Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

+- 100 jaar oude Stanley schaaf.

Sind enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een ongeveer 100 jaar oude Stanley no 7 handschaaf. Op het eerste gezicht ziet de schaaf er goed uit. Er zit een zeer lichte roestaanslag op de schaaf wat goed weg te werken is. Waar ik alleen meer zit is dat de stelwiel niet goed lijkt te werken. Het wiel moet linksom worden ingedraaid maar na enkele millimeters gaat het draaien zeer zwaar en gaat het wiel niet verder naar binnen. Ik heb de diepe van het gat nog niet opgemeten om na te gaan of het daar aan ligt. De bout van het stelwiel is wel flink verroest. Nu is mijn vraag, indien het gat diep genoeg is, hoe kan ik het tapgat goed schoonmaken zonder het tap te beschadigen? Deze vraag Idem voor de bout van het stelwiel.

eerste foto toegevoegd, detailfoto's zal ik later vandaag plaatsen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Het makkelijkste is om het in een emmer met water met citroenzuur te laten weken.
    Een nacht onder water is vaak al voldoende om het meeste roest en vuil weg te krijgen.
    Daarna poetsen en licht in de olie zetten.

Grts, Raymond

20141123_184336225_iOS.jpg
    20141123_184349154_iOS.jpg
    De groeven van de zool lijken wat meer verroest te zijn, er zit ook redelijk wat stof en zaagsel in. Ik ga vanavond eens kijken hoe ik dit het beste weg kan krijgen.
    20141123_184423817_iOS.jpg
    20141123_184133487_iOS.jpg
    De kikker lijkt er goed uit te zien, na het gat van de stelwiel goed te hebben bekeken kwam ik tot de conclusie dat het draadtap (hopelijk goede woord) vol zit met stof en zaagsel wat de bout er van weerhoud goed in te kunnen draaien. ik hoop dat ik met het testen niet het tap van de bout kapot heb gedraaid.
    20141123_184050872_iOS.jpg
    20141123_184105989_iOS.jpg
    Op de stelwiel zit wat aanslag en is de bout aardig verroest. ik moet nog een goede manier vinden om deze weer helemaal mooi te krijgen zonder het draad (verder) te beschadigen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Het makkelijkste is om het in een emmer met water met citroenzuur te laten weken.
    Wat mij betreft het antwoord op jouw "roest" vragen. Ik heb er ook goede ervaringen mee.
    Gewoon bij de drogist te koop!
    Groeten,
    Nico

Citroenzuur, zoals hier boven al vermeld, doet het werk voor je. Zoek op dit forum maar even op citroenzuur en je vind voldoende informatie.

Succes!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Super, ga ik zeker proberen maar weekt dit ook vastzittende zaagsel los?

Ja hoor en anders een oude tandenborstel.

Zo op foto te zien lijkt de schroefdraad op het stelwieltje zijn beste tijd gehad te hebben, de eerste gangen zijn behoorlijk vervormd.

Daar was ik al bang voor, zijn deze los te koop en hoe heten ze?

Mooie aanwinst zeg!

Zo te zien zit er geen roest in het gat voor het stelwiel, ik zie alleen maar bling... En het stelwieltje zelf roest niet gezien het een messing wiel is. Mijn ervaring is dat een staalborstel erover heen meestal wel de truc doet. In het geval van het stelwiel zou ik dan een koperkleurige staalborstel nemen, die is aardig wat vriendelijker voor messing dan een echte harde staalborstel.

Zoals Renault zegt voldoet misschien een oude tondenborstel ook al wel, met name voor het zaagsel.

Succes!

Forum Rechten