Werkbank

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Al lange tijd was ik van plan een nieuwe werkbank te maken.
Op de site van Fine woodworking, en op internet mij al uitgebreid zitten verlekkeren aan werkbanken.
Ik heb nu een oude school werkbank staan, oerdegelijk, maar saai en door jaren gebruik nogal verweerd beuken. Prachtig voor het grove werk, maar ik wil graag een werkbank waar ik de rest van mijn carrière, en ik ben nog maar net bezig, nog van kan genieten en trots op kan zijn.
Dus, een werkbank, maar ook een beetje een een inspiratie om mooie dingen te maken.

Dit is een oud plan, twee Jaar geleden had ik dat al eens bedacht, een stapel digitale plaatjes aangelegd om inspiratie uit te halen, bij onze favoriete winkel in Arnhem al eens en boek gehaald over werkbanken maken. (De verkeerde kom ik nu achter, Ik heb die van Sam Allen, maar je moet die van Christopher Schwarz hebben hoor ik op het meest betrouwbare forum van het internet)
En toen ik ongeveer een jaar geleden bij de houthandel een aantal ernstig gescheurde platen zeven centimeter dik aphzelia voor weinig mee kon krijgen hadden die ook meteen een bestemming. Daar zag ik een aantal prachtige balken in zitten voor een nieuwe werkbank.

Op mijn eigen manier heb ik het altijd erg druk, en zulke plannen blijven liggen, want voor anderen dingen maken is altijd veel belangrijker. Nu had ik na een paar veel te strakke deadlines besloten een week vrij te nemen. En aangezien ik helemaal niet kan stilzitten was dit de gelegenheid om eindelijk bezig te gaan met mijn oude plan.

De Grote boomplaten had ik nadat ik ze gekocht had al vrij snel in balken gezaagd omdat dat makkelijker bewaard, maar nu dan ook geschaafd en grof op maat gezaagd.


Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt mijn eerste zwaluwstaarten te proberen. Deze zijn voor de bankschroef die aan het einde van de werkbank komt. Ik heb verteld waar ik mijn inspiratie haal, dus ik weet alleen de Engelse naam Tailvise.

Ik durf het er bijna niet bij te zeggen, en er zijn mensen hier op het forum die dit ambachtelijk vloeken zullen noemen, maar ik heb mijn zwaluwstaarten gezaagd op de zaagtafel. natuurlijk wel uitgebikt met een goed scherpe beitel, maar ik ben een behoorlijk pragmatisch houtbewerker wat dat betreft.

Zo ver ben ik nu ongeveer. In grote lijnen zit het frame in elkaar. De tailvise heb ik inmiddels ook in elkaar gelijmd, het blad zelf wordt hoogst waarschijnlijk plaatmateriaal, multiplex met een dikke laag (7mm) "parket" er op Ik denk een visgraat van Teak omdat ik daar nog heel veel kleine stukje van heb liggen, en ik het niet over mijn hart kan verkrijgen het weg te gooien.
Daarbij ben ik bijna door de aphzelia heen, ik heb alleen de gescheurde stukken nog, ik weet niet of ik daar nog voldoende stukjes uit kan halen voor mijn "parket"

Verder blijkt de bovengenoemde pragmatiek ook wel uit de maximale lengte tussen de verste "dogholes" van net iets meer dan twee meter veertig.
IK ben nu een aardig eind onderweg met het blad, maar ben nog niet uit het onderstel. Aan de ene kant zit ik te denken aan kastjes die in een keuken ook niet zouden misstaan, Ik heb shaker werkbanken gezien die dat hadden en me zeer bevielen, maar ook een mooi ouderwets frame van mooie balken lijkt me wel wat, ik sta open voor suggesties en commentaar.

Jan

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi begin Jan. Mooi hout ook.

Wat betreft het tafelblad. Ik denk dat multiplex geen geweldige keus is. Het blijft niet vlak op den duur en je wilt voor het hakken met beitels ed iets heel stevigs hebben. Ik zou voor massief gaan van zeker 5cm dik.

Ik ben zelf een voorstander van een open onderstel. Kastjes zitten het gebruik van holddowns in de weg. En ik zou altijd het probleem hebben dat ik na het inspannen van een paneel net iets uit het kastje moet hebben dat nu onbereikbaar is.

