Hout voor in badkamer(meubel)

Nbabu

Nieuw lid
11 jun 2014
4
0
In ons nieuwe huis ben ik van plan om zelf wat dingen te gaan maken van hout, namelijk:

- Badmeubel
- Planken in nissen
- Plafondlamp

Momenteel ben ik bezig met de keuze voor de soort hout. Op dit forum heb ik al meerdere mogelijkheden gezien, namelijk eiken, grenen, appel etc. Wat ik ook heb gezien is dat de soort hout qua duurzaamheid niet heel veel uit hoeft te maken, als je het maar wel goed behandeld. De volgende producten voor behandeling komen hier veel voorbij: Osmo Hardwax, Skylt en Trae Lyx 2 componenten.

Het ontwerp heb ik enigszins afgekeken van het badmeubel van Davee. Beter goed gejat, dan slecht bedacht toch? ;)

Bekijk bijlage 22424

Het gele wordt massief hout, het roze goedkoper hout.

Qua keuze hout loop ik momenteel een beetje vast, vooral door onbekendheid met de materie en de hoeveelheid keuzemogelijkheden die er zijn. In eerste instantie gekeken naar hardhout, de meeste lijken echter een rode kleur te hebben. Zouden mij kunnen helpen om een goede keuze te maken?

Waar ben ik naar op zoek:
- Een houtsoort met een bruin/grijze kleur, of die deze kleur te 'maken' is. Bijvoorbeeld zoiets: http://1-ps.googleusercontent.com/h...en-vloer-468.jpg.pagespeed.ic.Sdo3ag13jA.webp
- Zo maatvast mogelijk
- Erg duurzaam/vochtbestendig. De planken in de nissen komen tegenover de douche (op ongeveer 2 meter afstand). Hierop komen douchespullen te staan die wellicht nog vochtig zijn.
- Enigszins goed te bewerken, voor het badmeubel wil ik de zijkanten en onderkant verbinden met behulp van een tandverbinding. Als plafondlamp wil ik in een plank spotjes monteren.
- Welk hout kan ik het beste gebruiken voor de lades? Zat zelf te denken aan Okoume multiplex 10mm.
- Waar kan ik het beste het hout halen? Ik woon in het midden van het land, maar vind het geen probleem om een stuk te rijden.

Alvast heel erg bedankt!
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Goh, dat is wel een vet mooi ontwerp :cool:

Ik ken, Afromosia en Guariuba niet maar eiken wel. Gerookt eiken is dus meer bruin, maar als je eiken pakt kun je dit met beits ofzo makkelijk naar je eigen hand zetten! dus grijs/bruin.
Eiken kun je ook voor buiten gebruiken dus dat het vochtig wordt is niet erg, zolang je het maar behandeld met inderdaad bijvoorbeeld osmo wax. En als je het zo maakt dat het water er vanaf loopt en geen dagen erop blijft staan voorzie ik geen problemen!
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Zelf deze gemaakt...eiken, eerst blank, later heeft de klant het toch in de olie gezet omdat het weer er wat in kwam.
Vorige maand geweest en na 2 jaar nog steeds als nieuw met eerste laag olie. Zelfs naast de waskommen!
Met kleurbeits kun je eiken inderdaad elke kleur geven die wiltimage.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 241

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.