Werkbank

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Bedankt voor de positieve reacties, zelf ben ik ook erg benieuwd hoe het gaat worden als hij helemaal af is.
Nee geen fluwelen handschoenen, het blijft een werkbank, en ik ben van plan hem zo te gaan gebruiken, maar ik ga wel pissig worden bij de eerste dikke kras, reken maar :)

Wat betreft de productie:
aan de kant van de bankschroef en gaten zit een balk van 9 bij 12 cm waar het blad op rust, aan de andere kant zit een groef met een ingelijmde veer waar het blad op rust op de korte kanten zit een balkje op de balk geschroefd en gelijmd waar het blad op rust. In het midden waar nog een middenbalk afzelia zit zit ook nog een balk net zo dik als het blad waar de platen met parket aan bijde kanten op rusten.
Het plaatmateriaal heb ik tot een centimeter onder de balken laten komen, zodat ik later het parket er op kon lijmen om op de juiste dikte te komen. het pakket heb ik niet geklemd, want dat lukte niet op dat grote blad.
Ik heb op de werkplaats een grote stapel contragewichten uit het theater, blokken staal van twintig bij twintig bij tien die gebruikt werden als tegengewicht voor lampen, decorstukken, en gordijnen voordat alles over ging op electro motoren, deze zijn zeer handig voor deze klussen, omdat ze toch zo'n 12 tot 15 kilo per stuk wegen.

Binnenkort ga ik meer plannen maken voor het onderstel.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
De plannen voor het onderstel krijgen vorm.
Het hele project moet een beetje low budget blijven, dus ik gebruik alles wat ik nog heb. het visgraat is ook ontstaan uit het nog hebben van allemaal kleine reststukjes.

De poten worden massief, maar bekleed. Ik had nog een oude mast van larix liggen, die bekleed ik met een centimeter teak aan alle kanten, en voor de regels ga ik dat ook doen, misschien wat dunner nog. Enige tijd geleden heb ik namelijk een nieuwe voordeur gemaakt voor een aannemer en het origineel terug gekregen omdat die bij een inbraak ingeschopt was, en ik het niet kon aanzien dat die naar de vuilstort ging.

Tussen de boven en onderregel, en de poten komen lades en kastjes, op aanraden van seek van twee kanten te benaderen. Binnenkort zal ik weer nieuwe foto's plaatsen. het blad zit inmiddels in de olie en is daar een stuk donkerder van geworden, en ik heb bovengenoemde poten gemaakt, nu nog regels, dan mooie getoogde pengatverbindingen. Dat kan allemaal nog tussen de klussen door, lades en deurtjes zullen moeten wachten tot ik meer tijd heb.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je bent goed bezig :cool:
Grappig hoe je al je restmaterialen kunt gebruiken bij zo'n project. Erg vindingrijk.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben weer een stuk verder. het blad is geolied, en ik heb inmiddels het onderstel klaar. het is nu nog een frame, maar daar komen nog kastjes en lades in. Ik hoop later vandaag foto's te plaatsen. Het onderstel valt mooi in inkepingen onder het blad, wat met twee man amper te tillen is :)

Edit
thuis met de juiste usb toestanden.

Fons, zo heb ik het visgraad gemaakt, heel veel plankjes op de zelfde maat, de middenste rij hier en daar getacked zodat ik een vaste basis had en verder alles er tegen aan gedrukt, en waar nodig plankjes bijgeschaafd.


In de olie ziet het blad er al heel anders uit.


ondertussen een onderstel gemaakt, van een oude larix mast bekleed met teak omdat ik dat beter vond staan bij de werkbank, ik houd er niet van tig verschillende houtsoorten in een project te gebruiken (over het algemeen)
De korte kanten heb ik geklemd, de lange zijdes getoogd. Dus met pinnen die ik gemaakt heb door stujes teak door een gat in een staalplaat te slaan de pennen in de gaten geklemd. Wat je al niet leert op het internet :)


Dit is nu het resultaat, ik vind het nog een kale boel, maar zoals gezegd komen er nog de kastjes en lades onder.


en aan de achterkant loopt het onderstel gelijk met het blad zodat ik grote panelen, deuren en planken aan de poten kan klemmen

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jan,

Fantastisch! Wat leuk om de vorderingen te zien. Nu zie ik ook hoe je de visgraat hebt "geklemd" : Gewichtige toestand van maken, dat is de oplossing ;)

En de achterkant van de werkbank toesnijden op je eigen gebruik is slim natuurlijk, kun hem zo veelzijdig mogelijk inzetten. Ik zie ook dat je de onderregel tusen de poten flink laag hebt gehouden, zodat je veel ruimte voor laden en kastjes hebt.

