0,5 mm minder dik maakt dan de hoogte van je zool+ waar je afstandhouder doorheen loopt, dan moet je volgens mij je zool strak op de plaat geklemd kunnen krijgen. Die blokjes zou ik dan trouwens van een harde kunststof (laten) maken.

Forum Rechten