Maar ja, het kan wel heel mooi zijn:
http://benchcrafted.blogspot.com/2010/02/shaker-bench-inspires.html
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ban vandaag weer lekker bezig geweest met mijn project, de bankschroef zit er nu op, en ik ben begonnen met het blad.

Seek,
wat betreft het blad, ik ben koppig geweest, ik heb in mijn hoofd gehaald dat het visgraat moet worden, en wel in teak, heb vandaag een vracht plankjes gezaagd van mijn afval. Het is waar dat een blad zo stevig mogelijk moet zijn, maar daar heb ik het voorste deel van mijn werkbank voor, de eerste dertig centimeter is 9 centimeter massief Hardhout. dus de rest van het blad vind ik dat wel weg kan komen met nu 3 centimeter multiplex, en een centimeter teak, daar ga ik ook niet zo doorheen terwijl ik het voorste deel meer zal gebruiken voor het hakwerk.

Wat betreft de kastjes heb je een goed punt. Onder mijn oude werkbank heb ik een lade gemaakt, waar het electrisch gereedschap in zit, deze zit vreselijk in de weg als ik wat op het blad wil klemmen, en inderdaad heb ik altijd iets uit die lade nodig als er van alles op de werkbank ligt of als ik iets voor de lade geklemd heb.
Wat dat betreft heeft die werkbank in jou link deze heeft een mooie oversteek aan alle kanten, dat zou al een stuk handiger zijn. Ik denk wel dat er kastjes onder komen, maar inderdaad wat dieper liggend, en aan alle kanten, zodat ik er altijd aan één kant nog bij kan.

Vandaag geen nieuwe foto's, van het weekend meer.

Jan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, die 30 cm brede massieve strook had ik zo gauw niet gezien. Dat is inderdaa al een hele mooie basis. Maar zelfs dan zou ik nog geen multiplex gebruiken :D
Kan je niet een onderlaag van massief vuren met daarboven op je parket? Maar misschien gaat dat niet in verband met het werken van het hout?
Wat ook een idee is om het doorzakken van multiplex te voorkomen is een doosconstructie maken. Dus een top en bodemlaag van multiplex met daartussen een vuren houten balkjes laag. Dat geeft ook een super stabiele constructie.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Wat betreft vuren: daar maak ik niets meer van. In ieder geval niets van belang. Ik heb tafels gemaakt van 80 cm die na een maand nog 78 cm waren met alle gevolgen van dien. daar wil ik geen hout op verlijmen, en daarbij gebruiken parketeurs ook spaanplaat om op te verlijmen, dat is me een beetje te gek.
Die verstevegingsbalkjes er onder is wel een goed idee, ik hed daar nog wel wat eiken voor, zou ik een soort van tortion box van kunnen maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja vuren dat je zo bij de bouwmarkt koopt is vaak nog kletsnat. Maar als vuren eenmaal droog is, is het prima constructiehout. Mijn hele werkbank is van vuren gemaakt, die balken hebben wel bijna een jaar in mijn garage nagedroogd.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dat is inderdaad een ander verhaal. van mooie balken kan je ook een mooie werkbank maken, ik had mijn planken een paar maanden in de werkplaats (redelijk vochtig) en daarna in een ruimte met airconditioning, dat kromp verschrikkelijk.

Jou werkbank is prachtig geworden. Heb je project toen der tijd ook gevolgd. wat betreft een degelijke ondergrond voor hakken hoef je je geen zorgen te maken. Werkt het aan je werkbank net zo mooi als het er uit ziet?
 

tuoh

Oud hout
Als je gaat voor visgraatparket op multiplex mag je niet vergeten om de onderkant van de plaat ook te bekleden met massief hout al dan niet in visgraat, dit om kromtrekken van de plaat te vermijden.

Niettegenstaande de plaat langs de vier zijden opgesloten word in het frame gaat er bij éénzijdig bekleden van de plaat grote kans zijn op schotelen, dwz. de plaat komt in het midden bol te staan.
Bijkomend voordeel van dubbelzijdig bekleden is dat het blad dikker en steviger word.