Mooi hoor! durf je hem straks wel in gebruik te nemen???

Fons
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Heel veel rondkijken op internet naar andere werkbanken geeft een goed idee wat me handig lijkt en wat niet. En natuurlijk de ervaringen op de oude werkbank.

Gister heb ik op mijn nieuwe werkbank gewerkt, van een paar balkjes tijdelijke werkbank klemmen gemaakt, en ik was zeer tevreden. bij het bijtelen geeft hij geen krimp. Ook is de werkbank een paar centimeter hoger dan de oude wat me heerlijk bevalt.

De onderste regels zitten inderdaad op de grond omdat ik alle ruimte voor kastjes wil gebruiken, daarbij verzemeld de ruimte onder mijn andere werkbank bulten zaagsel en resthoutjes, dus dat is niet zo zinvolle ruimte.

Nu eerst op de werkbank werken en dan weer aan de werkbank werken.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ziet er zeer apart uit. Leuk bedacht. Mag ik vragen waar je de hardware vandaan hebt voor je "tail vise"?

bvd.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Bedankt voor alle positieve berichten.

De Tailvise heb ik gemaakt met een hele simpele spindel die ik van marktplaats heb gehaald.



Dat model maar dan tweede hands van een werkbank die het niet overleefd heeft. Ik zal binnenkort eens een foto maken van de onderkant want daar zitten de rails waardoor de tailvise loopt, nu ja, das gewoon een balkje. En aan de binnenkant met de rail door middel van een zwaluwstaart, die eerder gepost staat.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik ben zeer benieuwd naar de constructie van je tail vise. Met name het "glijdend" gedeelte. Normaal bestaat zo'n tail vise uit een basisplaat die je aan het werkblad vastzet en een omhuizing met schoref die over de basisplaat heen en weer schuift. Jij hebt het gedaan met in principe alleen een scroef. Wat zorgt dan bij jou voor het schuiven?

Ik ben zelf ook bijna aan beland bij het maken van een tail vise, maar ik weet nog niet met wat en hoe.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben ff druk geweest, maar had beloofd de onderkant van de bankschroef nog te laten zien:
Ik heb me losjes laten inspireren door het boek van Sam Allen, Making workbenches:
aan de bovenkant van de klem schuift hij met een zwaluwstaart door een railtje, maar dat had ik al laten zien:



Dan aan de binnenkant is het een vrij gecompliceerd ding, de spindle zit onder de balk waar de hondenhokken in zitten (nederlands voor dogholes?) In de zijkant, op deze foto niet te zien omdat de spindle er voor zit, zit nog een sleuf waar nog een uitstekend stuk van de achterbalk van de werkbank door loopt.



En aan de onderkant heb ik nog een verstevigingsbalkje gezet om de vise haaks te houden, en te zorgen dat hij niet ophoog komt als je hem vast draait.



Schematisch ziet het er dan zo uit:



Attached files
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Zo, ziet er puik uit!

Dan heb ik nog veel te leren!!

Waarbij ik het moeilijkst vind om aan goed hout te komen. Zit hier ook geen zagerij in de buurt namelijk (middelharnis).

Klasse gedaan!!

Is je bouwtekening ook binnenkort op internet te verkrijgen? :D :D
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Word heel mooi Jan,

Ik ben nu ook een werkbank aan het maken, maar dan iets heel anders,
(vind het jammer dat ik dit niet eerder heb gezien, want anders had ik mijn ontwerp op sommige punten wel aangepast) ;)

Ik ben heel benieuwd hoe de laden er uit komen te zien.

Groet Rudolf
 
A

Athanor

Guest
Rudolf zei:
Ik ben nu ook een werkbank aan het maken, maar dan iets heel anders,
Mooi! Ik stel voor dat je daar een topic van maakt en ons via foto's op de hoogte houdt van je vorderingen en de oplossingen die bedenkt voor lastige punten, er zijn nog vast meer lezers die eens een werkbank willen maken, vandaar!

Fons
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hallo Fons,

Ik ben nu mijn werkbank aan het lakken en het verven, daar bedoel ik dus mee dat hij zo goed als af is.

Maar ik zou wel een paar foto's op dit forum willen zetten van het eindresultaat.

Groet Rudolf.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Rudolf,

Ook ik ben benieuwd, Als voorbereiding op mijn werkbank heb ik ook heel veel plaatjes bekeken van wat ik wel en wat ik niet wilde. Ik ben benieuwd wat jij gemaakt hebt.

Groeten,

Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.