Eiken vloer schuren, welke korrel?

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ga binnenkort een eiken vloer schuren bij mn zus.
Nu heb ik dit gister even geprobeerd met de ets150/3 met korrel 60 granat.
Dit wilde maar niet lukken, even een ander papiertje er op korrel 80 saphir.
Binnen een kwartiertje dit resultaat.
IMG-20141123-WA0001.jpg

IMG-20141123-WA0002.jpg

Dit lukte dus goed.

Maar om een vloer van 50m2 te schuren en dan een kwartier per 0,5m2 om alleen de lak er af te halen.
Nu heeft festool dit ook in korrel 24 36 en 50, welke zou hier het beste zijn.

Oh ja, een parketschuurmachine zou een oplossing kunnen zijn maar de planken staan een beetje hol.
En heb dit nog nooit gedaan.

Alvast bedankt voor de tips!
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Met een parketschuurmachine gaat het veel sneller en omdat deze groter is schuurt hij vlakker . Zelf heb ik mn vloer alleen met de roterende-parketschuurmachine gedaan , werkt makkelijker en gaat niet te snel . Met de parket-bandschuurmachine moet je heel voorzichtig werken , anders zakt hij zo door je vloer .
Met beide machines hoef je ook niet op je knieen te werken !
Huren zijn ook de kosten niet .
In ieder geval succes met schuren , Willem
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Het probleem is een beetje dat de vloerdelen hol zijn, ca. 3 mm in het midden lager.
Met de ets150 kan ik gewoon alles schuren, ik weet niet of dit met een parket schuurmachine ook lukt of moet je het dan helemaal vlak schuren?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een parketschuurmachine haalt die 3 mm er zo af. Maar als je geen ervaring met die machine hebt is het best lastig. Zowel de bandschuurmachine als de roterende vragen ervaring om ze in de hand te houden. De bandschuurmachine maakt snel gaten terwijl de roterende je door de ganse kamer laat dansen. Misschien toch even de afweging maken om een prof met een machine het grote werk te laten doen. De randen en de afwerking waar de meeste tijd in kruipt kan je perfect zelf met de kleine machine doen.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Het laten schuren van de vloer moest iets van 1200 euro kosten meende ik.
Dus dacht, hiervoor kan je wel met de ets de kamer rond.
Maar als ik dit zo hoor dat je het zo vlak schuurt toch maar een huren.
En dat dansen heb ik wel een eerder gehad met een vlindermachine voor het beton....
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je het met de hand machine gaat doen, kun je dan niet beter een ETS 150/5 gebruiken, of nog beter, een Rotex 150. Die hebben wel een snellere afname.
Misschien dat je die van iemand kunt lenen/huren?
En anders idd met een grote parketmachine.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het laten schuren van de vloer moest iets van 1200 euro kosten meende ik.
Dus dacht, hiervoor kan je wel met de ets de kamer rond.
Maar als ik dit zo hoor dat je het zo vlak schuurt toch maar een huren.
En dat dansen heb ik wel een eerder gehad met een vlindermachine voor het beton....
Die danspasjes zijn op zich niet zo een probleem. Maar als je de machine niet goed onder controle hebt ga je diepe krassen maken. En dat is dan wel een probleem.
Maar voor 1200 euro kan je wel even op je knieën zitten.
 

roelonius

Nieuw lid
10 mei 2013
1
0
Alteveer GN
Met een parketschuurmachine gaat het veel sneller en omdat deze groter is schuurt hij vlakker . Zelf heb ik mn vloer alleen met de roterende-parketschuurmachine gedaan , werkt makkelijker en gaat niet te snel . Met de parket-bandschuurmachine moet je heel voorzichtig werken , anders zakt hij zo door je vloer .
Met beide machines hoef je ook niet op je knieen te werken !
Huren zijn ook de kosten niet .
In ieder geval succes met schuren , Willem

Ik heb hetzelfde probleem gehad, wou destijds niet al die mm afschuren met parketschuurmachine dus heb de hol staande delen achteraf gedaan met mijn rotex 150 en fijne werk met de dts.
Ik heb toendertijd de 60 korrel gebruikt om door de lak te komen en daarna geschuurd met 120. De rotex kwam er dan goed doorheen. Maar zoals Roeliepoelie al zegt is de afname van een ets 125 wel minder. Ik zou dus adviseren om een rotex 150 te lenen.
De restjes schuren (was ongeveer 30% van de vloer van 25m2 heeft ongeveer 3 uur geduurd. Mij laklaag lijkt in vergelijk met je foto wel dikker te zijn toen ik hem afschuurde.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
een rotex 150 werkt idd lekker snel en heeft het voordeel dat je kunt overstappen van grof naar fijn werk op de zelfde machien...

MAAR...

Een ETS is een stuk stabieler dan een rotex 150. Door de vorm het gewicht en de kracht van de machine moet je goed oppassen dat je je schuurvlak horizontaal houd. Voor je het weet ga je wat hangen met die rotex en hapt dat ding dus. Eigenlijk denk ik dat de rotex net zo lastig zou kunnen zijn als de grote bandschuurmachine, zeker als je vermoeid raakt bij het werken met de rotex.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de grote rotatie machine om te huren of de grote ETS, maar de keuze van het schuurpapier is misschien wel net zo belangrijk zo niet belangrijker zoals je al hebt gemerkt. Dat papier is overigens een kostenpostje wat je niet moet uitvlakken bij je keuze.

Als het laten doen 1200 euro kost kun je wellicht voorstellen dat je zus die ETS 5 koopt met een doos schuurpapier, jij het werkt doet en daarna de ETS mag houden.

Overigens... 3 mm verschil tussen het midden en de zijkanten van de plank is op zich niet veel maar als de vloer in het verleden al eens geschuurt is ... Mes en groef zijn bij nieuwe planken iets van 5mm. Als er al eens geschuurd is op de vloer kun je op de randen van de plank wel eens erg dun uitkomen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.