Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: Lijsterbes

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012

Lijsterbes

Volgende week zaterdag 29 november gaat na dertig jaar trouwe dienst de lijsterbes de tuin uit. Stamlengte 260 en omtrek 65 cm. Voor de liefhebbers kans op een mooi stukkie hout. Ook de wortel gaat er uit. Boom staat nu nog geankerd even ten noorden van Zwolle. Dus mocht je zin hebben om te helpen je bent van harte welkom.

Als het een beetje mee zit krijgen we eind van de week een nieuwe Moeras eik van vier meter en een stam van 16 tot 18 cm. Moeten we nog wat aan grondverbetering doen met al die schimmels of is dat geen probleem.

IMG_9513.jpgIMG_9514.jpgIMG_9515.jpgIMG_9516.jpg
    Jeroentje

Dat word nog een klus om hem zonder brokken te maken weg te halen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Dat word nog een klus om hem zonder brokken te maken weg te halen.
    Stukje voor stukje, zie eigenlijk geen enkel probleem. Alle begin is moeilijk maar zoveel zwaar hout zit er niet aan bovenin. We hebben naar de zuidoost nog genoeg valruimte.
    Jeroentje

Ik wil wel komen helpen (met advies), heb wel vaker een boom omgezaagd.
    Alleen mijn kettingzaag is niet in orde.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Ik wil wel komen helpen (met advies), heb wel vaker een boom omgezaagd.
    Alleen mijn kettingzaag is niet in orde.
    Ja dat weet ik dat je ze om zaagt, zelfs bij mijn buurman was je er voor een apenbroodboom. Ik wil je zelfs op krukken niet in de buurt hebben. Komt allemaal goed zaterdag geen paniek.

Is lijsterbes zulk slecht hout om te draaien dat er zo weinig gereageerd wordt. Volgens mij draaien jullie alles op die draaibanken van jullie.
    Jeroentje

Ik heb wel belangstelling voor een stuk of de hele stam.

Lijsterbes heb ik een keer mogen draaien. Een oud stuk wat er zeker al 50 jaar lag. Keihard maar goed te draaien. Hoe ouder het word Hoe harder is mij verteld net als eiken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Ja dat weet ik dat je ze om zaagt, zelfs bij mijn buurman was je er voor een apenbroodboom. Ik wil je zelfs op krukken niet in de buurt hebben. Komt allemaal goed zaterdag geen paniek.

Is lijsterbes zulk slecht hout om te draaien dat er zo weinig gereageerd wordt. Volgens mij draaien jullie alles op die draaibanken van jullie.

De Haan je hebt een PM bericht in je postbus.
    Jeroentje

Spijtig dat je zo ver weg zit. Ik had hem graag voor je afgebroken op een veilige manier in ruil voor een stukje stam . Denk je er wel aan om nooit een ketingzaag op een ladder te gebruiken als je de ladder niet vastbind kixback van ketingzaag zou ladder wegduwen van de boom gewoon handzaag nemen laddervanbij de buren tegen de boom zetten dan touwtje rond uiteinde van eerste lange tak iemand die de tak naar de open plektrekt en dan rustig zagen iets boven waar de tak beging een voor een en het word een eitjein iedergeval zo zou ik het doen zonder er in te klimmen lol hoop dat goed gaat mvg tom
    Laatst gewijzigd door tom op eigen houtje; 24-11-14 om 00:36.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom uit maastricht Bekijk Berichten
    Spijtig dat je zo ver weg zit. Ik had hem graag voor je afgebroken op een veilige manier in ruil voor een stukje stam . Denk je er wel aan om nooit een ketingzaag op een ladder te gebruiken als je de ladder niet vastbind kixback van ketingzaag zou ladder wegduwen van de boom gewoon handzaag nemen laddervanbij de buren tegen de boom zetten dan touwtje rond uiteinde van eerste lange tak iemand die de tak naar de open plek trekt en dan rustig zagen iets boven waar de tak beging een voor een en het word een eitje in ieder geval zo zou ik het doen zonder er in te klimmen lol hoop dat goed gaat mvg tom
    Je bedoelt te zeggen dat het Zuiden te ver weg ligt van het prachtige Overijssel :-)

Er is nu een idee geopperd om alles boven de kroon weg te zagen. Zelfs goed te doen met een hand zaagje en de dunne takjes met een takken knippertje. Als de kroon kaal is wel men de boom om lieren. Heb geen idee hoe het wortelgestel is van een lijsterbes. Meestal heb je drie a vier hoofdwortels. Als dat zou lukken hebben we een makkie.
    Laatst gewijzigd door JPAJS; 24-11-14 om 21:23.
    Jeroentje

Forum Rechten