Bij het plaatsen van parket word de onderlaag altijd vastgelijmd op de ondergrond, werken is hier dus niet mogelijk.

Wanneer je een tafelblad of een kastdeur slechts langs één kant bekleed komt deze ook bol te staan, idem dito voor je werkblad.

Mvg,

André
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Andre nog even ter aanvulling, dit kromtrekken geldt ook als je een tafelblad maar aan een zijde met bijvoorbeeld lijnolie behandeld en de andere zijde niet. Dit heb ik onlangs ondervonden en leek me wel nuttig om even te vermelden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goeie tips van tuoh en nol.

Mijn werkbank staat al een tijdje in de blokhut en wordt volop gebruikt. Wat een verschil met de oude werkbank, die niet meer dan een tafel met een bankschroef was! Omdat hij in een hoek staat gebruik ik de pootbankschroef (legvise) niet zo vaak als de bankschroef op de kopse kant. Je staat daar in die hoek vaak niet zo handig. Dus een werkbank beter niet in een hoek zetten, als je de ruimte hebt.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Inderdaad goede tips. Onderkant bekleden ga ik doen. en ik ben van plan hem in de was te gaan zetten, dan neem ik de onderkant ook mee om krom trekken te voorkomen.

Ik hoop de werkbank los in de ruimte te zetten als hij af is, maar misschien komt hij ook tegen een muur aan te staan. Wat betreft een bankschroef aan de voorkant ben ik er nog niet uit. Een vlakke langs de rand, een langs de poot, of helemaal geen bankschroef op de voorkant maar dogholes in de voorkant net als op het blad. Dat idee staat me ook wel aan, omdat op de oude werkbank die bankschroef langs de poot best vaak in de weg zit.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Afgelopen paar dagen heb ik veel minder tijd in mijn project kunnen stoppen dan ik had gewild, maar er zijn toch weer wat vorderingen.

De bankschroef is geïnstalleerd, hij loopt mooi met een zwaluwstaart tussen twee rails aan de voorkant, en een extra rail aan de onderkant. Het klemgedeelte van de bankschroef heb ik gemaakt van teak, omdat dat wat zachter is als afzelia, en ik denk dat mijn werkstukken daardoor minder beschadigen. Bij komend voordeel dat de zwaluwstaart die in dit blok zit door de natuurlijke oliën mooi loopt.


Verder heb ik me bezig gehouden met het zagen van al mijn kleine rest stukjes teak voor het blad. Ik ben een heel eind, maar moet ook nog een heel aantal stukjes voordat ik voldoende heb.


Aan de hand van alle goede ideeën hier ga ik nog een aantal veranderingen in het ontwerp doorvoeren.
De link van Seek inspireert me voor de onderkant, hoewel ik waarschijnlijk op een heel ander ontwerp uit zal komen, geen deurtjes met ijzerbeslag, wel zo'n mooie uitvoering.
Op aanraden van André ga ik de onderkant van het blad ook bekleden, daar heb ik nog mooie eiken vloerdelen voor liggen.
En Don heeft ook een goed punt, ik wil een mooi en vlak blad, maar het is niet de bedoeling dat het blad glad als een ijsbaan wordt, dus misschien wat olie in plaats van was.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
janvandijk zei:
Wat betreft de kastjes heb je een goed punt. Onder mijn oude werkbank heb ik een lade gemaakt, waar het electrisch gereedschap in zit, deze zit vreselijk in de weg als ik wat op het blad wil klemmen, en inderdaad heb ik altijd iets uit die lade nodig als er van alles op de werkbank ligt of als ik iets voor de lade geklemd heb.
Wat dat betreft heeft die werkbank in jou link deze heeft een mooie oversteek aan alle kanten, dat zou al een stuk handiger zijn. Ik denk wel dat er kastjes onder komen, maar inderdaad wat dieper liggend, en aan alle kanten, zodat ik er altijd aan één kant nog bij kan.
Jan


Hallo Jan,

Mooi project heb je onder handen! Ben ik ook ooit nog eens van plan, orienteer me net zoals jij hebt gedaan ook al lange tijd daarop. Zeker dat parketoppervlak intrigeert me, een spannend idee hoor :cool: Wat die laden betreft: via de Robland discussiegroep weet ik van een gebruiker die voor een oplossing heeft gekozen waarbij hij de laden aan beide kanten kan openen. Dat zou een oplossing kunnen zijn als je de werkbank niet tegen een wand zet (wat ik later ook niet wil doen) Kijk maar eens op de volgende pagina (met wat voor en achteruitbladeren)
http://web.hypersurf.com/~charlie2/DasBench/CBbench13.html


Succes met het vervolg!

Fons
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Jan,

Mooie werkbank! Inspirerend voor anderen, zoals ik, die zelf ooit nog zo'n mooie werkbank willen maken :!:

Ik heb wel een vraag. Op je laatste foto lijkt het er op dat de achterste 'kaak' van de L-vormige bankschroef strak tegen de werkbank aan komt wanneer de bankschroef helemaal dicht is. Tot nu toe heb ik op foto's en tekeningen van werkbanken hier altijd een speet tussen gezien.
Ik vroeg me al af waar die spleet goed voor was. Op een engelstalig forum vond ik de volgende, in mijn oren plausibele verklaring:
The gap at the end of the bench isn’t intended to hold or clamp anything but the space is important because after quite a bit of use it becomes necessary to reface the jaws of the vise.
Oftewel, die spleet is nodig om de kaken bij te kunnen schaven als ze beschadigd raken, met behoud van de mogelijkheid om de klem helemaal te sluiten.

Mijn vraag aan jou is daarom: waarom heb jij er voor gekozen om, tegen de traditie in, die spleet weg te laten?
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Er zit nog een kleine speling tussen de achterste kaak en de bank, ongeveer twee millimeter nu gebied eerlijkheid me te zeggen dat de achterkant nog niet helemaal recht is met de rand van het blad, dus ik val de binnenkant van mijn L vorm nog wat bij moeten schaven zodat hij wel vlak is.
Waarom ik voor deze manier gekozen heb is omdat ik het mooier vind. De banken waarbij er ruimte tussen zit lijken in mijn ogen net niet te kloppen, dus wat dat betreft is het gewoon een keuze gebaseerd op smaak. Mocht de binnenkant van de andere kant bijgewerkt moeten worden, dan kan ik er altijd nog een nieuw stukje Teak in maken.

Vandaag ben ik bezig geweest met het blad. helaas heb ik niet zo veel tijd meer als ik zou willen, en dat terwijl het een hele hoop werk is een visgraat te maken. Wel een mooie oefening om precies te zagen, en het eerste gebruik van mijn bankschroef waar nog wat bij geschaafd moet worden. Maar werk trekt weer ernstig aan me, om me van mijn hobby af te houden. En dat terwijl mijn werk mijn hobby is :) Helaas gaan opdrachten steeds weer voor. Kortom, deze week is het weer een avond uurtjes project.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zoals ik al aangegeven had mag ik niet meer zo veel werken aan mijn project van mezelf, ik hoop snel weer wat tijd te hebben, maar heb nu een paar deadlines.
Dat heeft me niet tegengehouden het blad af te maken. moet nog mooi glad geschuurd, en een klein laagje olie hebben, maar het begin is er.





Nu kan ik me bezig gaan houden met een onderkant, Ik denk vooralsnog, mooie dikke poten, 10 cm, en ook de liggers van zulke stevige balken, en daar tussen lades, misschien de twee kantige lades zoals eerder in dit item genoemd werden, maar daar ga ik nog lekker op broeden

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Om eerlijk te zijn had ik zo mijn bedenkingen over hoe het parket zou uitpakken,maar wat ik nu zie vind ik echt schitterend!
En het wordt alleen nog maar mooier als het helemaal afgewerkt is en voorzienis van een laagje olie.
Knap werk hoor!!!
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jan,

Dit wordt toch een hele mooie werkbank hoor! Ik ben nieuwsgierig naar de vervaardiging van het blad met het visgraatparket. Heb je nog foto's van de productie? Hoe heb je het parket er op gelijmd, op welke manier heb je het geklemd? En hoe heb je het blad in het omliggende frame bevestigd?

Fons
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo Jan

wat een mooie werkbank, doe je ook de fluwelen handschoenen aan als je hem gaat gebruiken!

groetjes Albert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.